دانلود پروپوزال آماده: تحلیل وضعیت کنش ارتباطی در کافه¬های تهران
- پس از پرداخت لينک دانلود هم نمايش داده مي شود هم به ايميل شما ارسال مي گردد.
- ايميل را بدون www وارد کنيد و در صورت نداشتن ايميل اين قسمت را خالي بگذاريد.
- در صورت هر گونه مشگل در پروسه خريد ميتوانيد با پشتيباني تماس بگيريد.
- براي پرداخت آنلاين بايد رمز دوم خود را از عابربانك دريافت كنيد.
- راهنماي پرداخت آنلاين
- قيمت :390,000 ریال
- فرمت :Word
- ديدگاه :
دانلود پروپوزال آماده: تحلیل وضعیت کنش ارتباطی در کافه¬های تهران
قسمت هایی از پروپوزال:
۱- بیان مسأله:
ارتباط بنیاد شکلگیری اجتماع است. در فرایند شکلگیری ارتباط، شرکتکنندگان در بستر فرایندی پویا و خودسامان به طرح ادعاهای نظری خویش میپردازند. مبنای طرح ادعاهای نظری شرکتکنندگان براساس وضعیت های خودهنجار خاصی شکل میگیرد که پایه و مبنای شکلگیری اجتماع ارتباطی است. ارتباط متقابل و هماهنگی با دیگران را نمیتوان براساس خواستههای شخصی پیش برد (حاجی حیدری، ۱۳۸۳). این به دلیل ماهیت ارتباط است که در آن نفع شخصی باعث خدشهدار شدن وضعیت ارتباطی میگردد.
یکی از متفکران انتقادی که به بررسی شکلگیری وضعیت ارتباطی پرداخته است؛ یورگن هابرماس است. به زعم وی، انسانها اساسا به عنوان هستیهای ارتباطی معرفی میگردند. هابرماس تاکید میکند که مردم مهارتهای ارتباطیشان را برای آفریدن و نگهداشتن مناسبات اجتماعی به کار میبرند (ادگار، ۲۰۰۶: xv). از نظر او، پروژة مدرنیته به دلیل توجه صرف به عقلانیت ابزاري و نادیده گرفتن عقلانیت ارتباطی، از مسیر اصلی منحرف شده است و ارتباطات انسانی به ارتباطاتی تحریف شده بدل شده است که در تعارض با دموکراسی قرار میگیرد (انصاری، ۱۳۸۴: ۱۲). راهحلی که او برای مقابله با این وضعیت ارائه میدهد، عقلانیت ارتباطی است. مفهوم عقلانیت ارتباطی واجد سویه ها و دلالت های ضمنیای است که اساسا متکی بر تجربه محوری بحث و گفتگو و استدلال است که فرایندی وفاقانگیز و آزاد و وحدتبخش دارند؛ گفتگویی که در آن مشارکتکنندگان مختلف بر بصیرتهای ذهنی و نظرات فردی خود فائق میآیند و به یمن اشتراک در باورهای عقلانی، متقاعد میشوند که وحدت جهان عینی و بین الاذهانی بودن زیستجهانشان را بپذیرند (هاو، ۱۳۸۷: ۵۰). در حقیقت عقلانیت ارتباطی، پروسه حل کردن مسئله و رفع مناقشه از خلال گفتگوی آزاد است (ادگار، ۲۰۰۶: xvi).
هدف گفتگو سازش و توافق یا، به بیان دقیقتر، وفاق است. هابرماس وفاق را برای موجه سازی (توجیه عقلانی) دعویهای اعتبار ضروری میداند (هاو، ۱۳۸۷: ۶۹). هابرماس سعی دارد نشان دهد که چگونه عقلانیت (و عدم عقلانیت) در کنش متقابل اجتماعی معمولی، یعنی در ارتباط معمولی بین «افراد کنشگر» ظهور پیدا میکند (خانیکی، ۱۳۸۷ :۷۶). از نظر او کنش ارتباطی فقط در صورتی به شکل سالم ادامه مییابد که مشارکتکنندگان تصور کنند دعویهای اعتباری که بهطور متقابل مطرح میسازند موجه و قابل قبولاند (هاو، ۱۳۸۷: ۳۷). به بیان دیگر، کنش ارتباطی نیازمند آن است که همه مشارکتکنندگان بر سر فرضها و تفسیرهای ضمنی و به تبع آن درباره قواعد ارتباط توافق داشته باشند (هاو، ۱۳۸۷: ۴۹).
