مبانی نظری و پیشینه تحقیق برای فصل دوم پایان نامه بررسي رابطه استفاده از شبكههاي اجتماعي مجازي و هويت ديني كاربران
- پس از پرداخت لينک دانلود هم نمايش داده مي شود هم به ايميل شما ارسال مي گردد.
- ايميل را بدون www وارد کنيد و در صورت نداشتن ايميل اين قسمت را خالي بگذاريد.
- در صورت هر گونه مشگل در پروسه خريد ميتوانيد با پشتيباني تماس بگيريد.
- براي پرداخت آنلاين بايد رمز دوم خود را از عابربانك دريافت كنيد.
- راهنماي پرداخت آنلاين
- قيمت :130,000 ریال
- فرمت :Word
- ديدگاه :
مبانی نظری و پیشینه تحقیق برای فصل دوم پایان نامه بررسي رابطه استفاده از شبكههاي اجتماعي مجازي و هويت ديني كاربران
– فصل دوم: ادبيات و مباني نظري تحقيق
۱-۲) پیشینه تحقیق ……………………………………………………………………………………… ۱۵
۲-۲) مفاهيم نظري ……………………………………………………………………………………….. ۱۹
۳-۲) مباني نظري ………………………………………………………………………………………….. ۳۰
۴-۲) چارچوب نظري …………………………………………………………………………………….. ۴۰
- مفاهيم نظري
گروهي از نظريهپردازان جديد مدعي ظهور و شكل گيري نوعي جديدي از جامعهاند كه با گذشته كاملاً متفاوت است. اين عده معتقدند ما اكنون در حال پشت سر گذاشتن ” عصر اول رسانهها ” و شاهد ” عصر دوم رسانهها ” هستيم ( پاستر؛ ۱۳۷۷: ۷۴-۷۵ ).
عصر دوم رسانهها كه از ديدگاه نظريهپردازان با ظهور و شكلگيري نوع جديدي از جامعه همراه شده است، از طريق ادغام تكنولوژيهاي جديد ارتباطي ماهوارهاي، با رايانه، تلويزيون و تلفن ظاهر شده است. در اثر چنين ادغامي، جانشينهاي تازهاي براي سيستم قبلي كه محدوديتهاي فني جدي داشت بوجود آمده و اين احتمال بسيار قوت ميگيرد كه نظامي مشترك از توليدكنندگان، توزيعكنندگان و مصرفكنندگان بوجود آيد. از اين رو در اين رسانههاي الكترونيكي عامل تازهاي باعث شده است كه وضع كاملاً متفاوتي در روابط قبلي و مرزهايي كه هريك از اين گروهها (توليدكنندگان، توزيعكنندگان و مصرفكنندگان) وجود داشت، پديدار شود. وضعيتي كه حتي قادر است سيستم گذشته را به طور كامل ساقط كند و از اعتبار بياندازد.
تعاملي بودن[۱]، جمعزدايي[۲]، ناهمزماني[۳]، تمركززدايي[۴]، ظرفيت بيشتر[۵] و انعطاف پذيري[۶] از جمله مهمترين ويژگيهاي وسايل ارتباطي همگاني در دورهي كنوني به شمار ميآيند ( شكر خواه، ۱۳۸۲ ). اين ويژگيها باعث شدهاند كه افراد استفاده كننده از ابزارهاي نوين، توانايي بالايي در تحول و ايجاد اطلاعات داشته باشند و بدينترتيب ابزارهاي ارتباطي از حالت يكسويه بودن خارج شده و بيشتر جنبهي تعاملي به خود بگيرند. بنابراين ميتوان گفت صرفنظر از تأثيرات منفي تكنولوژي بر زندگي افراد كه نميتوان از آن غافل ماند، نبايد موافق با منتقدان تكنولوژي از جمله متفكران مكتب فرانكفورت بود كه بيشتر بر جنبههاي منفي تكنولوژي اصرار داشتند و از آن تحت عنوان ” صنعت فرهنگ ” ياد ميكردند. زيرا در عصر دوم رسانهها ظاهراً تضاد انحصاري ميان توليد كنندگان و مصرف كنندگان پيامها از بين ميرود و توليد نه تنها ديگر يك طرفه نخواهد بود، بلكه در انحصار گروهي خاص قرار نخواهد گرفت. آن هم به اين دليل است كه ساخت و ويژگيهاي وسايل نوين ارتباطي از بيشتر جوانب با ساخت وسايل ارتباطي پيشين متفاوت ميباشد. هرچند كه از اين نكته نيز نبايد غافل شد كه تكنولوژي ارتباطي همچنان در اختيار عدهي معدودي است كه از اين طريق ميتوانند بر جريان اطلاعرساني تأثيرگذار باشند.
