جستجو حرفه ای پروپوزال آماده ، پرسشنامه و تمامی مطالب سایت



دانلود پروپوزال آماده: ترسیم نقشه علم دانشگاه تبریز با بررسی تولیدات علمی بین المللی این دانشگاه بین سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۲

  • پس از پرداخت لينک دانلود هم نمايش داده مي شود هم به ايميل شما ارسال مي گردد.
  • ايميل را بدون www وارد کنيد و در صورت نداشتن ايميل اين قسمت را خالي بگذاريد.
  • در صورت هر گونه مشگل در پروسه خريد ميتوانيد با پشتيباني تماس بگيريد.
  • براي پرداخت آنلاين بايد رمز دوم خود را از عابربانك دريافت كنيد.
  • راهنماي پرداخت آنلاين
افزودن به سبد خرید

دانلود پروپوزال آماده: ترسیم نقشه علم دانشگاه تبریز با بررسی تولیدات علمی بین المللی این دانشگاه بین سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۲

قسمت هایی از پروپوزال:

۱- بیان مسأله:

 

……………………………

 

۲- اهمیت و ضرورت تحقیق:

……………………………

۳- پیشینه تحقیق:

پیشینه پژوهش در داخل کشور

گرایش به پژوهش در زمینه سنجش تولیدات علمی دانشمندان ایرانی از نزدیک به دو دهه پیش آغاز شده و رو به گسترش است. در طول سالهای اخیر تعداد قابل توجهی پایان نامه و طرح پژوهشی در این زمینه انجام شده است و یافته های آنها نشان از رشد تولید علم در ایران دارد ( نیاکان و غریبی، ۱۳۸۴،ص.۵؛ مهراد و مقصودی، ۱۳۸۷، ص.۹ ؛ نقل از فتاحی، دانش، سهیلی، ۱۳۹۰). در کنار این پژوهشها در حوزه علم­سنجی، پژوهش­های زیادی نیز در زمینه ترسیم نقشه علم در جنبه­های مختلف صورت گرفته است که در ادامه برخی از آنها مرور می­شوند. با بررسی­های انجام شده ­به دلیل نبود پیشینه مرتبط با دانشگاه تبریز در این قسمت به بررسی پیشینه­هایی پرداخته شده است که به لحاظ روش شناسی مرتبط با پژوهش حاضر هستند.

ترسیم شبکه هم تألیفی با رویکرد تحلیل شبکه اجتماعی

این دسته از پژوهش‌ها به بررسی شبکه‎های هم‎تألیفی پرداخته‎اند که می‎توان به پژوهش‎های حسن­زاده و همکاران (۱۳۸۷)، غفوری و همکاران (۱۳۹۱)، حسن زاده و خدادوست (۱۳۹۱)، حریری و نیکزاد (۱۳۹۰)، اسدی و همکاران (۱۳۹۰) اشاره کرد.

حسن زاده و خدادوست (۱۳۹۱) در پژوهشی به بررسی ابعاد شبکه هم‎نویسندگی بین‎المللی ایران درحوزه نانوفناوری پرداخته‎اند. نتایج نشان داد که پژوهشگران نانوفناوری ایران با ۴۴ کشور خارجی هم‎نویسندگی داشته و بیشترین تعداد مدارک هم‎تألیف را با قاره اروپا و کشور کانادا داشتند. بیش‎ترین همکاری‎های علمی ایران درمیان کشورهی هم‎جوار به ترتیب با کشورهای آذربایجان، روسیه، پاکستان و ترکیه و عمان و امارات متحده عربی بوده است. ایران با بقیه کشورهای هم‎جوار همکاری علمی نداشته است. از آنجا که کانادا کشوری پرکار از نظر همکاری بوده و داری بیشترین مرکزیت بینیت بوده است. این کشور تأثیر غالبی بر پژوهشگران نانوفناوری کشور ایران داشته است.