در کنش ارتباطی، کنشهاي افراد درگیر نه از طریق حسابگريهاي خودخواهانهی موفقیت، بلکه از طریق کنشهاي تفاهم آمیز هماهنگ میشود. افراد دخیل در کنش ارتباطی اساسا در بند موفقیت شخصیشان نیستند، بلکه هدفهایشان را در شرایطی تعقیب میکنند که بتوانند برنامههاي کنشیشان را بر مبناي تعریفهایی از موقعیت مشترك، هماهنگ سازند. درحالی که هدف کنش معقولانه و هدفدار دستیابی به یک هدف است، هدف کنش ارتباطی، دستیابی به تفاهم ارتباطی است (عباسپور، ۱۳۹۰). در کنش ارتباطی رسیدن به فهم امری اساسی است. هدف رسیدن به فهم نیز، فراهم آوردن توافقی است که [به نحوی] پایان تقابل بینالاذهانی فهم دوسویه است (هابرماس، ۱۹۷۹: ۳).
در مدل ارتباطی کنش، زبان وسیلهای است برای رسیدن به فهم (هابرماس، ۱۹۸۴: ۹۸). مفهوم کنش ارتباطی، زبان را به عنوان واسطه[ای] برای نوعی از رسیدن به تفاهم پیشفرض میگیرد، در جایی که مشارکتکنندگان از خلال ارتباط با جهان، متقابلا دعویهای معتبر را مطرح میکنند که میتواند پذیرفته شود یا مورد تردید قرار گیرد (هابرماس، ۱۹۸۴: ۹۹). در الگوی کنش ارتباطی، زبان وسیله ارتباطی است که به تفاهم کمک میکند (هابرماس، ۱۳۸۴: ۱۷۵). به عبارت دیگر، زبان واسطه ارتباط است که فهم را فراهم میکند (هابرماس، ۱۹۸۴: ۱۰۱).
کنش ارتباطی متشکل از آن تعاملاتی است که به واسطه زبان انجام میگیرد (انصاری، ۱۳۸۴: ۳۰۳-۳۰۴). مفهوم کنش ارتباطی متضمن پیش فرض زبان به عنوان رسانه لازمی است برای رسیدن به نوعی از تفاهم (هابرماس، ۱۳۸۴: ۱۷۳). به باور هابرماس در «زیستجهان» است که افراد به تفاهم میرسند. زیستجهان به مثابه یکی از عناصر کلیدی کنش ارتباطی، وسیلهای است که از طریق آن کنش ارتباطی در سه جهان طبیعت، جامعه و خود تحقق مییابد (شفیعی، ۱۳۸۴).
او زیستجهان را در وهله اول به عنوان پیوند فرایندهای حصول تفاهم تعریف میکند. از نظر او فاعلان شناسایی که به نحو ارتباطی عمل میکنند همیشه در افق یک زیستجهان به تفاهم میرسند. زیستجهان از یک سلسله باورهای پس زمینه کم و بیش اشاعه یافته و «همواره غیر مسئله دار» ساخته شده است. زیستجهان به عنوان پس زمینه به عنوان منبعی برای تعریف وضعیت به کار میآید که مشارکتکنندگان آن را به عنوان غیر مسئله دار پیش فرض می گیرند. افراد متعلق به یک جمع ارتباطی در کار تفسیری خود بین جهان عینی و جهان اجتماعی بین الاذهانی خود با جهان ذهنی دیگر افراد و جمعها مرزبندی می کنند. مفهوم زیستجهان و همطراز با آن اصطلاح «مفاهیم جهان» چهارچوبهای صوری را فراهم میکنند که افراد مرتبط در کنش ارتباطی حوزههای وضعیتهای مسئلهدار را – یعنی آنهایی را که نیازمند توافق هستند – در بستر زیستجهان که غیر مسئله دار فرض میشود، سر و سامان می دهند (هابرماس، ۱۳۸۴: ۱۳۶-۱۳۷). بنابراین، زیستجهان ارتباط برقرار کردن مردم را با همدیگر نگه میدارد، و بدین سان فهم مشترکی از جهان را به عنوان مکان معنیداری بنیان مینهد (ادگار، ۲۰۰۶: xvi). بدین سان میتوان زیستجهان را عرصهای برای شکلگیری افکار انتقادی در نظر گرفت.
