مبانی نظری و پیشینه تحقیق برای فصل دوم پایان نامه بررسی تأثیرگذاری¬های موالی بر تفسیر قرآن کریم
- پس از پرداخت لينک دانلود هم نمايش داده مي شود هم به ايميل شما ارسال مي گردد.
- ايميل را بدون www وارد کنيد و در صورت نداشتن ايميل اين قسمت را خالي بگذاريد.
- در صورت هر گونه مشگل در پروسه خريد ميتوانيد با پشتيباني تماس بگيريد.
- براي پرداخت آنلاين بايد رمز دوم خود را از عابربانك دريافت كنيد.
- راهنماي پرداخت آنلاين
- قيمت :130,000 ریال
- فرمت :Word
- ديدگاه :
مبانی نظری و پیشینه تحقیق برای فصل دوم پایان نامه بررسی تأثیرگذاری¬های موالی بر تفسیر قرآن کریم
زمینه ، سابقه و تاریخچه موضوع تحقیق………………………………………………………………………… | ۲ |
فصل اول: بررسی چگونگی شکلگیری طبقه موالی………………………………………. | ۴ |
۱-۱- ۱-۱-آشنایی با شبه جزیره عربستان…………………………………………………………………………………. | ۵ |
۱-۲- ۱-۲-موقعیت جغرافیایی عربستان…………………………………………………………………………………….. | ۵ |
۱-۳- وضع دینی عربها………………………………………………………………………………………………………. | ۶ |
۱-۴-حضرت محمد (ص) و توسعه جغرافیایی اسلام……………………………………………………….. | ۷ |
۱-۵-فتوحات مسلمانان و توسعه ی متصرفات اسلامی پس از رسول خدا(ص) …………….. | ۸ |
۱-۵-۱-فتوحات زمان ابوبکر:( ۱۱تا ۱۳ هجری)………………………………………………… | ۹ |
۱-۵-۲-فتوحات زمان عمر( ۱۳-۲۳هجرت) ……………………………………………………… | ۱۱ |
۱-۵-۳-فتوحات زمان عثمان:( ۲۴ تا ۳۶ هجری)……………………………………………… | ۱۵ |
۱-۵-۴-توقف فتوحات در زمان امیرالمؤمنین(ع )۳۶-۴۱هجرت………………………. | ۱۶ |
۱-۵-۵-فتوحات زمان بنی امیه…………………………………………………………………………. | ۱۷ |
۱-۶-جهان اسلام و پدیده مَوالی……………………………………………………………………………………….. | ۱۸ |
درآمد……………………………………………………………………………………………………………………. | ۱۸ |
۱-۶-۱-موالی در لغت ………………………………………………………………………………………… | ۲۰ |
۱-۶-۲-موالی در اصطلاح……………………………………………………………………………………. | ۲۳ |
۱-۶-۳-انواع مولی ………………………………………………………………………………………………. | ۲۵ |
۱-۶-۳-۱- ولاء عتق……………………………………………………………………………… | ۲۵ |
۱-۶-۳-۱-۱-مولای مکاتبه…………………………………………………….. | ۲۶ |
۱-۶-۳-۱-۲- مولای تدبیر……………………………………………………… | ۲۷ |
۱-۶-۳-۲- ولاء اسلام……………………………………………………………………………. | ۲۷ |
۱-۶-۳-۳- ولاء حلف…………………………………………………………………………….. | ۲۷ |
۱-۷-موالی و خلفای راشدین…………………………………………………………………………………………….. | ۲۸ |
۱-۸-موالی و بنی امیه……………………………………………………………………………………………………….. | ۳۱ |
۱-۹-موالی و بنیعباس……………………………………………………………………………………………………… | ۳۴ |
فصل دوم: بررسی جایگاه اجتماعی، اقتصادی و سیاسی موالی………………………. | ۳۶ |
۲-۱- جایگاه اجتماعی موالی………………………………………………………………………. | ۳۷ |
مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………. | ۳۷ |