بصیرغفوری و همکاران (۱۳۹۱) در پژوهشی به ترسیم شبکه‎های هم‎تألیفی حوزه طب اورژانس ایران طی سالهای ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۱ با استفاده از تحلیل خوشه‎ای پرداخته‎اند. یافته‎ها نشان داد مقالات حوزه طب اوژانس در سه سال اخیر روندی صعودی داشته است. بیشترین همکاری بین‎المللی در سال ۲۰۱۱ با ۷ مقاله مشاهده شد. بیشترین تعداد مقالات در سال ۲۰۱۱ با ۳۷ مقاله و بیشترین میزان استناد درسال ۲۰۰۷ با ۸۴ استناد بود. ترسیم شبکه حوزه  طب اوژانس از هفت خوشه و شبکه متخصصین طب اورژانس از ۱۱ خوشه تشکیل شده است.

اسدی و ثقفی (۱۳۹۰)  به بررسی همکاری علمی و شبکه‎های هم‎تألیفی در تولیدات علمی دانشگاه صنعتی شریف پرداختند. یافته‎ها نشان داد رشد تولیدات علمی این دانشگاه در فاصله سالهای۲۰۰۵-۲۰۱۰ سیر صعودی داشته و دارای نرخ رشدی معادل ۳۸/۱۰ بوده است . از ۱۰۱۷ دانشگاه و مؤسسه مختلف پنج دانشگاه از نظر تعداد مقالات و دو شاخص ال. سی. اس. و جی. سی. اس. با دانشگاه صنعتی شریف بیشترین همکاری را داشته‎اند. همچنین همکاری مؤسسه‎ای و بین مؤسسه‎ای در بالاترین سطح و در مقابل همکاری بین‎المللی از پایین‎ترین سطح برخوردار بوده است. سهم تولیدات با الگوی نویسندگی تک نویسنده در حال کاهش بوده و سهم تولیدات با الگوی دو نویسنده و بیشتر پیوسته در حال افزایش بوده است و در تحلیل ماهیت  شبکه‎های هم‎تألیفی موضوع فیزیک کاربردی و مهندسی عمران از نظر تعداد خطوط و گره‌ها بیشترین را در میان ۲۵ موضوع به خود اختصاص داده و سه موضوع شیمی تجزیه، علم پلیمر، شیمی آلی داری بالاترین چگالی و تراکم با پیوستگی در میان موضوعات برخوردار بوده است. موضوعات شیمی آلی، شیمی فیزیک، فیزیک پلاسما بر اساس شاخص رأس بیشترین مقدار را به خود اختصاص داده بودند.

حریری و نیکزاد (۱۳۹۰) به بررسی تطبیقی شبکه‎های هم‎تألیفی در مقالات ایرانی رشته‎های کتابداری و اطلاع رسانی، روان شناسی، مدیریت، و اقتصاد در پایگاه ISI  بین سالهای۲۰۰۰تا ۲۰۰۹ پرداخته است. نتایج نشان داد که بیشترین مشارکت، در تولید مدارک ۲ و ۳ نویسنده‎ای بوده است و نویسندگان رشته روان‎شناسی به چند نویسندگی گرایش بیشتری نشان داد‎ه‎اند و بالاترین ضریب همکاری کلی نویسندگان متعلق به این رشته بوده است. رشته کتابداری درکل، نسبت به ۳ رشته دیگر از لحاظ ضریب همکاری در جایگاه پایین­تری قرار داشته است. همچنین رشته مدیریت بالاترین میزان پیوستگی و رشته روان‎شناسی، بالاترین میزان گسستگی را درشبکه هم‎تألیفی دارا بوده‎اند. در بررسی شبکه هم‎تألیفی بین‎المللی نیز مشخص شد که نویسندگان ایرانی رشته روان‎شناسی بیشترین هم‎تألیفی را با نویسندگان کشور آمریکا، نویسندگان رشته کتابداری و مدیریت با نویسندگان کشور انگلیس، و نویسندگان رشته اقتصاد با نویسندگان کشور کانادا داشته‎اند.