به باور هابرماس افکار انتقادی با شکلگیری حوزه عمومی در پیوند تنگاتنگی قرار دارد. کافهها، قهوهخانهها و سالنها در قرن هجدهم مکانهایی بودند که امکان شکلگیری کنش ارتباطی را فراهم کردند. به زعم وی، افراد حاضر در سالنها، کافهها، قهوهخانهها و محافل بورژوایی برای نخستین بار در قرن هجدهم توانستند به نقد سلطه استبدادی دولت در قالب بحث و گفتگو بپردازند (هابرماس، ۱۳۸۴: ۵۳-۹۶). به باور هابرماس حوزه عمومی از افراد خصوصی تشکیل شده بود که در نهادهایی همچون کافهها، قهوهخانهها، و سالنها یا محافل افراد بورژوا در آن آزادانه به نقد سلطه استبدادی دولت میپرداختند (هابرماس، ۱۳۸۴: ۵۳-۵۷). به باور وی حوزه عمومی نتیجه نظام سیاسی خاصی نیست (لازار، ۱۳۸۸: ۴۲)، بلکه نتیجه تلاش برای رهایی از سلطه استبدادی دولت است.
در مقایسه با اوضاع فرانسه و انگلستان در قرن هجدهم، که افراد در سالنها، کافهها و قهوهخانهها به نقد سلطه استبدادی نظام پادشاهی میپرداختند و متقابلا درباره موضوعاتی همچون عشق، انسانیت و ادبیات به بحث میپرداختند؛ به نظر میرسد در ایران نیز با شکلگیری مشروطه نخستین جرقههای مباحث انتقادی پیرامون نقد دولت شکل گرفت. هر چند که شکل گیری کنش ارتباطی و مباحث انتقادی در ایران عصر مشروطه به همان صورتی که در فرانسه و انگلستان قرن هجدهم شکل گرفت؛ گسترده نبود. اما به هر حال جنبش مشروطه توانست تاثیرات زیادی بر جامعه ایرانی بگذارد.
در فرانسه و انگلستان آن عصر، شرکتکنندگان حاضر در کافهها، سالنها و قهوهخانهها به جای اینکه تفاسیر شخصیشان را به واسطه منطق سلطه [استبدادی] بر دیگران غالب کنند؛ بیشتر به طرح دعاوی خویش میپرداختند تا در این مکانها امکان نقدشان فراهم شود. به نظر میرسد در ایران عصر حاضر جرقههای نقد دولت و شرایط عمومی در مکانهایی نظیر کافهها، دانشگاهها- و همچنین آن مکانهایی که بستری را برای بحث بر سر نقد اوضاع اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و… فراهم میکردند- زده شده است. بدین ترتیب میتوان گفت که این مکانها بسترهایی را برای به نقد کشیده شدن قدرت حاکم فراهم کردهاند.
در عصر حاضر کنش ارتباطی میتواند راهکاری برای حل مسایل و مشکلات روزمره مردم باشد. افراد غالبا از خلال بحث و گفتگوی روزمره خود مسایل مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و غیره را مطرح میکنند؛ که در این بین برای حل این مسایل راهکارهای گوناگونی مطرح میکنند. اغلب مسائلی که در این گفتگوها مطرح میشود حاوی بنیانهایی نظری هستند که برای حل مشکلات نقد قدرت حاکم را الزامی میدانند. در حقیقت آنها بر سر این که اکثر مسایل و مشکلات از نفس قدرت حاکم برمیخیزد؛ توافقی ضمنی دارند. مطرح کردن مسایل مختلف در رابطه با نقد قدرت حاکم در درجه اول باعث آگاهی مردم نسبت به مسایل و مشکلات جامعه میشود و در مرحله بعدی، منجر به اقداماتی در تغییر این شرایط مسئلهدار میشود. تغییر شرایط و بهبود آن در صورتی امکان پذیر است که ادعاهای مطرح شده و کنشهای صورت پذیرفته، به صورت عقلانی به اجرا در آیند. رسیدن به تفاهم لازمه اجرای عقلانی ادعاها و کنشهای صورت پذیرفته است.
