تحلیل نهاد توبه در حقوق بشر اسلامی و فقه جزایی
- پس از پرداخت لينک دانلود هم نمايش داده مي شود هم به ايميل شما ارسال مي گردد.
- ايميل را بدون www وارد کنيد و در صورت نداشتن ايميل اين قسمت را خالي بگذاريد.
- در صورت هر گونه مشگل در پروسه خريد ميتوانيد با پشتيباني تماس بگيريد.
- براي پرداخت آنلاين بايد رمز دوم خود را از عابربانك دريافت كنيد.
- راهنماي پرداخت آنلاين
- قيمت :130,000 ریال
- فرمت :Word
- ديدگاه :
متغیرها: تحلیل نهاد توبه در حقوق بشر اسلامی و فقه جزایی
توضیحات: ۵۲ صفحه فارسی (word) با منابع کامل
دانلود تحقیق آماده با رفرنس دهی کامل فارسی و انگلیسی و پانویس ها، برگرفته از مقاله های فارسی و ترجمه تخصصی متون مقاله انگلیسی و مقاله بیس پایان نامه با ترجمه آماده کتاب های خارجی و کتاب های داخلی رشته های مختلف، مناسب برای انجام و نوشتن پروپوزال و آماده کردن فصل دوم پایان نامه حقوق، توضیح مولفه های پرسشنامه و مقاله داخلی و خارجی و طرح های تحقیقاتی
خلاصه ای از کار:
تحلیل نهاد توبه در حقوق بشر اسلامی و فقه جزایی
– مفهوم توبه
در باب بیان مفهوم توبه، بین علماء و مفسران تفاسیر بسیاری بیان شده است و هرکدام از منظر و دیدگاه خود توبه را توصیف نموده اند، که به اجمال (مفهوم لغوی و اصطلاحی، مفهوم فقهی و حقوقی) بیان میگردد.
– مفهوم لغوی واصطلاحی توبه
توبه در در زبان فارسی توبه به معنی بازگشت (هر نوع بازگشتی) و بازگشت از گناه و ندامت و پشیمانی می باشد (دهخدا،۱۳۷۲،ص ۶۲۲۰). این مفهوم یکی از مفاهیم ارزشمند اسلامی است که از ماده “توب” به معنای رجوع و بازگشت است (قرشی،۱۳۷۵،ص ۳۵۷). ملا محسن فيض كاشانى در تعريف توبه آورده است: “توبه عبارتست از برهنه ساختن قلب از گناه و بعضى آن را چنين تعريف كرده اند كه توبه ترك گناهى است كه قبلا از انسان سر زده است”(ملا محسن فيض كاشانى، ۱۳۷۴،ص ۱۵۳).در این رابطه فقیه گرانقدر ملا احمد نراقی نیز اصل توبه را به باز گشت بسوی خدا تعبیر می کند به طوری که وی معتقد است اصل توبه باز گشت به سوی خدا و رجوع به سوی اوست (نراقی،۱۳۷۱،ص۶۷۴). علامه طباطبایی در تعریف توبه می فرماید: «توبه در لغت، به معنای برگشت است و توبه از بنده، برگشت اوست به سوی پروردگارش با پشیمانی و بازگشت از سرپیچی، و از جانب خداوند نیز به معنای توفیق وی به توبه یا آمرزش گناه او.
………………
– مفهوم فقهی – حقوقی توبه
قرآن کریم و آموزه های اهل بیت همواره بر توجه به توبه و فرد تائب تاکید داشته اند. در آیه ۵۴ سوره انعام چنین آمده است: «انه من عمل منکم سوءً بجهاله ثم تاب من بعده و اصلح فإنه غفور رحیم.» در این آیه شریفه، خداوند إصلاح را بعد از توبه موجب غفران الهی دانسته است. در آموزه های فقهی، در برخی بابها (مانند باب ارتداد، حدود، تعزیرات ، قصاص و دیات ) احکام پراکنده ای دربارة توبه آمده است. همچنین در معدود منابع فقهی، بحث توبه به صورت جداگانه مطرح شده که برخی از آنها با مباحث مطرح شده در کلام مشترک است، از جمله تعریف توبه و بیان ماهیت آن ، شروط و لوازم توبه ، مشروط نبودن صحت توبه به توانایی بر تکرار معصیت (موسوی بجنوردی:ص ۳۲۹).