همچنین حسن زاده و همکاران (۱۳۸۷). در پژوهشی  به بررسی تولیدات علمی نویسندگان دانشگاه علوم پزشکی ایران همراه با شبکه‎های تألیف مشترک در پایگاه وب آو ساینس پرداخته است.  نتایج یافته‎ها نشان داد، در بررسی ۶۲۵ مدرک ثبت شده دانشگاه علوم پزشکی ایران تا پایان سال ۲۰۰۷ بیشترین مدرک منتشرشده در این پایگاه مربوط به سال ۲۰۰۶ است و مقالات اصیل از لحاظ نوع مدرک بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده‎اند. از لحاظ موضوعی بیشترین تعداد مدرک مربوط به جراحی است. حوزه ایمونولوژی بیشترین همکاری در تألیف را دارا بود. پژوهشگران این دانشگاه در مجموع با ۴۵ کشور ارتباط علمی برقرار کرده‎اند که نویسندگان کشور آمریکا بیشترین میزان همکاری در تألیف را با پژوهشگران این دانشگاه داشته‌اند و سپس کشورهای انگلستان، کانادا، ژاپن و آلمان در رتبه‎های بعدی قرار داشتند. همکاری در تألیف مشترک بین نویسندگان این دانشگاه از رقم قابل توجهی برخوردار است اما کم بودن تولیدات علمی پژوهشگران توجه مسئولین پژوهشی دانشگاه را می‎طلبد.

ترسیم نقشه ساختاری حوزه­های علمی با رویکرد تحلیل استنادی و سایر روش ها

حسن زاده، بقایی و نوروزی چاکلی  (۱۳۸۷) در پژوهشی با عنوان هم تألیفی در مقالات ایرانی و تأثیر آن بر استناد به این مقالات، به تحلیل استنادی ۲۳۴۹۷ مقاله منتشر شده­ی نویسندگان ایرانی در نشریات ISI در طول سالهای ۱۹۸۹ تا ۲۰۰۵ پرداخته­اند. این پژوهش نشان داده است که تعداد ۲۳۳۵۷ مقاله (۹۵٫۱%) دارای نویسنده اول از ایران بوده­اند، تعداد ۲۰۷۱۸ مقاله (۸۸٫۲%) از نویسنده همکار در تألیف مقاله استفاده کرده­اند و در ۱۸۲۹۱ مقاله (۷۷٫۸%) نویسنده همکار از ایران بوده است. پس از ایران، درصد کمی از مقالات به ترتیب با همکاری نویسندگانی از کشورهای انگلیس، کانادا و آمریکا تألیف شده­اند. یافته­های پژوهش نشان می­دهد که بین وجود نویسنده همکار در تألیف مقالات و میزان استناد به آنها رابطه معنی­داری وجود دارد. همچنین بین مقالاتی که با همکاری نویسندگان داخلی تهیه شده و مقالاتی که همکار غیر ایرانی دارند از نظر میزان استناد، تفاوت معناداری دیده می­شود. همین تفاوت بین مقالاتی که همکاران آن­­ها از قاره­های مختلف هستند نیز مشاهده می­شود.

حمیدی و همکاران (۱۳۸۷) به بررسی تحلیلی و ترسیم ساختار انتشارات علمی تولید شده در حوزه­های کتابسنجی، علم­سنجی و وب­سنجی در پایگاه “وب آو ساینس” در سالهای ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۵ پرداختند. آنان ۶۱۸ رکورد بازیابی شده را از نظر موضوع، زبان، کشور، نویسنده، سال انتشار، و… بررسی کردند و سپس برای ترسیم ساختار علم، رکوردها وارد نرم افزار ” هیست سایت” نمودند و روابط استنادی و آثار مهم و موثر در این حوزه های علمی را در این حوزه های علمی را مشخص کردند.