۲-۲- نگرش قبیلهای عرب به موالی…………………………………………………………………………………. | ۳۷ |
۲-۳-پیوند های اجتماعی مولی………………………………………………………………………………………. | ۴۰ |
۲-۴- شمار موالی در شهرها……………………………………………………………………………………………… | ۴۲ |
۲-۴-۱-کوفه………………………………………………………………………………………………………… | ۴۳ |
۲-۴-۲-بصره……………………………………………………………………………………………………….. | ۴۵ |
۲-۴-۳- شام و حجاز…………………………………………………………………………………………… | ۴۶ |
۲-۵- موقعیت اجتماعی موالی………………………………………………………………………………………….. | ۴۷ |
۲-۵-۱- ویژگیهای اجتماعی قبیله عرب…………………………………………………………. | ۴۷ |
۲-۲- جایگاه اقتصادموالی………………………………………………………………………….. | ۵۰ |
۲-۲-۱- کارهای دستی و تجارت ………………………………………………………………………. | ۵۰ |
۲ -۲-۲- دبیری و کار در دیوان………………………………………………………………………… | ۵۳ |
۲-۲-۳- حجابت و حراست( شرطه)……………………………………………………………………. | ۵۶ |
۲-۲-۴- مالکیتِ اراضی و کارِ مِلک داری به وکالت از اربابان…………………………….. | ۵۷ |
۲-۲-۵- موالی در دیوان لشکر……………………………………………………………………………. | ۵۸ |
۲-۳- جایگاه سیاسی موالی ………………………………………………………………………. | ۶۴ |
مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………… | ۶۴ |
۲-۳-۱- قیام مختار ………………………………………………………………………………………….. | ۶۷ |
۲-۳-۲- موالی و خوارج ……………………………………………………………………………………. | ۷۱ |
۲-۳-۳- جنبش عبدالرحمن بن محمد بن اشعث کندی ………………………………….. | ۷۴ |
۲-۳-۴- قیام زید بن علی(ع) …………………………………………………………………………….. | ۷۷ |
۲-۳-۵- قیام یحیی بن زید ………………………………………………………………………………. | ۸۰ |
۲-۳-۶- جنبش عبدالله بن معاویه بن عبدالله بن جعفر طیار …………………………… | ۸۲ |
۲-۳-۷- شورش حارث بن سریج ……………………………………………………………………….. | ۸۵ |
فصل سوم: جایگاه علمی موالی……………………………………………………………………. | ۸۸ |
۳-۱- نگاهی کلی به جایگاه علمی موالی …………………………………………………………………………. | ۸۹ |
مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………. | ۸۹ |
۳-۲-موالی و دانشهای عصر خود …………………………………………………………………………………… | ۹۰ |
۳-۳-نقش موالی در تدوین زبان عربی …………………………………………………………………………….. | ۹۲ |
۳-۳-۱-پیدایش علم نحو …………………………………………………………………………………… | ۹۲ |
۳-۳-۲-سیبویه شیرازی …………………………………………………………………………………….. | ۹۳ |
۳-۴-موالی و علوم اسلامی ……………………………………………………………………………………………….. | ۹۴ |
۳-۵-نقش ایرانیان در توسعه علوم و فنون……………………………………………………………………….. | ۹۵ |
۳-۶- علم حدیث و فقاهت ……………………………………………………………………………………………….. | ۹۶ |
۳-۶-۱- جدول شمار راویان موالی در کتاب الرجال شیخ طوسی……………………… | ۱۰۲ |
۳-۶-۲-جدول شمار راویان موالی در کتاب تهذیب الکمال مزی………………………. | ۱۰۴ |
۳-۷-علم قرائت ……………………………………………………………………………………………………………….. | ۱۰۵ |
