جستجو حرفه ای پروپوزال آماده ، پرسشنامه و تمامی مطالب سایت



دانلود پروپوزال آماده: تحلیلی بر نحوه توزیع تراکم جمعیتی در سطح شهری با استفاده از AHP نمونه موردی شهر کرمانشاه

  • پس از پرداخت لينک دانلود هم نمايش داده مي شود هم به ايميل شما ارسال مي گردد.
  • ايميل را بدون www وارد کنيد و در صورت نداشتن ايميل اين قسمت را خالي بگذاريد.
  • در صورت هر گونه مشگل در پروسه خريد ميتوانيد با پشتيباني تماس بگيريد.
  • براي پرداخت آنلاين بايد رمز دوم خود را از عابربانك دريافت كنيد.
  • راهنماي پرداخت آنلاين
افزودن به سبد خرید

دانلود پروپوزال آماده: تحلیلی بر نحوه توزیع تراکم جمعیتی در سطح شهری با استفاده از AHP نمونه موردی شهر کرمانشاه

قسمت هایی از پروپوزال:

۱- بیان مسأله:

 

……………………………

 

۲- اهمیت و ضرورت تحقیق:

……………………………

۳- پیشینه تحقیق:

توزیع و تراکم جمعیت یک منطقه و اثر در سایر ویژگی­ها دارای اهمیت خاص است. از چگونگی و میزان تراکم جمعیت می­توان به فشار جمعیت یک ناحیه بر روی زمین و امکانات آن پی برد. همچنین به عنوان یکی از پایه­های اصلی آمایش فضا و تشکل بافت شهری از اهمیت خاصی در نیل به عدالت اجتماعی و کارآیی فضای شهری برخوردار است، مطالعه الگوی توزیع و تراکم جمعیت اساسی­ترین نکته در درک جغرافیایی هر سرزمینی است. به دلیل اهمیت آن همواره مورد توجه محققان بوده است. به مطالعاتی که در دیگر کشورها و در ایران در این زمینه انجام پذیرفته، به برخی از آنها در ذیل می­پردازیم:

نیولینگ[۱] در سال ۱۹۶۹ میلادی ساختارهای شهری را با تراکم پیوند داده است. او تابعی با توان متغیر زمان، جابه­جایی به سوی پیرامون مرکز تراکم را تعیین می­کند: تراکم جمعیت ساکن در مرکز شهر به دنبال کاربری های گوناگون، فضا برای خدمات، تجارت، کالای لوکس و دفاتر به مرور زمان کاهش می­یابد این تراکم با جمعیت ساکن نسبت عکس دارد و آن را به اقامت در نواحی پیراشهری ناگزیر می­سازد، پیشرفت در حمل و نقل درون شهری، تأثیر قوانین مالیاتی زمین و منطقه­بندی آنها منجر به کاهش جمعیت مرکز شهر می­شود (فرید،۱۳۶۸: ۴۳۵).

روش حوزه­های آماری توسط برخی از محققان خارجی نظیر مارتینز (۲۰۰۰) و در بررسی نیازهای مسکن قسمت­های شهر ریو در آرژانتین، همل و دانیل (۲۰۰۰) در تحلیل شرایط تحول و نوسازی بخش­های مرکزی شهرهای آمریکا مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین روش مذکور در مطالعات جمعیتی تعداد نادری از طرح­های شهری به صورت خیلی مختصر به کار گرفته شده است. نتایج حاصله از تحقیق بیانگر قابلیت بالای روش­های مذکور برای طبقه­بندی تراکم­های شهری و ارائه روش نو برای تعریف طبقات تراکمی در شهرها است، در عین حال به واقعی شدن و میانی شدن ساخت فضایی توزیع جمعیت در عرصه­های شهری کمک شایانی می­کند.

بافتشل و بارتون (۲۰۰۰) در مطالعه­ای که از ساکنان پرت در زمینه گرایش به تراکم­های بالاتر انجام داده­اند به این نتیجه رسیدند که در مکان­های مختلف و میان گروههای مختلف، میزان پذیرش سیاست­های متراکم­سازی متفاوت است؛ بنابراین آثار متراکم­سازی بر اجتماع شهری غیرقابل پیش­بینی است. همچنین تحقیقات نشان داده است نواحی که پایگاه اجتماعی بالاتری دارد، به دلیل کاهش قیمت املاک و خدمات رفاهی، از متراکم­سازی زیان دیده و در مقابل متراکم سازی مقاومت می­کند.