محمدی (۱۳۸۷) در پایان نامه کارشناسی ارشد خود با عنوان  ترسیم نقشه علمی نانوتکنولوژی در ایران با هدف کشف و ترسیم ساختار علمی فناوری و علم نانو در ایران، تمام پژوهش­های مرتبط با فناوری و علم نانو که توسط پژوهشگران ایرانی در سالهای ۱۹۷۴-۲۰۰۷ انجام و در پایگاه نمایه استنادی علوم ثبت گردیده را با استفاده از مدل جستجوی جورجیا مورد جستجو قرار داده و در نهایت ۱۲۲۰ رکورد باقیمانده را بر اساس روش متن کاوی و هم رخدادی واژگان مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است. نتایج این پژوهش نشان داد که اصطلاحات فناوری و علم نانوی ایرانی در ۱۵ خوشه با یکدیگر در ارتباط هستند. همچنین این پانزده خوشه بر اساس مقیاس متغیر چندبعدی نیز ترسیم شده­اند. علاوه بر این نتایج حاکی از آن است که بیشترین ارتباط در ساختار علمی فناوری و علم نانوی ایرانی بین حوزه­های علم فیزیک و مهندسی و علوم مواد است.

پشوتنی­زاده و همکاران (۱۳۸۸) به بررسی تحلیل استنادی و ترسیم نقشه تاریخ نگاشتی تولیدات علمی کشاورزی، در نمایه استنادی علوم، در سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۸ پرداختند. آنها با استفاده از فنون تحلیل استنادی، نویسندگان و موسسه­های مهم و میزان همکاری گروهی بین آنان، مجلات هسته، میزان رشد تولیدات علمی، قالب و زبان انتشارات، و کشورهای پیشرو در این حوزه را مشخص و با استفاده از نقشه تاریخ نگاشتی ۵ خوشه را در حوزه موضوعی کشاورزی ترسیم کردند.

دانش و همکاران (۱۳۸۸) این پژوهش به بررسی و ترسیم ساختار علم پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در پایگاه وب گاه علوم پرداخته است. نتایج پژوهش نشان داد که این دانشگاه در میان دانشگاههای وزارت درمان و آموزش پزشکی ایران از نظر انتشارات تولیدات علمی رتبه ششم را به خود اختصاص داده است. همچنین، نرخ رشد انتشارات علمی پژوهشگران این دانشگاه رو به افزایش بوده است. به طور کلی، تولیدات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از نظر میزان استنادهای جهانی و محلی ضعیف می­باشد.

ابویی اردکانی و همکاران (۱۳۸۹) هدف از این پژوهش، آشنایی مقدماتی با خوشه بندی اطلاعات و نشان دادن کاربرد روش های خوشه بندی در ترسیم نقشه­های علم می­باشد. به این منظور انواع رویکردها به دسته بندی و خوشه بندی اطلاعات مورد بررسی قرار گرفته است. با بررسی پژوهش­های مشابه در این شاخه علمی، کاربرد این روش­ها در فرایند مصورسازی اطلاعات مفهومی و ترسیم نقشه­های علم معرفی می­شود. نقشه علم مدیریت شهری با اجرای الگوریتم خوشه بندی سلسله مراتبی تجمعی ترسیم گردید. نتایج پژوهش نشان داد که بعد از اعمال الگوریتم خوشه بندی ۱۸ ناحیه موضوعی در این رشته شناسایی شد که بیشترین مقالات در حوزه مجموعه دانش شهر و آبادنی شهری نگاشته شده­اند.

