جستجو حرفه ای پروپوزال آماده ، پرسشنامه و تمامی مطالب سایت



« انسان‌شناسي و متون اسلامي »

  • پس از پرداخت لينک دانلود هم نمايش داده مي شود هم به ايميل شما ارسال مي گردد.
  • ايميل را بدون www وارد کنيد و در صورت نداشتن ايميل اين قسمت را خالي بگذاريد.
  • در صورت هر گونه مشگل در پروسه خريد ميتوانيد با پشتيباني تماس بگيريد.
  • براي پرداخت آنلاين بايد رمز دوم خود را از عابربانك دريافت كنيد.
  • راهنماي پرداخت آنلاين
افزودن به سبد خرید

« انسان‌شناسي و متون اسلامي »

(۶صفحه ورد)

بحث پيرامون انسان از حيث وجود ماهيت، ويژگي‌ها، محيط، نيازها و … نياز به ارائه مقالات و گفتگوهاي بسياري دارد كه در اين نوشته مختصر نمي‌گنجد.

البته در منطق قرآن انسان هر چند عظمت دارد اما خلقت او در مقايسه با خلقت آسمان،‌ زمين و … ناچيز است.

بنابراين در اين مقاله سعي شده گذرا به برخي مباحث پيرامون انسان به طور اجمالي اشاره گردد. اميد كه در فرصت‌هاي آينده بتوان به تفصيل آنها پرداخت و يا امور ديگر مربوط به انسان را مطرح نمود.

تعريف انسان

در تعريف انسان نظرات مختلفي مطرح شده است:

  1. در تعريف ارسطوئي انسان يعني حيواني كه ناطق است (نطق به معناي تكلم يا تفكر يا آشكاركننده ….) و لذا كمال انسان را در ناطق بودن او مي‌داند.
  2. در تعريف عرفا انسان يعني حيوان ناطق كامل.
  3. كاسيرر گويد انسان يعني حيوان سمبليك.
  4. برخي گويند حيوان نظم دهنده.
  5. عده‌اي گويند حيوان ناطق كه مي‌ميرد.
  6. برخي عرفا گويند انسان موجودي است كه مظهر يكي از اسامي يا صفات خدا مي‌باشد و انسان كامل كسي است كه مظهر تمام اسامي يا تمام صفات خدا باشد.
  7. انسان يعني عالم و عامل.
  8. انسان موجودي حاكم بر خود و جهان و مسئول خود و ديگران مي‌باشد (اگزيستانسياليست‌ها) كه اين تعريف براساس تعهدات و رفتار و اعمال است.
  9. انسان موجودي است عاطفي و احساسي و عاشق ديگران.
  10. حيواني نيازمند و طالب در تمام عمر است.

آيا تعريف انسان امكان دارد يا خير و البته برخي در تعريف انسان به عنوان يك فرد مي‌پردازند و مانند سقراط و برخي سطح وسيع‌تري اعم از امور اجتماعي و سياسي و… انسان را مطرح مي‌كنند مانند افلاطون و … و برخي به بعد جسمي و عقلانيت او توجه دارند مانند ارسطو و … و لذا تعريف جامع و مانعي از آن ارائه نكرده‌اند و يا به مفاهيمي كلي اشاره كرده‌اند اما مقصود خود از آن الفاظ كلي را هم بيان نكرده‌اند.

اما تعريف انسان در لغت و فرهنگ قرآني به چه معنايي مي‌باشد؟

انسان در لغت به معناي آدمي، مردم، مردمك چشم تصوير آدمي است.

برخي گويند لفظ انسان مشتق از انس به معناي الفت گرفتن، ظاهر شدن، آرام گرفتن به چيزي و عده‌اي گويند مشتق از نسيان به معناي فراموشي است.

و بعضي گويند مشتق از ناس است.

يا مشتق از نوس به معناي حركت يا اضطراب داشتن است.

برخي گويند انسان در مقابل بهيمه به معناي موجودي كه ابهامات دارد مي‌باشد پس انسان يعني موجودي كه ابهاماتي براي او وجود ندارد و يا قدرت برطرف كردن ابهامات را دارد بنابراين به معناي فراموشي (نسيان) و الفت گرفتن انس و … نمي‌باشد.

اما در فرهنگ قرآني لفظ انسان گاهي مترادف بشر، ناس، انام، بني آدم و… به كار رفته است و گاهي هم در مقابل جن مطرح است و در بعضي آيات هم مقسم براي جن و انس را شيطان معرفي مي‌كند و لذا جن و انس از اقسام شيطان حساب مي‌شوند.

اما به نظر مي‌رسد از ويژگي‌هايي كه براي انسان مطرح است شايد بتوان به تعريفي از انسان دست پيدا كرد. البته به برخي ويژگي‌هاي مهم او اشاره‌اي خواهد شد مانند حركت، اضطراب و انس و الفت و فهم و مقدرات و ظهور و تمايلات و جسم و روح و نفس داشتن و… هم چنين فراموش كار و از جنس خاك بودن و حسن هيات داشتن و زنده بودن و قابل مشاهده بودن و تربيت پذيري و … مي‌باشد……………………

…………………….

…………………..

2019-03-14
كد : 28626
وضعيت :‌موجود
دسته بندی :
مرکز پژوهش های دانشگاهی ایران (آسان داک) مرکز پژوهش های دانشگاهی ایران (www.Asandoc.com) تنها مرکز دانشگاهی در ایران است که خدمات جامع برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی ارائه می دهد . این مرکز با بکار گرفتن اساتید خبره و نام آشنا در ایران در همه رشته های دانشگاهی سعی در ارائه خدمات علمی برتر در حوزه های پروپوزال آماده، مقاله بیس پایان نامه، پرسشنامه و ترجمه آماده و همچنین تحقیقات آماده برای متغیرهای فصل دوم پایان نامه کرده است . بدین جهت سایت آسان داک توانسته است یکی از پر بازدیدترین سایت های کشور برای دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری شود و امروزه بیشتر دانشگاه های کشور به این مرکز جامع دانشگاهی دسترسی دارند . کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری می توانند نمونه پروپوزال آماده خود برای درس روش تحقیق در رشته مدیریت ، حسابداری ، روانشناسی ، علوم تربیتی و سایر رشته ها را به راحتی از سایت خریداری و دانلود کنند . همه نمونه پروپوزال های ارشد و دکتری که به صورت تکمیل شده و فرم پر شده در سایت قرار گرفته مورد تأیید می باشد . حتی برای پروپوزال آماده و نمونه پروپوزال مطالبی رایگان برای دانلود در سایت قرار گرفته که دانشجو می تواند آنها را مطالعه کند .
© تمامی حقوق برای سایت آسان داک ( پروپوزال آماده - تحقیقات آماده - مقاله بیس پایان نامه - مقاله با ترجمه ) محفوظ است .
Site Map - Facebook - Rss