دانلود پروپوزال آماده: تحولات اجتهاد در ادوار مختلف فقه اماميه
- پس از پرداخت لينک دانلود هم نمايش داده مي شود هم به ايميل شما ارسال مي گردد.
- ايميل را بدون www وارد کنيد و در صورت نداشتن ايميل اين قسمت را خالي بگذاريد.
- در صورت هر گونه مشگل در پروسه خريد ميتوانيد با پشتيباني تماس بگيريد.
- براي پرداخت آنلاين بايد رمز دوم خود را از عابربانك دريافت كنيد.
- راهنماي پرداخت آنلاين
- قيمت :390,000 ریال
- فرمت :Word
- ديدگاه :
دانلود پروپوزال آماده: تحولات اجتهاد در ادوار مختلف فقه اماميه
قسمت هایی از پروپوزال:
۱- بیان مسأله:
……………………………
۲- اهمیت و ضرورت تحقیق:
……………………………
۳- پیشینه تحقیق:
– مرتضي مطهري، در مجموعه آثار خود مي نويسد:«از نظر من جهشها و تغييرات کيفي فقه شيعي از روزي که فقها وظيفه اجتهاد را برعهده گرفتند در سه مرحله صورت گرفته است: مرحله اول دراوائل قرن پنجم به دست شيخ طوسي، مرحله دوم در قرن هفتم به دست محقق حلي و علامه حلي و مخصوصا علامه حلي از نظر اصول فقه و جدا کردن حساب احاديث صحاح و ضعاف از يکديگر، و مرحله سوم در قرن سيزدهم هجري به وسيله خاتم المتاخرين حاج شيخ مرتضي انصاري انجام يافت و اگر جنبه هاي مبارزه با قشريگري را در نظر بگيريم و سهم عظيم استاد المجتهدين وحيد بهبهاني را در مبارزه با جمود اخباريگري فراموش نکنيم و مخصوصا به طرد مکتب اخباريگري از فقه شيعه توجه کنيم بايد يک مرحله ديگر اضافه نماييم و آن در قرن دوازدهم به وسيله وحيد بهبهاني است.»[۱]
– گروهي از نويسندگان در کميته علمي کنگره بررسي مباني فقهي حضرت امام خميني ره “نقش زمان و مکان در اجتهاد” در کتابشان تحت عنوان اجتهاد و زمان و مکان ۱ مي نويسند:«اجتهاد در شيعه تا حدود قرن پنجم به معناي رايج آن روز، غير معمول بلکه ممنوع بود. از اين قرن يعني زمان شيخ طوسي و شيخ مفيد که از برجسته ترين علماي شيعه و پايه گذار بسياري از علوم اسلامي هستند، اجتهاد با مفهوم و محتواي جديدي مطرح شد»[۲]
– حسين عزيزي در کتابشان تحت عنوان مباني و تاريخ تحول اجتهاد مي نويسند:«به نظر مي رسد اجتهاد شيعي هر چند در شيوه ها و قلمرو اجتهاد، ژرفايي و شکوفايي قابل ستايشي داشته و به اصطلاح در دوره هاي گوناگون، ابواب گوناگون اجتهاد را در عرصه فقه و اصول فتح نموده است، اما در روند تاريخي خود غالبا در چارچوب اجتهاد فردگرايانه محصور مانده و راه خود را در پيش روي از اين مرحله، به مراحل ديگر مسدود يافته است.»[۳]
– سيداحمد ميرخاني، در کتاب تاريخ اجتهاد و تقليد خود مي نويسد:«بنابر مبنائي که شيعه اثني عشري دارد اجتهاد و تقليد از زمان خود پيغمبر ص بوده ولي نه به اين صورتي که فعلا در عصر ما در بين جماعت شيعه متداول است. در زمان خود رسول اکرم(ص) آن حضرت بيان احکام و آيات قران را مي کردند و اين منصب اختصاص بخود آن حضرت داشته. قران مي فرمايد: «وانزلنا اليک الذکر لتبين للناس ما نزل اليهم و لعلهم يتفکرون». سوره نحل آيه ۴۴ ما براي تو قران نازل کرديم تا آن چه براي آنها فرستاده شده بيان کني شايد که عقل و فکر خود را بکار بسته و به آيات پروردگار خود انديشه نمايند. از اين آيه بخوبي استفاده مي شود که بيان قران و احکام آن براي مردم بعهده پيغمبر ص است، در مرتبه اول آن حضرت بايد دستور دهد و مردم عمل کنند. [۴]