خادمی (۱۳۸۹) در پایان نامه کارشناسی­ارشد خود با عنوان ترسیم ساختار علمی بروندادهای نویسندگان حوزه­ی نفت با تاکیدی بر جایگاه ایران و کشورهای اپک، در پایگاه نمایه استنادی علوم، در سالهای ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۹ با هدف ترسیم نقشه علم نگاری (ساختار علم) تولیدات علمی حوزه­ی نفت در نمایه استنادی علوم طی سال­های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۹ و تعیین جایگاه کشورهای اُپک و ایران در این میان، به بررسی تمامی مدارک حوزه نفت نمایه شده در نمایه استنادی علوم که از طریق پایگاه وب آو ساینس قابل دسترسی است، با روش تحلیل استنادی پرداخته است. نقشه علم­نگاری هم بر اساس نمره استناد محلی و هم بر اساس نمره استناد جهانی توسط نرم افزار هیست سایت ترسیم و خروجی­های لازم در نرم افزار صفحه گسترده اکسل ذخیره گردیده است. نتایج این پژوهش پرتولیدترین کشور، نویسنده، موسسه و دانشگاه را در زمینه تولید علم در حوزه­ی نفت، در سطح جهانی و نیز در سطح کشورهای عضو اُپک مشخص نموده و رتبه­ی ایران را در هر مورد اعلام داشته است. نتایج همچنین نشان داده است که هر چند ایران به لحاظ تولید جایگاه نسبتاً مناسبی دارد اما به لحاظ استناد از جایگاه مناسبی برخوردار نیست. همچنین نقشه علم نگاری ۶ خوشه موضوعی را نشان داده است. مدارک خوشه اول، که در سالهای ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۰ شکل گرفته، به موضوع تجزیه و بررسی ترکیبات و ساختمان مولکولی عناصر نفت پرداخته­اند و خوشه ۲ که از خوشه ۱ منشعب شده از سال ۲۰۰۰ شروع شده و تا سال ۲۰۰۴ ادامه یافته است.

دهقانپور (۱۳۸۹) در پایان نامه کارشناسی ارشد خود نقشه علمی پژوهش­های مهندسی ایران در پایگاه اطلاعاتی دایالوگ در سالهای ۱۹۹۰-۲۰۰۸ ترسیم کرد. نرخ رشد تولیدات مهندسی ایران در سالهای ۱۹۹۰-۲۰۰۸ در این پایگاه ۲۴% بود. بیشترین حجم مدرکهای ایرانی نمایه شده در پایگاه پیش گفته در زمینه موضوعی مهندسی شیمی و مهندسی برق بود. پنج خوشه اصلی در نقشه، مشخص شد که به ترتیب اولویت عبارت بودند از” شیمی و بیوشیمی”، ” مهندسی شیمی”، ” مهندسی مکانیک و کاربرد کامپیوتر در آن”، ” هوش مصنوعی” و ” مهندسی پزشکی”.

سهیلی و عصاره (۱۳۸۹) در پژوهشی با عنوان ” بررسی تولیدات علمی اعضای هیأت علمی دانشگاه رازی در نمایه استنادی علوم طی سالهای ۱۹۹۲-۲۰۰۸: مطالعه­ای موردی” به بررسی و ترسیم ساختار انتشارات علمی دانشگاه رازی در پایگاه وب آو ساینس، با استفاده از روش علم سنجی در طی سالهای ۱۹۹۲-۲۰۰۸ پرداخته­اند. نتایج پژوهش نشان داد که انتشارات علمی دانشگاه رازی در پایگاه وب آو ساینس رشد چشمگیری داشته است و از نرخ رشد سالانه­ی ۹/۳۶ درصد برخوردار بوده است. مجتبی شمسی پور از داشنگاه رازی با ۴۷۱ اثر پژوهشی دارای بالاترین فراوانی در بین نویسندگان ایرانی بوده است. دانشگاه رازی در طی سالهای مورد بررسی بین دانشگاههای تابعه وزارت علوم در رتبه ۱۳ قرار گرفت در حالی که این دانشگاه با در نظر گرفتن نسبت تعداد اعضای هیأت علمی با انتشارات آن در رتبه ۸ قرار گرفته است. نتایج همچنین نشان داد که پژوهشگران این دانشگاه از همکاری گروهی نسبتاً بالایی برخوردارند و ضریب همکاری گروهی آنها برابر با ۶۳۷/۰ می­باشد. همانگونه که اکثریت انتشارات ایران در حوزه شیمی است، انتشارات این دانشگاه هم با تأسیس دانشکده شیمی رشد آنچنانی داشته اما عملکرد سایر دانشکده­ها از جمله علوم اجتماعی، علوم انسانی، تربیت بدنی، کشاورزی، فنی و مهندسی و… بسیار ضعیف می­باشد.