۳-۷-۱- برخی موالی پیشتاز در علم قرائت ……………………………………………………… | ۱۰۶ |
۳-۸- موالی و شعر…………………………………………………………………………………………………………….. | ۱۰۷ |
۳-۸-۱- برخی شاعران معروف دوره اموی از موالی……………………………………………… | ۱۰۷ |
۳-۹-پیدایش علم کلام …………………………………………………………………………………………………….. | ۱۰۸ |
۳-۹-۱-سیر نظرات کلامی ………………………………………………………………………………… | ۱۰۹ |
۳-۹-۲-سابقه علم کلام ……………………………………………………………………………………… | ۱۰۹ |
۳-۹-۳-علل پیدایش علم کلام ………………………………………………………………………….. | ۱۱۰ |
۳-۱۰-موالی و علم تفسیر ………………………………………………………………………………………………… | ۱۱۲ |
۳-۱۰-۱-تفسیر در عهد تابعین …………………………………………………………………………. | ۱۱۳ |
۳-۱۰-۱-۱-مکتب تفسیری مکه …………………………………………………………. | ۱۱۴ |
۱- سعید بن جبیر( م شعبان ۹۵ه.ق)……………………………………. | ۱۱۴ |
۲- مجاهد بن جبر مکی ………………………………………………………… | ۱۱۵ |
۳- عکرمه، مولی ابن عباس( م۱۰۴یا ۱۰۵ه. ق) …………………… | ۱۱۷ |
۴- عطاء بن ابی رباح مکی( م۱۱۴ه.ق) ………………………………….. | ۱۱۸ |
۵- طاووس بن کیسان الیمانی ……………………………………………… | ۱۱۹ |
۳-۱۰-۱-۲-مکتب تفسیری مدینه ……………………………………………………… | ۱۱۹ |
۱- ابوالعالیه( م۹۰یا ۹۳ هجری) ……………………………………………. | ۱۲۰ |
۲- زید بن اسلم( م ۱۳۶ه.ق) …………………………………………………. | ۱۲۰ |
۳- محمد بن کعب القرظی( م ۱۱۷ یا ۱۱۸ه.ق)……………………. | ۱۲۰ |
۳-۱۰-۱-۳- مکتب تفسیری عراق ……………………………………………………… | ۱۲۱ |
۳-۱۰-۱-۳-۱-مفسران معروف کوفه در عصر تابعین ………….. | ۱۲۲ |
۱-مّره همدانی(م ۷۶ه.ق) …………………………………………. | ۱۲۲ |
۲- علقمه بن قیس( م ۶۱ه.ق) ۱۳۵…………………………. | ۱۲۲ |
۳- مسروق( م۶۳ه.ق) ……………………………………………….. | ۱۲۲ |
۴- عامر شعبی( م ۱۰۴یا ۱۰۹ه.ق) ………………………… | ۱۲۳ |
۵- اسود بن زید( م ۷۴ یا ۷۵ه.ق) …………………………… | ۱۲۳ |
۶- جابر بن یزید جعفی( م ۱۲۷ یا ۱۲۸ یا ۱۳۲ه.ق). | ۱۲۳ |
۳-۱۰-۱-۳-۲-مفسران معروف بصره در عصر تابعین…………….. | ۱۲۴ |
۱-ابوسعید حسن بصری( م۱۱۰ه.ق) ……………………………………… | ۱۲۴ |
۲-قتاده( م۱۱۷ه.ق) ……………………………………………………………….. | ۱۲۴ |
۳-ابوصالح باذان( م پس از قرن اوّل هجری) …………………………. | ۱۲۵ |
۳-۱۰-۱-۴-گروه دیگر از مفسران دوره تابعین قرن دوم…………………………………. | ۱۲۵ |
۳-۱۰-۱-۵-انواع روشهای تفسیری ……………………………………………………………………………….. | ۱۲۶ |
۱-تفسیر مأثور( روایی) ……………………………………………………………………………………….. | ۱۲۶ |
۲-تفسیر عقلی( اجتهادی) …………………………………………………………………………………. | ۱۲۷ |
۳-۱۰-۱-۶-مصادر تفسیر در عصر تابعین………………………………………………………………………… | ۱۲۹ |
۳-۱۰-۱-۷-بیان روش تفسیری برخی از موالی……………………………………………………………….. | ۱۲۹ |
۱-روش تفسیری سعید بن جبیر………………………………………………………………………………………. | ۱۲۹ |
۱-۱-قراءات ……………………………………………………………………………………………………. | ۱۳۰ |
۱-۲-اسباب النزول…………………………………………………………………………………………….. | ۱۳۰ |
