توحيد از ديدگاه شهيد مرتضي مطهري
- پس از پرداخت لينک دانلود هم نمايش داده مي شود هم به ايميل شما ارسال مي گردد.
- ايميل را بدون www وارد کنيد و در صورت نداشتن ايميل اين قسمت را خالي بگذاريد.
- در صورت هر گونه مشگل در پروسه خريد ميتوانيد با پشتيباني تماس بگيريد.
- براي پرداخت آنلاين بايد رمز دوم خود را از عابربانك دريافت كنيد.
- راهنماي پرداخت آنلاين
- قيمت :29,000 ریال
- فرمت :Word
- ديدگاه :
توحيد از ديدگاه شهيد مرتضي مطهري
(۱۲ صفحه ورد)
بحث درباره توحيد – يعنی ايمان به خدا و يگانگی خدا – است . میدانيم كه سرسلسله تمام عقايد دينی اعتقاد به توحيد و اعتقاد به خداست . حالا ما در اينجا میگوييم اعتقاد به خدا و توحيد ، هر دو را يك جور میگيريم ، ولی بعد توضيح خواهيم داد كه آيا اعتقاد به خدا و اعتقاد به يگانگی خدا دو مسأله جدا از يكديگر است يا اين دو مسأله توأم با يكديگر است و اعتقاد به خدا و يگانگی خدا از يكديگر جدايی پذير نيست . سرسلسله تمام معتقدات دينی ايمان به خداست . در كلمات حضرت امير هم هست : ” « اول الدين معرفته » ” ( ۱ ) اول دين ، آغاز دين ، پايه دين ، ريشه دين خداشناسی است . قرآن كريم تعبيری دارد ، میگويد : ” « الذين يؤمنون بالغيب »” ( ۲ )
اصلا مابهالتفاوت مردمانی كه معتقد به اديان هستند و حتی فلاسفه الهی ( ممكن است كه تابع دينی هم نباشند ) [ با مردمانی كه معتقد به دينی نيستند ، و به تعبير ديگر ] مابهالتفاوت ” الهی ” و ” مادی ” همين يك كلمه است : ايمان به غيب .
غيب يعنی نهان ، يعنی حقايقی كه ظاهر نيست . ” ظاهر نيست ” به معنی اين است كه مستقيما محسوس و ملموس نيست . قرآن در جاهايی كلمه ” غيب ” را در مقابل ” شهادت ” گذاشته است كه همان معنای ” حضور ” است . اين موجوداتی كه ما الان داريم آنها را میبينيم و حس میكنيم و لمس میكنيم اينها شهادتند . عالم طبيعت را روی همين اصطلاح قرآن ” عالم شهادت ” ناميدهاند . يك نفر ” الهی ” با ” مادی ” در عالم شهادت يعنی در طبيعت اختلاف ندارد ، يعنی يك نفر الهی منكر شهادت و منكر طبيعت نيست ، طبيعت و شهادت را او همانطور میشنا سد كه يك نفر مادی میشناسد ، ولی يك نفر الهی علاوه بر شهادت يا طبيعت به تعبير ديگری ، به غيب و نهان هم معتقد است يعنی هستی و وجود را منحصر به مشهودات و محسوسات نمیداند ، به وجود نامحسوس و وجود غيبی هم اعتقاد دارد كه البته سرسلسله امور غيبی همانطور كه عرض كردم خداست
…………………………
……………………….