عصاره و مصطفوی (۱۳۸۹) در پژوهشی با عنوان بروندادهای علمی نویسندگان ایران در حوزه علوم و فناوری نانو، به تحلیل استنادی ۹۵۹ مدرک منتشر شده توسط نویسندگان ایرانی در نمایه­ی استنادی علوم طی سال­های ۱۹۹۵تا ۲۰۰۹ پرداخته­اند. تعیین نویسندگان پراستناد و تأثیر گذار و ضریب همکاری گروهی بین آنان، شناسایی نشریات پر استناد و مؤثر، تعیین نرخ رشد برونداد­های علمی، تعیین قالب و زبان انتشارات و مشخص نمودن کشورهای همکاری کننده با پژوهشگران ایران از جمله نتایج این پژوهش بوده است. همچنین، پژوهشگران در این مطالعه به ترسیم نقشه­ی تاریخ­نگاری علوم و فناوری نانو در ایران پرداخته­اند. خوشه­های شکل گرفته در این نقشه، بر اساس میزان استنادات جهانی شامل ۵ خوشه­ی موضوعی بوده است که عبارتند از: روش­های فوتو شیمیایی کنترل ذرات نانو، تحلیل نقطه­ی کوانتومی متناوب فلزات، خواص و شاخص­های مختلف نانو لوله، محاسبه­ی شاخص­های نانو لوله و ترکیب نانو لوله.

فدائی و حسن زاده (۱۳۸۹) این پژوهش با هدف بررسی تولیدات علمی اعضای هیأت علمی حوزه علوم انسانی دانشگاه تبریز طی سالهای ۱۳۸۱-۱۳۸۶ با روش پیمایشی صورت گرفته است. داده­های مورد نیاز از طریق پرسشنامه گردآوری شده­اند و تعداد جامعه آماری ۱۳۷ نفر عضو هیأت علمی حوزه علوم انسانی دانشگاه تبریز است. نتایج پژوهش نشان داد که بیشترین درصد مقاله­های تألیفی مربوط به سال ۱۳۸۵، و بیشترین درصد کتابهای تألیفی، آثار ارائه شده در مجامع ملی و بین المللی و طرح های پژوهشی پایان یافته مربوط سال ۱۳۸۶ است. از نظر انواع تولیدات علمی در سالهای مورد پژوهش ۶۲ مورد کتاب تألیفی، ۲۸  مورد کتاب ترجمه­ای، ۳۶۸ مورد مقاله تألیفی در مجله های داخلی و… است. نتایج پژوهش نشان داد که بین متغیرهای سن، جنس، مرتبه علمی و محل اخذ مدرک تحصیلی افراد با میزان تولیدات علمی آنها رابطه معنی داری وجود دارد.

بهزادی و جوکار (۱۳۹۰) این پژوهش به بررسی و نگاشت (Mapping) تولیدات علمی حوزه علوم کتابداری و اطلاع رسانی کشورهای جهان اسلام در پایگاه وب آو ساینس در سالهای ۱۹۹۴-۲۰۰۹ با استفاده از روش تحلیل استنادی پرداخته است. نتایج پژوهش نشان داد که مقدار متوسط نرخ رشد سالانه انتشارات کشورهای جهان اسلام برای این سالها ۱۳٫۷۸ درصد است. همچنین سه کشور ایران، بنگلادش، ترکیه به ترتیب بیشترین نرخ رشد را نسبت به سایر کشورهای مورد بررسی داشتند. در ادامه خوشه­های شکل گرفته در نقشه تاریخ نگاشتی بیان شد که مهم­ترین خوشه­ها مربوط به کتابسنجی و رفتار اطلاع یابی جستجو­گران است.

