آثار اجتماعي عدالت قضايي، امام علی، نهج البلاغه
- پس از پرداخت لينک دانلود هم نمايش داده مي شود هم به ايميل شما ارسال مي گردد.
- ايميل را بدون www وارد کنيد و در صورت نداشتن ايميل اين قسمت را خالي بگذاريد.
- در صورت هر گونه مشگل در پروسه خريد ميتوانيد با پشتيباني تماس بگيريد.
- براي پرداخت آنلاين بايد رمز دوم خود را از عابربانك دريافت كنيد.
- راهنماي پرداخت آنلاين
- قيمت :130,000 ریال
- فرمت :Word
- ديدگاه :
متغیرها: آثار اجتماعي عدالت قضايي، امام علی، نهج البلاغه
توضیحات: ۲۱ صفحه فارسی (word) با منابع کامل
دانلود تحقیق آماده با رفرنس دهی کامل فارسی و انگلیسی و پانویس ها، برگرفته از مقاله های فارسی و ترجمه تخصصی متون مقاله انگلیسی و مقاله بیس پایان نامه با ترجمه آماده کتاب های خارجی و کتاب های داخلی رشته های مختلف، مناسب برای انجام و نوشتن پروپوزال و آماده کردن فصل دوم پایان نامه حقوق، توضیح مولفه های پرسشنامه و مقاله داخلی و خارجی و طرح های تحقیقاتی
خلاصه ای از کار:
۱-۵٫ عدالت قضایی از منظر امام علي عليهالسلام
یکی از مهمترین حوزههایی که اجرای عدالت در آن بسیار ضروری و بر اثر بیعدالتی در آن، بیشترین ظلمها و حق کشیها صورت میگیرد قضاوت است.
عدالت قضايي عبارت است از برابر داشتن و رعايت تساوي در بين طرفين دعوي توسط قاضي در جريان رسيدگي و صدور حكم به نفع صاحب حق با رعايت منافع عمومي در چهارچوب موازين اسلامي. به عبارت ديگر عدالت قضايي عبارت است از رسيدگي و صدور حكم به قصد ايجاد توازن بين حقوق فرد و اجتماع در چهارچوب قانون، چنانچه امام علي عليهالسلام ميفرمايد: «مَنِ ابْتُلِيَ بِالْقَضَاءِ فَلْيُوَاسِ بَيْنَهُمْ فِي الْإِشارَةِ وَ النَّظَرِ وَ فِي الْمَجْلِسِ: هر كه در مقام قضاوت قرار گيرد، بايد در اشاره كردن ها و نگاه ها و جايگاه نشستن، ميان مردمان برابري را پاس دارد.» (كلينى، ۱۴۰۷ق:ج۷، ۴۱۳)
…………………..
۲-۵٫ آثار اجتماعي عدالت قضايي
۱-۲-۵٫ پرداخت حقوق هركس مطابق با عمل وي
يكي از اثرات اجراي عدالت قضايي اين است كه به هر كارگزاري مطابق با ميزان عملي كه انجام داده است، پاداش داده ميشود و فرقي ندارد كه اين افراد از چه موقعيتي در جامعه برخوردارند، چنانچه امام علي عليهالسلام در نامه ۵۳ نهجالبلاغه به مالكاشتر امر مينمايد: «ثم اعرف لکل امرء منهم ما ابلی و لا تضمن بلاء امرء الی غیره و لاتقصرن به دون غایة بلائه و لا یدعونک شرف امرء الی ان تعظم من بلائه ما کان صغیرا و لا ضعة امرء الی ان تستصغر من بلائه ما کان عظیما؛ اندازه رنج هر یک از کارگزاران را در نظر داشته باش و رنج یکی را به حساب دیگری مگذار و در پاداش او به اندازه تلاشی که کرده و رنجی که دیده، کوتاهی مکن. مبادا بزرگی کسی موجب شود که رنج اندک او بزرگ جلوه کند و فرودی رتبه کسی سبب شود که کوشش سترگ او خوار و کم جلوه به حساب آید.» (نهجالبلاغه، نامه۵۳، ص۴۳۴)
………………….
۲-۲-۵٫ برابري طرفين دعوا در قضاوت
عدالت قضايي اقتضا ميكند كه قاضي در تمام موارد ميان طرفين دعوا برابري را رعايت كند و به طور يكسان به صورت طرفین دعوا نگاه کند و به گونهای عمل نکند که احساس شود قاضی به یکی از طرفین دعوا نظر خاصی دارد، چنانكه امام صادق از اميرالمؤمنان علي عليهالسلام روايت كرده است: «مَنِ ابْتُلِيَ بِالْقَضَاءِ فَلْيُوَاسِ بَيْنَهُمْ فِي الْإِشارَةِ وَ النَّظَرِ وَ فِي الْمَجْلِسِ: هر كه در مقام قضاوت قرار گيرد، بايد در اشاره كردنها و نگاهها و جايگاه نشستن، ميان مردمان برابري را پاس دارد.» (كلينى، ۱۴۰۷ق: ج۷، ۴۱۳)
………………….
۳-۲-۵٫ برپايي حق و تساوي در رعايت حقوق مردم
امام علي عليهالسلام حكومت را در اين جهت ميخواست كه به وسيلهي آن بتوان حقوق و قوانين را برپا داشت و هرگونه باطل و ناروايي و تجاوز را بازداشت: «والله لَهِيَ أَحَبُّ إِليَّ من إِمرتكم، إِلاّ أَن أُقيم حقّاً، أَوأَدفع باطلاً: سوگند به خدا اين كفش نزد من از امارت و حكومت بر شما محبوبتر است، لكن (من قبول چنين امارت و حكومتى نمودهام براى اينكه) حقّى را ثابت گردانم يا باطلى را بر اندازم.» (نهجالبلاغه، خطبه۳۳، ص۷۶)
………………
۴-۲-۵٫ عدم طمع نزديكان قاضي و اميدواري سايرين به عدالت وي
………………….
۵-۲-۵٫ ايجاد امنيت اجتماعى
………………
۶-۲-۵٫ عدم زورگويي و درازدستي يكي از طرفين دعوا بر ديگري
……………..
۷-۲-۵٫ سعادت و آرامش
………………….
۸-۲-۵٫ حمايت از حقوق مردم و صاحبان حق
……………….
۹-۲-۵٫ مهلت دادن به كسي كه شاهد غايبي دارد در مجلس قضاوت
……………….
۱۰-۲-۵٫ پرهيز از قضاوت با ظنّ و گمان غير معتبر
………………..
فهرست منابع و مآخذ
قرآن
نهج البلاغه نسخه صبحي صالح، قم: انتشارات هجرت، ۱۴۱۴ق
- آشوری، داریوش، دانش نامه سیاسی، تهران: نشرمروارید، چ سوم، ۱۳۷۳ش
- آشوري،محمد، حقوق بشر و مفاهیم مساوات، انصاف و عدالت، تهران: انتشارات دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه،۱۳۸۳ش
…………………….
……………………
……………………..
آسان داک: www.Asandoc.com