«جان فریمن»(۲۰۰۰) دریافت که رابطه مستقیمی بین ازدحام و رفتار انسانی وجود دارد. تحقیقات وی در این زمینه، او را به ارایه نظریه تراکم بالای جمعیتی منطبق بر مناطقی است که دارای بیشترین میزان و مسایل و معضلات اجتماعی می­باشند.

ال کین[۲]: از بنیان­گذاران دیدگاه شهر فشرده، مدعی منافع زیر برای آنست: اول، متراکم­سازی موجب کاهش گسترش فیزیکی و در نتیجه مصرف کمترین زمین و منابع دیگر می­شود. دوم، تراکم­های مسکونی بالا امکان سکونت تعداد بالایی از جمعیت در منطقه­ای محدود را فراهم ساخته و موجب برخوردهای اجتماعی می­گردد. سوم، در فرایند مصرف سوخت و خروج گازهای مضر کمتر شده و فضای شهری از لحاظ مصرف انرژی کارآمدتر می­شود. چهارم، دولت­ها در تراکم­های بالا می­توانند سرویس­های اساسی را با کارآیی بیشتری ارائه داده و اتلاف منابع را به حداقل برسانند (قربانی، ۱۳۸۲: ۱۳۳).

بارتون[۳] (۲۰۰۰) رابطه فشردگی شهری با عدالت اجتماعی را در چند شهر مختلف مورد بررسی قرار داده و نتایج آنرا به شرح زیر بیان کرده است: جنبه­های مطلوب افزایش تراکم عبارتند از بهبود سیستمهای حمل و نقل عمومی، کاهش میزان مرگ و میر ناشی از امراض روانی، کاهش جدایی و انفکاک اجتماعی، افزایش دامنه پیاده­روی و دوچرخه سواری، فرصت­های شغلی بهتر برای کارگران با مهارت کمتر و دسترسی بهتر تسهیلات و خدمات شهری مشاهده می­شود.

اس، سی، ام هو[۴] رابطه تراکم شهری و تقاضای انرژی را مورد بررسی قرار داده است که نتایج بررسی ایشان بیانگر تأثیرات مثبت و منفی تراکم بر روی تقاضای انرژی است، چکیده آن در جدول زیر مشاهده می­شود.

جدول تأثیرات تراکم شهر بر روی تقاضای انرژی شهری

تأثیرات مثبت تأثیرات منفی
حمل و نقل: بکارگیری حمل و نقل عمومی و کاهش تعداد و طول سفر با اتومبیل.

زیر ساخت­ها: کاهش طول خیابان نسبت به تعداد ساکنین، کاهش طول تأسیسات زیر ساختی نظیر آب و فاضلاب و کاهش هزینه پمپاژ.

انرژی حرارتی: ساختمانهای چند طبقه و چند واحدی سطوح فرار انرژی را کم می­کنند. سایه میان ساختمانها از تأثیرات منفی انرژی خورشیدی در طول تابستان می­کاهد.

تهویه: الگوی جریان هوای مطلوب بین ساختمانها ممکن است از انتظام بلوک­های بلندمرتبه تبعیت نماید.

انرژی خورشیدی: استفاده از انرژی خورشیدی در تراکم بالا محدود است.

حمل و نقل: ازدحام در مناطق شهری کارایی سوخت را کاهش می­دهد. حمل و نقل عمومی در ساختمانهای بلند، انرژی­بر است.

جریان حرارتی شهری: افزایش دما و حبس شدن آن ممکن است نیاز به تهویه را افزایش دهد.

تهویه: تمرکز ساختمانهای بلند ممکن است مانع جریان مطلوب هوا شود.

انرژی خورشیدی: بامها و سطوح نورگیر برای جمع­آوری انرژی خورشیدی محدود هستند.

مأخذ: Hui, 2001: 63

می­توان از مطالعه «برژه»، «مک دونالد» و «بومن» به ویژه «کولین کلارک» به عنوان الگو یاد کرد، حاصل بررسی­ها به این نکته تأکید دارد که هر قدر شهر به وسعت خود بیفزاید، تغییراتی در تراکم جمعیت شهری به وجود می­آید، یعنی از مرکز شهر روبه پیرامون شیب تراکم کاهش می­یابد و فضای بیشتری در اختیار انسان­ها قرار می­گیرد.

«کلارک» با مطالعه­ای در تغییر تراکم جمعیت در فاصله زمانی ۴۰ ساله انجام داده است به این نتایج دست یافته است.