حمدی­پور و عصاره (۱۳۹۰) این پژوهش به بررسی بروندادهای علمی نویسندگان تاثیر گذار در حوزه بیماری Multiple Sclerosis(MS) و دیداری سازی ساختار علمی این حوزه در سالهای ۲۰۰۸-۱۹۹۹ پرداخته است و به روش پیمایشی و با رویکرد دیداری سازی اطلاعات صورت گرفته است. داده­ها ابا استفاده از آمار توصیفی و نرم افزارهای Excel, ISI.exe, HistCite مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. ضریب همکاری نویسندگان از ۰٫۷۱ در سال ۱۹۹۹ به ۰٫۷۶ در سال ۲۰۰۸ رسیده است. قاعده لوتکا در مورد پژوهش صدق می­کند. ایالات متحده آمریکا با تولید ۶۳۷۰ مقاله در رتبه نخست و انگلستان، آلمان و ایتالیا دررتبه های دوم تا چهارم قرار داشتند. در کل، ۱۰ کشور بیش از ۹۷ درصد مقالات را منتشر کرده­اند.

حمدی­پور و کوکبی (۱۳۹۰) در پژوهشی با عنوان ” بررسی کمی و مصورسازی ساختار انتشارات علمی در حوزه مدیریت اطلاعات در پایگاه وب آو ساینس در سالهای ۱۹۸۸ تا ۲۰۰۹″  با استفاده از شاخص­های علم­سنجی به مطالعه و تحلیل میزان انتشارات علمی تولید شده در حوزه مدیریت اطلاعات در پایگاه وب آو ساینس و مصورسازی ساختار علمی این حیطه در سالهلی ۱۹۸۸ تا ۲۰۰۹ می­پردازد. تعداد ۱۱۲۰ پیشینه در محدوده مورد بررسی به صورت فایلهای متنی از پایگاه استخراج و در رایانه شخصی ذخیره گردید و سپس با استفاده از نرم افزارهای ISI.EXE  وHistCite  مورد تجزیه و تحلیل­های لازم قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که ضریب همکاری نویسندگان از صفر در سال ۱۹۸۸ به ۳۳/۰ در سال ۲۰۰۹ رسیده است. میانگین ضریب همکاری بین نویسندگان برابر با ۲۲/۰ می­باشد که بر همکاری کم نویسندگان در این حوزه دلالت دارد. میانگین تعداد استنادهای جهانی به ۱۱۲ مدرک اثر گذار برابر با ۷۸/۸ استناد بوده است. نتایج نشان داد که ۸/۹۳درصد مدارک به زبان انگلیسی منتشر شده­اند. با اجرای نرم­افزار هیست سایت نقشه علمی ترسیم شد، و نویسندگان، مقالات و چهار خوشه موضوعی تأثیر گذار در حوزه مدیریت اطلاعات مشخص شدند که عبارتند از: “طراحی چارچوبی برای مدیریت اطلاعات و مسائل اضافه بار اطلاعاتی”، “رهیافت­های موضوعی کاربران در مدیریت اطلاعات شخصی”، “شباهت­ها و تفاوت­های مدیریت اطلاعات با مدیریت دانش و سلسله مراتب داده، اطلاعات، دانش و خرد” و “نظام یکپارچه مدیریت اطلاعات دانشگاهی”.

