خلافت و ولايت
- پس از پرداخت لينک دانلود هم نمايش داده مي شود هم به ايميل شما ارسال مي گردد.
- ايميل را بدون www وارد کنيد و در صورت نداشتن ايميل اين قسمت را خالي بگذاريد.
- در صورت هر گونه مشگل در پروسه خريد ميتوانيد با پشتيباني تماس بگيريد.
- براي پرداخت آنلاين بايد رمز دوم خود را از عابربانك دريافت كنيد.
- راهنماي پرداخت آنلاين
- قيمت :29,000 ریال
- فرمت :Word
- ديدگاه :
خلافت و ولايت
(۱۳صفحه ورد)
مقدمه به قلم استاد شهيد
الف : مقدمه كتاب خلافت و ولايت
طرح بحث امامت ممكن است انتقاداتی را در ذهن خوانندگان پديد آورد . در اينجا ما ضمن طرح اين انتقادات نظر خود را درباره آنها بيان میكنيم . انتقاد اساسی در اين باب دو چيز است :
۱ – هر ملتی همواره سعی میكند زيبائيهای تاريخ خويش را بيرون بكشد و ارائه دهد و حتی الامكان روی زشتيهای تاريخ خود را میپوشاند . حوادث غرورآميز تاريخ يك آيين و يا يك مسلك نشانهای از اصالت و حقانيت آن تلقی میشود و رغبتها را بدان میافزايد ، و اما حوادث نامطلوب تاريخ آن سبب ترديد در اصالت آن میگردد و نشانهای از ضعف نيروی خلاقه آن تلقی میشود . بحث در خلافت و امامت و حوادث ناگوار صدر اسلام و تكرار زياد آن جريانهای نامطلوب مخصوصا در عصر حاضر كه نسل جديد از نظر دينی دچار بحران روحی است از ايمان و شور و علاقه آنها به اسلام میكاهد . در گذشته ممكن بود كه اين بحثها اثر مطلوب داشته باشد و توجهات را از يك شاخه اسلامی به سوی شاخه ديگر آن معطوف سازد ، ولی در عصر حاضر بازگو كردن و ارائه دادن آنها افكار را نسبت به اصل و ريشه سست و متزلزل میكند . چرا ديگران همواره در صدد كتمان زشتيهای تاريخ خويش میباشند و ما مسلمانان بر عكس همه سعيمان اينست كه آنها را بازگو كنيم و احيانا بزرگتر از آنچه بوده جلوه دهيم ؟
ما با نظر بالا نمیتوانيم موافق باشيم ، تصديق میكنيم كه اگر نقد تاريخ تنها به صورت بازگو كردن و منعكس كردن حوادث نامطلوب آن باشد اثرش همان است كه در بالا گفته شد ، ولی از آن طرف اگر تنها به ترسيم حوادث غرور آميز قناعت شود و روی حوادث نامطلوب پوشيده شود ديگر نقد تاريخ نيست ، تحريف تاريخ است
اساسا كدام تاريخ است كه از حوادث زشت و نامطلوب مبرا باشد ؟ تاريخ هر قومی و اساسا تاريخ بشريت مجموعهای است از زشتيها و زيبائيها و جز اين نمیتواند باشد . خداوند هيچ قوم و ملتی را به سيرت فرشتگان منزه از گناه نيافريده است . تفاوت تاريخ ملل و اقوام و كيشها و آئينها از نظر زيبائی و زشتی در اين نيست كه يكی سراسر زيبائی است و ديگری سراسر زشتی ، بلكه در نسبت ميان زيبائيها و زشتيها است
قرآن كريم اين حقيقت را كه بشر مجموعهای است از زشتی و زيبائی به صورت لطيفی بيان كرده است . خلاصهاش اينست كه خداوند به فرشتگان اعلام میكند كه میخواهم ” جانشين ” ( آدم ) بيافرينم . فرشتگان كه تنها تيرگيهای وجود اين موجود را میشناختند با تعجب حكمت اين كار را خواستار شدند . در پاسخ آنها گفته شد من در وجود اين موجود چيزها از روشنی و زيبائی سراغ دارم كه شما نمیدانيد .
( ۱ )
پاورقی : ۱ – و اذا قال ربك للملائكة انی جاعل فی الارض خليفة ، قالوا ا تجعل فيها من يفسد فيها و يسفك الدماء و نحن نسبح بحمدك و نقدس لك ، قال انی اعلم ما لا تعلمون »- البقرش
اگر نسبت را در نظر بگيريم ، تاريخ اسلام از نظر و فور زيبائيها و جلوههای انسانی و ايمانی بی نظير است . اين تاريخ مملو است از حماسه ، گرانبار است از زيبائی و درخشندگی ، لبريز است از تجليات انسانی
وجود لكههائی چند ، از زيبائی و جمال و شكوه و جلال آن نمیكاهد
هيچ ملتی نمیتواند ادعا كند كه زيبائيهای تاريخش بيش از اسلام است و يا زشتيهای تاريخ اسلام بيش از زشتيهای تاريخ آنها است………………….
……………………..
………………..