جایگاه صبر و سکوت در ادبیات فارسی
- پس از پرداخت لينک دانلود هم نمايش داده مي شود هم به ايميل شما ارسال مي گردد.
- ايميل را بدون www وارد کنيد و در صورت نداشتن ايميل اين قسمت را خالي بگذاريد.
- در صورت هر گونه مشگل در پروسه خريد ميتوانيد با پشتيباني تماس بگيريد.
- براي پرداخت آنلاين بايد رمز دوم خود را از عابربانك دريافت كنيد.
- راهنماي پرداخت آنلاين
- قيمت :130,000 ریال
- فرمت :Word
- ديدگاه :
متغیرها: جایگاه صبر و سکوت در ادبیات فارسی
توضیحات: ۱۳ صفحه فارسی (word) با منابع کامل
دانلود تحقیق آماده با رفرنس دهی کامل فارسی و انگلیسی و پانویس ها، برگرفته از مقاله های فارسی و ترجمه تخصصی متون مقاله انگلیسی و مقاله بیس پایان نامه با ترجمه آماده کتاب های خارجی و کتاب های داخلی رشته های مختلف، مناسب برای انجام و نوشتن پروپوزال و آماده کردن فصل دوم پایان نامه ادبیات فارسی، توضیح مولفه های پرسشنامه و مقاله داخلی و خارجی و طرح های تحقیقاتی
خلاصه ای از کار:
– جایگاه صبر و سکوت در ادبیات فارسی
– منزلت و فواید صبر و سکوت در ادب فارسی
صبر و سكوت به عنوان دو فضيلت برجسته در تكامل اخلاق و رفتار انسانها در ادبيات منظوم و منثور فارسي جايگاه والايي دارد. ادبيات منظوم فارسي سرشار از نكات دل انگيز و زيبايي در خصوص اين دو مضمون است و شاعران فارسي زبان در ادوار مختلف مضامين بكر و پسنديدهاي در اين باره خلق كردهاند. به يقين ميتوان گفت كه در آثار همة شاعران از دوران گذشته تا كنون پيرامون اين دو محور نكته پردازيهاي زيبايي انجام گرفته است و همة آنان اين دو فضيلت را ستودهاند. پرداختن به صورت خاص به اين مبحث در ادبيات فارسي، خود پژوهشي واحد و مستقل را ميطلبد. لذا در اين بررسي به جايگاه صبر و سكوت در آثار برجستهترين شاعران فارسي زبان به عنوان پيش درآمدي براي ورود به موضوع خاص اين تحقيق ميپردازيم. عطار صبر و خاموشي را تنها را رسيدن به قلّة معرفت و حقيقت ميداند. او تفكّر و تأمل در خويشتن را طريق دريافت گوهر معني و رسيدن به هدف نهايي توصيف ميكند:
« گر سر کار میطلبی صبر کن خموش تا صبر و خامشیت رساند به منتها»
(عطار،۱۳۸۰: ۷۰۲)
…………………..
«ای دل چو شراب معرفت کـردی نوش لب بر هـــم نه سِرِّ الاهــــی مفــروش
در هر سخنی چو چشمهٔ کوه مجـــوش دریا گــــردی گر بنشینی خــاموش»
(عطار۱۳۸۱: ۸۶)
رستگاری تو در چهار چیز است: کم خوردن و بی خوابی و تنهایی و خاموشی»، «اگر سخن گوی آفت سخن………..
………………
مرد بايد که گويندة خاموش بود و خاموش گويا، که آن حضرت ورای گفت و خاموشی است. نخست چشمة زبان بايد که بسته شود تا چشمة دل بگشايد هزار زبان، مريد صادق را از خاموشی پيران فايده بيش از گفت و گوی بود
«مـــرد عشــقی خـــموش باش و خراب مرد عقلی فضول باش و به هــوش»
(عطار،۱۳۸۰: ۴۸۱)
عطار در ديوان اشعار خود اين اعتقاد را اظهار میدارد كه، خاموشی خود بهترين توصيفگر حالات درونی……….
………….
طاهره خوشحال مينويسد:« عارفان به دو سبب خاموشی میگزينند. يکی آن که سخن را به نا اهلان نگويند و ديگر آن که سکوت، راهی است برای کشف حقيقت. و آن گاه که عارفان به کشف حقيقت نائل میآيند و از خودبينی و هوای نفس فارغ و رها میگردند قيل و قال و گفتار بيهوده در آنان تا حدّ ممکن كاهش میيابد.» (همان:۲۱۰)
…………………
………..
«خمــوش باش که تا وحیهای حق شنوی که صد هزار حیاتست وحی گویا را»
(مولوی، ۱۳۶۲: ۲۹۱)
ديدگاه مولانا اتخاذ موضع سکوت و عدم تعجيل درگفتار و پرسيدن سؤال میتواند در مواردی سبب حفظ
…………………….
« بلبل خوش نغمه ام، با گل سخن باشد مرا | سرمة خاموشی از زاغ و زغن باشد مرا» |
(همان:۸۷)
به راستی چه آثار و ثمراتی برای سکوت و خاموشی مترتب است که صائب اين گونه به طرفداری و حمايت از………
……………
«بغیر شهد خمــــوشی کدام شیرینی است که از حــلاوت آن، لب به یکدیگر چسبد»
(همان:۱۳۹)
صائب از «دارالأمان خاموشی» ياد میکند که هيچ گوشة عالم امن تر از آن نمیباشد. خاموشی، باب حريم………
………..
از نظر فردوسي، صبر محصول خرد و انديشه است . او صبر را داروي افعال و اعمال بدي كه ريشه در جهل و ناداني د ارد توصيف ميكند و معتقد است بزرگان به نيروي صبر و انديشه ميتوانند بربحرانها و ناسازگاريهاي روزگار فايق گردند:
…………..
……………..
حافظ ميفرمايد، اگر چه ممكن است دستيابي به كام دل و آرزوها زمان دراز و رنج بسيار را در پي داشته
………………..
فهرست منابع
- قرآن كريم، (۱۳۸۴). با ترجمه و شرح واژگان ابوفضل ابولفضل بهرام پور، ناشر: آواي قرآن
- نهج البلاغه، صبحي صالح. (۱۳۸۷). ناشر: آواي قرآن
آزادمهر، ش. (۱۳۸۵). تاریخ انبیاء، یا قصص قرآن از آدم تا خاتم، ناشر: باربد
…………….
……………………
قیمت ۹۰۰۰ تومان
آسان داک: www.Asandoc.com