رشد اراضی شهرها همراه با کاهش مداوم درجه تراکم در نتیجه نافشردگی جمعیت شهری است و کاهش محسوس تراکم از مرکز به پیرامون لمس شدنی است. بخش مرکزی گرچه از پرتراکم­ترین محلات شهری است ولی به هنگامی که لبریز از جمعیت شد و حالت خفقان پیدا کرد چاره­ای جز انتقال بخشی از جمعیت را به محلات پیرامون خود ندارد (خمر، ۱۳۸۵: ۲۳۰-۲۲۹).

مثنوی[۵] چهار شهرک را با توجه به ویژگی­های تراکم، پراکندگی، کاربری مختلط و کاربری یکنواخت مورد بررسی قرار داده و نتایج زیر را به دست آورده است.

  • از نظر شرایط زندگی، محیط­های یکنواخت، وضعیت بهتری نسبت به محیط­های غیریکنواخت دارند.
  • به لحاظ محیط زیست، محیط­های کم تراکم به علت وجود فضای سبز، فضای باز و پارک­ها کیفیت بهتری را ارائه می­دهند.
  • در محیط­های فشرده، اتکا بر استفاده از سیستم­های پیاده و در محیط­های کم تراکم، استفاده از اتومبیل در اولویت است.
  • از بُعد رضایت­مندی، تفاوت معناداری بین چهار محیط فوق وجود ندارد.

براساس این تحقیق در شهر فشرده در مقایسه با شهر متراکم، استفاده از اتومبیل شخصی تا ۷۰ درصد و سفرهای غیرکاری تا ۷۵ درصد کاهش می­یابد (پورمحمدی، قربانی، ۱۳۸۲: ۱۰۳).

اکبرزاده (۱۳۸۱)، به مطالعه ارزشمندی با عنوان «شاخص ازدحام جمعیت در مناطق شهری و روستایی استان مازندران» پرداخته است. با این توصیف نواحی پر ازدحام موجود در شهرها منطبق بر نواحی خواهد بود که ساکنان آنها از گروههای کم درآمد جامعه هستند و در عین حال خانواده­های پرجمعیتی هستند که در واحدهای مسکونی با حداقل زیربنا ساکن گردیده­اند.

قربانی (۱۳۸۴)، در مقاله­ای با عنوان تحلیل پراکنش تراکم جمعیتی شهر تبریز با استفاده از روش حوزه­بندی آماری پرداخت و به مدل­هایی برای برآورد توسعه کالبدی شهرو نیز طبقه­بندی تراکم­های شهری به طریق علمی دست یافته است.

باستانی و وارثی (۱۳۸۶)، به بررسی اثرات توزیع خدمات شهری در عدم تعادل فضایی جمعیت شهر اصفهان پرداختند و به این نتیجه رسیدند که در شهر اصفهان جمعیت متعادل پراکنده نشده است و طی دوره­های (۱۳۷۳ تا ۱۳۷۸) نامتعادل، بوده است و از سال (۱۳۷۸ تا ۱۳۸۳) این روند متعادل­تر شده است؛ و توزیع خدمات در سطح مناطق شهر اصفهان نامتوازن است و روی مهاجرت های درون شهر تأثیر دارد.

وارثی و زنگی آبادی (۱۳۸۷)، در مقاله­ای با عنوان بررسی آثار توزیع خدمات شهری در عدم تعادل فضایی جمعیت و به نحوه توزیع خدمات شهری بر پایه عدالت اجتماعی در شهر زاهدان پرداخته و به این نتیجه دست یافته اند که یکی از عوامل تأثیرگذار بر مهاجرتها و جابه­جایی­های درون شهری، توزیع خدمات شهری است.اگرتوزیع خدماتی شهری متناسب با نیازهای مناطق، کاربری های توزیع شده و فضاهای شهری مورد استفاده شهروندان نباشد خود می تواند باعث افزایش جمعیت در مناطق دیگر گردد که این مسئله نه تنها به نفع شهروندان نخواهد بود، بلکه باعث می شود برخی از شهروندان نیز از توزیع خدمات شهری مناسب برخوردار نگردند.

موسوی و همکاران (۱۳۸۹)، در مقاله­ای با عنوان تحلیلی بر پراکنش جمعیت و توزیع خدمات در محلات شهر میبد از منظر توسعه پایدار پرداختند که نتایج بررسی نشان می­دهد که بین تراکم جمعیت و توزیع خدمات در محلات شهر میبد رابطۀ ضعیفی وجود دارد، بنابراین می­توان با توزیع متعادل و به یک نسبت خدمات، در بین محلات و با توجه به نیازهای جمعیتی به تعادل مناسب در سطح شهر در آینده رسید.