۱-۳-بیان شأن نزول آیات ………………………………………………………………………………….. | ۱۳۱ |
۱-۴-توجه به سیاق آیات…………………………………………………………………………………….. | ۱۳۱ |
۱-۵-لغت ……………………………………………………………………………………………………………. | ۱۳۲ |
۱-۶-بیان مصداق…………………………………………………………………………………………………. | ۱۳۳ |
۱-۷-توجه به روایات ائمه اطهار………………………………………………………………………….. | ۱۳۳ |
۱-۸-توجه به علوم قرآن چون ناسخ و منسوخ ………………………………………………….. | ۱۳۴ |
۱-۹-بیان مفردات قرآن ……………………………………………………………………………………… | ۱۳۴ |
۲-روشهای تفسیری مجاهد ……………………………………………………………………………………………. | ۱۳۵ |
۲-۱-گستردگی اجتهاد و استنباط……………………………………………………………………… | ۱۳۵ |
۲-۲-دقت در تفاوت بین واژههای متشابه…………………………………………………………… | ۱۳۶ |
۲-۳-تفسیر بعضی از واژهها بر خلاف معنای مشهور آن …………………………………… | ۱۳۷ |
۲-۴-اهتمام به مبهمات قرآن …………………………………………………………………………….. | ۱۳۷ |
۲-۵- پرداختن به لطایف و ظرائف قرآن كریم ………………………………………………….. | ۱۳۸ |
۲-۶- توجه به قرائت آیات در تفسیر آنها …………………………………………………………… | ۱۳۸ |
۲-۷- نقل از صحابه دیگر غیر از ابن عباس ……………………………………………………….. | ۱۳۹ |
۲-۸-آزاداندیشی در ارائه آرا و دیدگاههای عقلی ………………………………………………. | ۱۳۹ |
۲-۹-تفسیر عقلی ……………………………………………………………………………………………….. | ۱۴۰ |
۳-عطاء بن ابی رباح ………………………………………………………………………………………………………….. | ۱۴۰ |
۴-ویژگی تفسیر عکرمه……………………………………………………………………………………………………… | ۱۴۱ |
۴-۱-مفهوم شناسی واژگان ………………………………………………………………………………… | ۱۴۱ |
۴-۲-بیان مصادیق ……………………………………………………………………………………………… | ۱۴۲ |
۴-۳-بیان ناسخ و منسوخ …………………………………………………………………………………… | ۱۴۲ |
۴-۴-تفسیر با شأن نزول ……………………………………………………………………………………. | ۱۴۲ |
۵- روش تفسیری قتاده……………………………………………………………………………………………………… | ۱۴۲ |
۵-۱-توضیح اصطلاح قرآنی ……………………………………………………………………………….. | ۱۴۲ |
۵-۲-بیان قید آیات و توضیح احكام ………………………………………………………………….. | ۱۴۳ |
۵-۳-بیان شأن نزول …………………………………………………………………………………………… | ۱۴۳ |
۶- روش تفسیری طاووس بن كیسان……………………………………………………………………………….. | ۱۴۳ |
۶-۱-تفسیر باطنی ………………………………………………………………………………………………. | ۱۴۵ |
۶-۲-تفسیر به معنای اخص ……………………………………………………………………………….. | ۱۴۵ |
ویژگی تفسیر موالی( دوره تابعین) …………………………………………………………………………………… | ۱۴۵ |
۱- پیدایش روحیه استقلال در بین مفسرین …………………………………………………….. | ۱۴۵ |
۲- كوتاهی و گویایی …………………………………………………………………………………………… | ۱۴۶ |
۳-رویگردانی از پرداختن جدی به تفسیر ………………………………………………………….. | ۱۴۷ |
۴- روایات تفسیری …………………………………………………………………………………………….. | ۱۴۷ |
۵-تکیه بر ظن …………………………………………………………………………………………………….. | ۱۴۷ |
….
….