……………..
– ماهیت و حقیقت توبه از دیدگاه شارع مقدس و بزرگان تشیع
……………….
– انواع توبه از دیدگاه فقهی
……………….
– شرایط توبه ازدیدگاه فقهی
…………….
– کیفیت احراز توبه
……………
– قاعده تدراء الحدود بالشبهات
……………….
– جایگاه قاعده درء در قواعد فقه جزایی، از حیث مبنا و ماهیت
…………….
-رویکرد حقوق بشر اسلامی به مسأله شبهه و اثردهیِ آن بر مسئولیت کیفری مرتکب
……………..
-قلمرو درء در طبقه بندی جرایم و مجازات ها در فقه جزایی
……………..
-شبهه؛ دلالت لغوی، فقهی و حقوقی
……………..
-مخاطب درء به وسیله شبهات، به طور افتراقی در حدود و قصاص و دیات
………………
-مدرک عقلی و نقلی قاعده درء
……………….
-انواع شبهات مشمول قاعده درء
………………
-معیارهای تحقق شبهه
……………
-آثار درء بر حقوق الله جزایی و حقوق الناس جزایی
………………
-ارزیابی قاعده درء در ساختار سیاست جنایی اسلامی از منظر تنش ظاهری میان تساهل اسلامی با پدرسالاری حقوقی اسلامی
…………….
– قاعده اصاله الصحه
…………….
– تحلیل نهاد توبه در حقوق بشر اسلامی
……………
-بنیان های فلسفی حقوق بشر
…………….
– ماهیت حقوق بشر
…………..
– منابع حقوق بشر
حقوق بشر ناظر به مجموعه ای از قواعد، اصول، تمایلات و آرزوهای جوامع انسانی درارتقای حقوق اساسی
انسانی است.وانسان ها به صرف انسان بودن نه به دلیل ویژگی یاموقعیتی خاص، حقوقی دارند (مالمیری ، ۱۳۸۵، ص۸۸). پس از جنگ جهاني دوم، انديشه جهاني حمايت از حقوق بشر به نقطۀ اوج خود ميرسد و با تصويب منشور ملل متحد در سال ۱۹۴۵، بستر مناسبي بر مسئله حقوق بشر فراهم ميشود. از آنجا كه منشور يك سند كامل بشري نبود خلاءهايي در زمينه حمايت از حقوق بنيادين و اساسي بشر وجود داشت اين مسئله سازمان ملل را بر آن داشت كه به فكر تصويب يك سند بين المللي حقوق بشر باشد سرانجام در پي تلاشهاي بيوقفۀ سازمان ملل و حمايت بيدريغ دولتهاي عضو، اعلاميه جهاني حقوق بشر در سال ۱۹۴۸ به تصويب ميرسد.
………………
– نظریه های حقوق بشر
امروزه در عصر جهانی شدن، مفهوم حقوق بشر درمواضع مختلف با نظریات گوناگون حقوقی و غیر حقوقی روبه روست که از این منظر حقوق بشر را درکنار مفهوم اسلامی در دو قالب رئالیسم و لیبرالیسم بررسی خواهیم کرد.
– حقوق بشر از منظر رئالیسم
رئاليسم (realism) ؛ لغتى فرانسوى است كه از ريشه (real) به معناى «واقعى» اخذ شده است. واژههاى نظير حقيقت گرايى، واقعيت گرايى، واقعبينى، حقيقتپرستى، واقع گرايى معادل اين اصطلاح در فارسى به شمار مىروند.اين اصطلاح كه بيشتر در مقابل ايدئاليسم (idealism)- به معناى تصويرگرايى، معناگرايى و آرمانگرايى- استعمال مىشود از نظر مفهوم دچار پيچيدگى، ابهام و اشتراك معنايى بوده و در حوزههاى متعددى نظير سياست، فلسفه، اخلاق، هنر و ادبيات و مباحث زيبايى شناختى، كاربرد دارد. از اين رو در هر حوزه، معنايى خاص خود را مىطلبد، اما شايد بتوان در يك تعريف كلى و تا حدى متناسب باحوزههاى مختلف، چنين گفت: «رئاليسم عبارت است از وضع و حالتى كه در آن به امورى كه داخل در متن واقع، و خارج از ذهن انگاشته مىشود، اهتمام ويژه داده مىشود» (بيات، ۱۳۸۱، ص ۲۹۰).