فتوحی (۱۳۹۲)، در مقاله­ای با عنوان کاربرد سامانه اطلاعات جغرافیایی در تجزیه و تحلیل توزیع فضایی و مکان­یابی داروخانه­های شهر جهرم دریافت که توزیع فعلی داروخانه­ها در منطقه متناسب با توزیع جمعیت نیست و بیشتر داروخانه­ها در قسمتهای مرکزی شهر متمرکز هستند. توزیع آنها براساس الگوی ساختمان پزشکان است نه توزیع جمعیت، ضمناً مکانهایی را تعیین نمودکه از نظر بهبود، خدمات رسانی و کاهش هزینه و زمان دسترسی برای جمعیت استفاده کننده قابل ملاحظه است.

[۱]. Newling

[۲]. Elkin

[۳]. Burton 2000

[۴]. S.C.M.Hui

[۵]. Masnavi

……………………………

۴- اهداف تحقیق:

…………………………………….

۵- فرضيه ‏هاي تحقیق:

…………………………………….

۶- مدل تحقیق

…………………………

۷- سوالات تحقیق:

…………………………………….

۸- تعريف واژه‏ها و اصطلاحات فني و تخصصی (به صورت مفهومی و عملیاتی):

…………………………………….

۹- بیان جنبه نوآوری تحقیق:

………………………….

۱۰- روش شناسی تحقیق:

الف: شرح كامل روش تحقیق بر حسب هدف، نوع داده ها و نحوه اجراء (شامل مواد، تجهيزات و استانداردهاي مورد استفاده در قالب مراحل اجرايي تحقيق به تفكيك):

………………………….

ب- متغيرهاي مورد بررسي در قالب یک مدل مفهومی و شرح چگونگی بررسی و اندازه گیری متغیرها:

…………………………………….

ج – شرح کامل روش (ميداني، كتابخانه‏اي) و ابزار (مشاهده و آزمون، پرسشنامه، مصاحبه، فيش‏برداري و غيره) گردآوري داده‏ها :

…………………………………….

د – جامعه آماري، روش نمونه‏گيري و حجم نمونه (در صورت وجود و امکان):

…………………………………….

ر- روش نمونه گیری و حجم نمونه:

…………………………………….

ز- ابزار تحقیق:

…………………………………….

هـ – روش‌ها و ابزار تجزيه و تحليل داده‏ها:

…………………………………….

منابع :

…………………………………….

 

آسان داک: www.Asandoc.com

دانلود نمونه پروپوزال تکمیل شده، پروژه پر شده، طرح پیشنهادیه آماده

2018-10-30
كد : 98447
وضعيت :‌موجود
دسته بندی :
مرکز پژوهش های دانشگاهی ایران (آسان داک) مرکز پژوهش های دانشگاهی ایران (www.Asandoc.com) تنها مرکز دانشگاهی در ایران است که خدمات جامع برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی ارائه می دهد . این مرکز با بکار گرفتن اساتید خبره و نام آشنا در ایران در همه رشته های دانشگاهی سعی در ارائه خدمات علمی برتر در حوزه های پروپوزال آماده، مقاله بیس پایان نامه، پرسشنامه و ترجمه آماده و همچنین تحقیقات آماده برای متغیرهای فصل دوم پایان نامه کرده است . بدین جهت سایت آسان داک توانسته است یکی از پر بازدیدترین سایت های کشور برای دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری شود و امروزه بیشتر دانشگاه های کشور به این مرکز جامع دانشگاهی دسترسی دارند . کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری می توانند نمونه پروپوزال آماده خود برای درس روش تحقیق در رشته مدیریت ، حسابداری ، روانشناسی ، علوم تربیتی و سایر رشته ها را به راحتی از سایت خریداری و دانلود کنند . همه نمونه پروپوزال های ارشد و دکتری که به صورت تکمیل شده و فرم پر شده در سایت قرار گرفته مورد تأیید می باشد . حتی برای پروپوزال آماده و نمونه پروپوزال مطالبی رایگان برای دانلود در سایت قرار گرفته که دانشجو می تواند آنها را مطالعه کند .
© تمامی حقوق برای سایت آسان داک ( پروپوزال آماده - تحقیقات آماده - مقاله بیس پایان نامه - مقاله با ترجمه ) محفوظ است .
Site Map - Facebook - Google+ - Rss