حقيقت محمديه در عرفان اسلامي
- پس از پرداخت لينک دانلود هم نمايش داده مي شود هم به ايميل شما ارسال مي گردد.
- ايميل را بدون www وارد کنيد و در صورت نداشتن ايميل اين قسمت را خالي بگذاريد.
- در صورت هر گونه مشگل در پروسه خريد ميتوانيد با پشتيباني تماس بگيريد.
- براي پرداخت آنلاين بايد رمز دوم خود را از عابربانك دريافت كنيد.
- راهنماي پرداخت آنلاين
- قيمت :29,000 ریال
- فرمت :Word
- ديدگاه :
حقيقت محمديه در عرفان اسلامي
(۹ صفحه ورد)
خداوند با فيض اقدس به اعيان ثابته تجلي كرد، در اعيان ثابته البته امالاسماء در راس تمام اعيان، حقيقت محمديه است؛ اگر بخواهيد
بگوييد كه خود اعيان هم فيضاند، ميگويند با فيض اقدس در اعيان تجلي كرد: از جهتي عين همند و از جهتي غير هم، ولي اولين تجلي
خداوند ميشود عين محمدي و از طريق حقيقت محمديه تجلي كرد به ساير اعيان كه حقايق موجودات، كه از جمله آن حقايق به قول ابن
فارض حقيقت حضرت آدم است.
اين است كه حضرت آدم بعد از عين محمديه است، اين كه در ابن فارض حضرت محمد پدر آدم خدا شده است با توجه به آن معناست.
آن خداوندي كه در قرآن آمده است قل هوالله احد همان غيبتالغيوب يا احديت مطلقه است. بقيه مخلوقند؛ حتي نظر عارفان احديت
مطلقه با واحديت يكي نيست؛ واحديت جلوه احديت مطلقه است. آن خدايي كه در ذهن مسلمانان و اهل اديان است، همان غيب مطلق
است. بقيه خدا نيستند بلكه جلوه خدايند و به تعبير اهل فلسفه و كلام مخلوق خدايند و مخلوقات البته مراتبي دارند. خداي احد و واحد لم
يلد و لم يولد و لم يكن كفوا احد همان غيب مطلق است. اين است كه در احاديث آمده است كه كان و لم يكن معه كيف خدا بود و با او چيزي
نبود و در دنباله ميگويد و الان كذلك الان هم همينطور است: يعني در آن مرتبه كه خدا هست هيچ موجودي با او نيست.
اسماءالله در حقيقت ارباب اعيانند، يعني اعيان ثابته از جهتي پرورده اسماء اللهاند و از جهتي متحد با آنها به قول ابن عربي. اسماءالله را
مرتبه واحديت است. هريك از اسماء در راس اعيان است. اعيان دستپرورده اسماء است. همانطور كه تمام موجودات عالم دست پرورده
اعيان ثابتهاند، اعيان ثابته خود دستپرورده اسماءاللهاند رتبه اسماء مقدم بر اعيان است. اسماء و اعيان مانند علت و معلول از جهتي عين
هماند و از جهتي غير هم. علت و معلول از نظر زمان باهم يكي هستند و از نظر رتبه علت پرورنده معلول است.
در ميان عرفاي اسلام
نخستين عارف نامداري
كه در باب حقيقت محمديه سخنان ژرف به زبان آورده ابن فارض مصري است. او در ديوان خود
در بسياري از قصايد و غزلها به اين معنا اشارت دارد، ولي از همه عميقتر
در تائيه ابن فارض است
حقيقت محمديه از جمله مباحث پايهاي و از آرمانهاي مهم جهانبيني عرفاني است. عارفان مسلمان، با پشتوانه حديثي بازمانده از
پيامبر و صحابه و همچنين تجربههاي عرفاني در كشف و شهودهاي معنوي خود اين نظريه را طرحريزي كرده و آن را به مرور زمان قوام
بخشيدند. امروزه اين نظريه كه به اعتقاد شيعه در باب ولايت حضرات معصومينع قرابت دارد در ساحتهاي فكري مسلمانان وارد شده است و
ديگر تنها مختص همان زمان نيست.
…………………..
……………………