………………
– حقوق بشر از منظر لیبرالیسم
……………
– حقوق بشر در مفهوم اسلامی
…………….
– حقوق بشرغربی و حقوق بشر اسلامی؛ سطوح همگرایی و واگرایی
…………..
– جایگاه توبه در فقه جزایی
……………..
– ماهیت تأسیس ارفاقی توبه، علت موجهه یامانع انتساب به مرتکب یا عامل سقوط کیفر
توبه در معنای حقوقی چندان تفاوتی با آنچه عوام می اندیشند ندارد مگر در برخی شرایط که احراز آن با قاضی رسیدگی کننده می باشد. در حقیقت توبه نوعی ابراز پشیمانی و انزجار از عمل انجام شده قبلی است. همانطور که در دانش نامه های مختلف آمده است توبه در لغت به معنای دست کشیدن از گناه و بازگشتن به راه حق است و به تعبیر دیگر، بازگشت به پشیمانی از گناه است (معین ،۱۳۷۵، ص۱۱۶). شهید مطهری معتقد است “توبه از مقوله لفظ نيست. توبه يك حالت روانی و روحی و بلكه يك انقلاب روحی در انسان است كه لفظ استغفرالله ربی و اتوب اليه بيان اين حالت است، نه خود حالت. مثل بسياری از چيزهای ديگر كه در آنها لفظ، خودش آن حقيقت نيست بلكه مبين آن حقيقت است (مطهری، ۱۳۷۳،ص ۱۰۸-۱۱۶).
………………
– شرایط اثرگذاری توبه در مراحل امر جزایی
……………
– شرایط اثرگذاری توبه بر مسئولیت کیفری قبل از دستگیری متهم
………………
– شرایط اثرگذاری توبه پس از دستگیری و حین محاکمه، بر مسئولیت کیفری
…………………
– قلمرو اثرگذاری توبه در واکنش جزایی به مرتکب، برحسب حق الهی یا حق الناسی بودن ماهیت جرم
………………
– نقش جنسیت، رشد، دین و ایمان بر اثرگذاری توبه بر مسئولیت کیفری
……………..
-نظریه مرجّح از بین نظریه های مطرح در حیطه جایگاه توبه در سیاست کیفری اسلام
……………
– آثار جرم شناختی توبه
…………….
– توبه و تکرار جرم
……………
– توبه و اصلاح مجرم
……………..
– توبه و تجری مجرمین
………………….
– مزایا و معایب نهاد توبه
در این قسمت به بیان برخی از مهمترین فواید پذیرش نهاد توبه و انتقاداتی که بر این نهاد وارد است می پردازیم.
– مزایا و فواید
…………………
– معایب نهاد توبه
……………..
– محدودیت دایره شمول
……………..
– قاعده لطف، و مقوله امتنان شارع (در فقه)
…………….
-تأسیسات ارفاقی حقوق،حقوق جزا (در حقوق جزا)
………….
منابع
منابع فارسی
الف: کتاب ها
- ابن الهام، کمال الدين، شرح فتح القدير، ج۵، بيروت، داراحياء التراث العربي، بي تا.
- آشوری، داریوش(۱۳۷۳)، دانشنامه سیاسی، تهران، مروارید، چاپ نهم.
- آشوری،محمد(۱۳۷۶)؛عدالت کیفری(مجموعه مقالات)،تهران،کتابخانه گنج دانش، چاپ اول.
- امامی، حسن(۱۳۴۲)، حقوق مدنی، تهران، چاپ دوم ،انتشارات کتابفروشی اسلامیه.
……………………….
………………………..
……………………..
آسان داک: www.Asandoc.com