- اینترنت
براي تعريف شبكههاي اجتماعي كه در اينجا منظور شبكههاي اجتماعي مجازي است؛ ابتدا بايد به تعريف مفاهيم شبكه، و اينترنت پرداخت، چون از يكسو شبكه، نقش بنيادي در توصيف جامعه در عصر اطلاعات ايفا ميكند و از سوي ديگر، شبكههاي اجتماعي مجازي، صورتهاي تكامل يافتهي اينترنت است كه از درون آن پديدار شدهاست. ” شبكه مجموعهاي از نقاط اتصال يا گرههاي به هم پيوسته است. نقطه اتصال يا گره، نقطهاي است كه در آن يك منحني خود را قطع ميكند. اين كه نقطه اتصال چه چيزي است مشخصاً به نوع شبكههاي مورد نظر بستگي دارد. ” ( كاستلز؛ ۱۳۸۰: ۵۴۴ ).
با توجه به تعاريف ارائه شده، اينترنت در بستر شبكه معنا و مفهوم مييابد و نميتوان اين دو را بهصورت مستقل و جداي از هم فرض و يا تصور كرد، چرا كه ارتباط بين مجموعهاي از كاربران را فراهم ميسازد و همين ويژگي جمعگرايي ميتواند نقطه آغاز ورود به شبكههاي اجتماعي و تفكر در اين حوزه باشد.
شايد اينترنت بارزترين مثال از مفهوم دهكدهي جهاني باشد زيرا آن به كمك سه عنصر اساسي يعني اطلاعات، ارتباطات و فناوري به ابزار اطلاعاتي، ارتباطي و فرا مليتي تبديل شده است كه به زمان، مكان و گروه خاصي تعلق ندارد و هركسي در هر نقطهاي از جهان و در هر زماني ميتواند از اطلاعات آن بهرهمند شود ( خواجوي؛ ١٣٨۴ ).
هر چند كه با رشد تكنولوژي دستيابي كامل و مطلق نيز به تمامي اطلاعات براي همگان و به طور مطلق امكانپذير نيست، اما سطح و ميزان دسترسي به اطلاعات در اين فضا آنقدر زياد و وسيع است كه باز هم نميتوان از مفهوم دهكدهي جهاني براي اينترنت چشمپوشي كرد.
به طور كلي اتصال به اينترنت بهويژه در كشورهاي در حال رشد، همواره با بحثهايي پيرامون تهاجم فرهنگي از طريق اين رسانه همراه بودهاست. عدهاي عقيده دارند كه اتصال به اينترنت و در دسترس قرار دادن آن براي عموم مردم، ميتواند بر فرهنگ و ارزشهاي هر كشوري تأثيرات منفي داشته باشد، بسياري از كشورها بنا بر ارزشهاي ملي، مذهبي و فرهنگي، اينترنت را به صورت محتاطانه مورد استفاده قرار دادهاند، زيرا از طريق اين رسانه تصاوير و اطلاعات غيراخلاقي و نظاير آن كه معيارهاي فرهنگي و سنتي را تضعيف ميكند، نيز قابل دسترسي است. در نقطهي مقابل عدهي ديگري عقيده دارند كه اطلاعات با ارزشي از طريق اين رسانهي جهاني قابل دسترسي است كه ناديده گرفتن آنها به ضرر كشورهاست (كوشا: ۱٣٨٠).
- شبكهي اجتماعي[۷]
رسانههای اجتماعی بنا بر يک تعريف، رسانههايی برای برقراری تعامل اجتماعی مبتنی بر وب هستند و راهی ارزان و قابل دسترس برای انتشار اطلاعات از سوی عموم کاربران. اين تعريف عام، بسياری از وبسايتهای با کارکرد ارتباطی را در زمرهي رسانههاي اجتماعی قرار داده است؛ فرومهای اينترنتی، وبلاگها، شبکههای اجتماعی، ويكيها و پادکست از اين قبيل هستند. اما يكي از پرکاربرترين انواع رسانههای اجتماعی را شبکههای اجتماعی تشکيل میدهند.
” از سال ۱۹۷۹ اولين فضای شبکهای را تام تراسکات و جيم اليس از دانشگاه داک ايجاد كردند.” ( کاپلان و هنلين[۸]،۲۰۱۰: ۶۰ ). البته شبکهای که آنها ايجاد کردند با مفهومی که ما امروزه از رسانهي اجتماعی درک میکنيم تفاوتهايی عمده دارد. رسانهي اجتماعی در نزديكي هزارهي جديد پا به عرصه وجود گذاشت ( کاپلان و هنلين ،۲۰۱۰ ). نويسندگان اين شبکهي اجتماعی اوليه به صورت آنلاين اقدام به نوشتن مطالب خود در آن میکردند. اين دفتر خاطرات گروهي را تشکيل میداد.
….
…..