اِنْسانِ كامِل
- پس از پرداخت لينک دانلود هم نمايش داده مي شود هم به ايميل شما ارسال مي گردد.
- ايميل را بدون www وارد کنيد و در صورت نداشتن ايميل اين قسمت را خالي بگذاريد.
- در صورت هر گونه مشگل در پروسه خريد ميتوانيد با پشتيباني تماس بگيريد.
- براي پرداخت آنلاين بايد رمز دوم خود را از عابربانك دريافت كنيد.
- راهنماي پرداخت آنلاين
- قيمت :29,000 ریال
- فرمت :Word
- ديدگاه :
اِنْسانِ كامِل
(۱۳صفحه ورد)
اِنْسانِ كامِل، اصطلاحى عرفانى كه از لحاظ انسانشناسى و جهانشناسىِ عرفانى، و نيز به اعتبار نظرية امامت و ولايت نزد اماميه و اسماعيليه داراي اهميت خاصى است. انديشهها و نظريههاي مختلفى كه در طول تاريخ دربارة اين مفهوم ارائه كردهاند، موجب شده است كه به دست دادن تعريفى جامع و فراگير از آن ميسر نباشد. با اينهمه، با توجه به مجموعة آراء و افكاري كه در آثار اهل عرفان در پيرامون اين معنا مطرح بوده است، مىتوان گفت كه انسان كامل انسانى است متخلق به اخلاق الهى، علت غايى خلقت، سبب ايجاد و بقاي عالم، متحقق به اسم جامع الله، واسطة ميان حق و خلق، خليفة بلامنازع خدا كه علم او به شريعت، طريقت و حقيقت قطعيت يافته، و به تعبيري اقوال نيك، افعال نيك و اخلاق نيك در او به كمال رسيده است. او به ظاهر و باطن راهنماي خلايق و آدميان است و به امراض و آفات نفسانى و روحى آنان آشنا، و هم شفادهندة آنهاست. مخلوق خدا، اما خدا گونه است. آنچه از صفات و اخلاقِ الهى در او فراهم آمده، به نيابت ذات ربوبى است كه چون دوگانگى از او برخاسته، و با هويت متعالى الهى وحدت ذاتى پيدا كرده، به چنين مرتبهاي نائل شده است
مفهوم انسان كامل هرچند در عرفان اسلامى، خاستگاه اسلامى دارد با اينهمه، نمىتوان شباهت آن را با نظام گنوسى ناديده گرفت. آنچه در نظام گنوسى و در اديان باستان به نامهاي انسان نخستين نزد مزدكيان، انسان قديم (ادم قدمون) نزد اهل قباله، وانسان قديم (انسان ازلى) نزد مانويان مطرح بوده است، اَشكالى از اين تفكر تلقى مىشود
موضوع خلقِ انسان به صورتِ خدا كه در عهد عتيق آمده است ، و هم مسألة كامل بودن انبيا چونان نوح در همان كتاب حاكى از آشنايى جهان يهود و مسيحى با انسان ايزدي و خداگونه است، نگرشى كه حتى در فلسفة مسيحى در قرون وسطى نيز به نحوي مطرح بوده است. از اينرو، انسان كامل كسى است كه كمال
پذيرفته، و شبيه خدا شده است، به عكسِ انسان ناقص كه به سبب فقدان كمال، شباهتى با خدا ندارد .
در عرفان ايرانى هم مسألة انسان نخستين با مفهوم انسان كامل در عرفان اسلامى شباهت دارد. انسان نخستين – كه اغلب كيومرث تلقى مىشود – همان فرزند خدا تصور شده كه روح او جزئى از روح خداوند است. شدر بر اين باور است كه مفهوم انسان كامل در اسلام به پيشينههايى پيوسته است كه در قلمرو عرفان ايرانى يافت مىشود. او بر مبناي بحث انسان نخستين در ادبيات مزديسنا به اين رأي و نظر مىپردازد كه پيوستگى ميان انسان كامل و نخستين انسان، چشمگير و قطعى است؛ زيرا بنابر بندهشن، انسان نخستين (كيومرث) نمونة انسانيت، و عهدهدار وظايف و امور جهانى است؛ و بنابر برخى روايات، از اجزاء هشتگانة پيكر همين انسان است كه معدنهاي هشتگانه به وجود آمده است. همچنين پارهاي از خصوصيات و صفاتى كه در تفكر عرفانى اسلامى به انسان كامل نسبت داده مىشود، در ديانت زردشتى به نحوي به زردشت منسوب است …………………….
………………..
………………