– علامه سيد عبدالحسين شرف الدين، در کتاب خود با عنوان اجتهاد در مقابل نص مي نويسد:»يکي از مواردي که خالد بن وليد در مقابل نص اجتهاد نمود، در روز فتح مکه بود. در فتح مکه پيغمبر ص خالد را از جنگ و کشتار منع فرمود. چنانکه مورخان و سيره نويسان تصريح کرده اند و محدثان موثق با اسناد صحيح خود روايت نموده اند. پيغمبر ص آن روز به خالد و زبير فرمود: جز با کسي که با شما وارد جنگ مي شود، جنگ و خون ريزي نکنيد ولي با اين وصف خالد بيست و چند مرد از قريش و چهار نفر از”هذيل” را کشت. پيغمبر ص وارد مکه شد، ديد زني را کشته اند. از حنظله کاتب پرسيد چه کسي او را کشته است؟ حنظله گفت: خالد وليد. جضرت به وي دستور داد خالد را ملاقت کند و از کشتن زنان و کودکان و مزدوران بر حذر دارد. [۵]
– احمد لقماني، در کتاب خود شيخ مفيد معلم امت مي نويسد:»فقه دانشي است مقدس و نوراني که از وسعتي بسيار و قدمتي فراوان بهره مند است. اين علم از قديمي ترين دانشهاي اسلامي است که در همه ي زمانها در سطح بسيار زيادي تعليم و تدريس مي شده است. رشد و تکامل فقهاي بسيار ارزشمند و تاليف آثار پربها نشان از اهميت فراوان اين دانش است از آنجا که رسالت اين دانش مقدس: بيان وظايف شرعي و بايدها و نبايدهاي عملي و تکليفي مسلمانهاست، فقيهان بزرگي در زمان حضور ائمه ع تربيت شده اند. آنان با تشويق ائمه و راهنمايي آن راهنمايان الهي در نحوه ي استنباط و استخراج فروع از اصول به اجتهاد و فتوا دادن مي پرداختند. در دوره ي غيبت اين شيوه رو به کندي گراييد و نقل و ثبت حديث به جاي اجتهاد و استنباط نشست. هر چند بعضي همچون ابن ابي عقيل و ابن جنيد اسکافي تلاشهايي کردند اما نتيجه اي نبخشيد. در سده ي چهارم هجري و با ظهور شيخ شيرين سخن، مرحوم مفيد، رواج فقه و تجديد آن به شيوه ي دوره ي حضور ائمه(ع) گرديد. اين عالم رباني با اطلاعات گسترده اي که از مکتبهاي فقهي اهل تسنن و مشربهاي فقهي درميان عالمان شيعه داشت، به تدوين فقه اجتهادي و تطبيقي پرداخت».[۶]
[۱] – مطهري، مرتضي، فقه و حقوق(مجموعه آثار) ج ۲، ص ۱۲۸
[۲] – گروهي از نويسندگان در کميته علمي کنگره بررسي مباني فقهي حضرت امام خميني(ره) ص ۸۷-۸۶
[۳] – عزيزي، حسين، مباني و تاريخ تحول اجتهاد، ص ۳۴۴
[۴] – ميرخاني، سيد احمد، تاريخ اجتهاد و تقليد، ص ۵۳
[۵] – شرف الدين، سيد عبدالحسين، اجتهاد در مقابل نص، ترجمه: دواني، علي، ص۴۵۳
[۶] – لقماني، احمد، شيخ مفيد(معلم امت) ص ۷۷
……………………………
۴- اهداف تحقیق:
…………………………………….
۵- فرضيه هاي تحقیق:
…………………………………….
۶- مدل تحقیق
…………………………
۷- سوالات تحقیق:
…………………………………….
۸- تعريف واژهها و اصطلاحات فني و تخصصی (به صورت مفهومی و عملیاتی):
…………………………………….
۹- بیان جنبه نوآوری تحقیق:
………………………….
۱۰- روش شناسی تحقیق:
الف: شرح كامل روش تحقیق بر حسب هدف، نوع داده ها و نحوه اجراء (شامل مواد، تجهيزات و استانداردهاي مورد استفاده در قالب مراحل اجرايي تحقيق به تفكيك):
………………………….
ب- متغيرهاي مورد بررسي در قالب یک مدل مفهومی و شرح چگونگی بررسی و اندازه گیری متغیرها:
…………………………………….
ج – شرح کامل روش (ميداني، كتابخانهاي) و ابزار (مشاهده و آزمون، پرسشنامه، مصاحبه، فيشبرداري و غيره) گردآوري دادهها :
…………………………………….
د – جامعه آماري، روش نمونهگيري و حجم نمونه (در صورت وجود و امکان):
…………………………………….
ر- روش نمونه گیری و حجم نمونه:
…………………………………….
ز- ابزار تحقیق:
…………………………………….
هـ – روشها و ابزار تجزيه و تحليل دادهها:
…………………………………….
منابع :
…………………………………….
آسان داک: www.Asandoc.com
دانلود نمونه پروپوزال تکمیل شده، پروژه پر شده، طرح پیشنهادیه آماده