به نظر میرسد یکی از جاهایی که امکان شکلگیری کنش ارتباطی را فراهم میکند، کافهها هستند. امروزه کافهها به مکانهایی برای گفتگو بر سر مسایل گوناگون جامعه بدل شدهاند. افراد با حضور در کافهها به بحث بر سر مسایل گوناگون میپردازند. محیط غیر رسمی و دوستانه کافهها امکان بحث و توافق بر سر مسایل گوناگون موجود در جامعه را فراهم میآورد. از آنجایی که کافهها عموما خارج از کنترل دولتند و مکانهایی خصوصی به شمار میآیند امکان کنترل و نظارت فراگیر بر کافهها کاهش مییابد و بدین ترتیب افراد کافهرو با آزادی بیشتری به طرح مباحث گوناگون میپردازند. افراد کافهرو راجع به مسایل سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مختلف راهکارهای گوناگونی ارائه میدهند. از آنجایی که افراد کافهرو غالبا از موضع برابری مسائلشان را مطرح میکنند، به نظر میرسد که امکان به توافق رسیدن آنها بر سر مسایل گوناگون وجود دارد.
تحلیل کنشهای ارتباطی جماعت کافهرو میتواند ما را در فهم مسایل اساسی ایران یاری دهد و نشان دهد که این افراد در طی تعاملاتی که باهم دیگر دارند به طرح چه مباحثی میپردازند؟، در طی این مباحث چه دیدگاههایی را مطرح میکنند؟، این دیدگاهها تا چه اندازه از الگوی کنش ارتباطی هابرماس پیروی میکند؟، این که چه مسایل و مشکلاتی ممکن است مانع از به توافق رسیدن افراد کنشگر شود؟ و مسائلی از این قبیل که تنها با تحلیل کنشهای ارتباطی صورت گرفته میتوان به آن دست یافت. این که الگوهای کنش ارتباطی در سطح افراد کافهرو –به عنوان افرادی که حالتی غیر رسمیتر و برابرتر در کنش ارتباطی دارند- در جامعه ایران چه شکلی به خود گرفته، بستگی به تحلیل این الگوها دارد. از اینرو هدف اساسی این پژوهش تحلیل وضعیت کنش ارتباطی هابرماس در کافههای تهران است.
……………………………
۲- اهمیت و ضرورت تحقیق:
……………………………
۳- پیشینه تحقیق:
……………………………
۴- اهداف تحقیق:
…………………………………….
۵- فرضيه هاي تحقیق:
…………………………………….
۶- مدل تحقیق
…………………………
۷- سوالات تحقیق:
…………………………………….
۸- تعريف واژهها و اصطلاحات فني و تخصصی (به صورت مفهومی و عملیاتی):
…………………………………….
۹- بیان جنبه نوآوری تحقیق:
………………………….
۱۰- روش شناسی تحقیق:
الف: شرح كامل روش تحقیق بر حسب هدف، نوع داده ها و نحوه اجراء (شامل مواد، تجهيزات و استانداردهاي مورد استفاده در قالب مراحل اجرايي تحقيق به تفكيك):
………………………….
ب- متغيرهاي مورد بررسي در قالب یک مدل مفهومی و شرح چگونگی بررسی و اندازه گیری متغیرها:
…………………………………….
ج – شرح کامل روش (ميداني، كتابخانهاي) و ابزار (مشاهده و آزمون، پرسشنامه، مصاحبه، فيشبرداري و غيره) گردآوري دادهها :
…………………………………….
د – جامعه آماري، روش نمونهگيري و حجم نمونه (در صورت وجود و امکان):
…………………………………….
ر- روش نمونه گیری و حجم نمونه:
…………………………………….
ز- ابزار تحقیق:
…………………………………….
هـ – روشها و ابزار تجزيه و تحليل دادهها:
…………………………………….
منابع :
…………………………………….
آسان داک: www.Asandoc.com
دانلود نمونه پروپوزال تکمیل شده، پروژه پر شده، طرح پیشنهادیه آماده