عابدی جعفری و همکاران (۱۳۹۰) پژوهش خود را با هدف ترسیم نقشه علم اداره امور عمومی (مدیریت دولتی)  انجام دادند. نتایج پژوهش نشان داد، در قلمرو اداره امور عمومی ( مدیریت دولتی) ۲۲۳ حوزه موضوعی وجود دارد. پس از اعمال قاعده “پاره تو” تعداد این حوزه­ها به ۴۶ حوزه تقلیل یافت و با روش تحلیل خوشه­ای، این ۴۶ حوزه به ۱۲ زیر حوزه تبدیل شد. بر اساس یافته­های پژوهش، نزدیکترین حوزه به رشته اداره امور عمومی (مدیریت دولتی) حوزه ” اقتصاد”، و دورترین حوزه نسبت به آن، حوزه ” انسان شناسی” است. این پژوهش همچنین نشان دهنده­ی تاثیر عوامل محیطی و شرایطی است که در این ده سال در رشته مدیریت دولتی تغییراتی را پدید آورده و بدین گونه سیر توسعه مقالات را تحت تاثیر قرار داده است. در پایان، پس از تجزیه و تحلیل نتایج بدست آمده، پیشنهادهایی جهت توسعه معنادار بومی این رشته ارائه شده است.

فتاحی، دانش و سهیلی (۱۳۹۰) در پژوهش خود به بررسی تولیدات علمی پژوهشگران دانشگاه فردوسی مشهد در یک دوره ۲۰ ساله به منظور تعیین میزان همکاری گروهی و ترسیم ساختار علمی این دانشگاه بر پایه میزان استنادهای دریافتی مدرک­های منتشر شده این دانشگاه پرداختند. این پژوهش مطالعه­ای با استفاده از شاخص های علم­سنجی است که با بکارگیری برخی از قوانین و روشهای این قلمرو  مانند قاعده لوتکا و برادفورد و تحلیل استنادی به تحلیل داده­های به دست آمده از وبگاه علوم پرداخته است. یافته­ها نشان داد که در این بازه زمانی، پزوهشگران این دانشگاه موفق به انتشار ۲۳۱۸ مدرک نمایه شده در وبگاه علوم شدند. توزیع فراوانی مشارکت نویسندگان این دانشگاه از قاعده لوتکا و توزیع فراوانی موضوعی مدرکهای هسته، تولید شده توسط نویسندگان این دانشگاه پیروی می­کند. همچنین دانشگاه فردوسی مشهد در تولید علم جهانی از نرخ متوسط رشد برابر با ۳۴٫۲ درصد برخوردار بوده است. تحلیل استنادهای مدرک­های مورد بررسی نشان می­دهد که بین تعداد نویسندگان با تعداد استنادهای دریافتی و میزان مشارکت یک نویسنده با تعداد مدرک­های منتشر شده توسط او رابطه مثبت وجود دارد. در نقشه ساختار علمی این دانشگاه بر پایه میزان استنادهای جهانی با استفاده از نرم افزارHistCite   ۹ خوشه موضوعی شکل گرفته است.

مکی زاده و عصاره (۱۳۹۰) در پژوهشی با عنوان تحلیل استنادی و ترسیم نقشه بروندادی علمی اخلاق پزشکی در وب آو ساینس در سالهای ۲۰۰۸-۱۹۹۰ به بررسی تحلیلی و تاریخ­نگاری تولیدات علمی حوزه اخلاق پزشکی و میزان رشد و توسعه آثار در طول سالهای ذکر شده می­پردازد. این پژوهش با استفاده از روش علم­سنجی مدارک را در وب آو ساینس مورد بررسی قرار داده است که در مجموع ۵۶۹۰ پیشینه در ۱۵ قالب مختلف ارائه شده­اند. نتایج پژوهش نشان داد که تعداد ۱۰۳۲۶ نویسنده در بازه­ی زمانی مورد نظر مقالات خود را نگاشته­اند و در کل در ۱۰۹۳۰۱ منبع را مورد استناد قرار داده­اند. مجله Journal Of Medical Ethics بیشترین مقالات این حوزه را به چاپ رسانده است. موضوع «آموزش اخلاق پزشکی و ضرورت آن» از جمله مسائل مهم و مطرح این حوزه است.

میر­جلیلی و عصاره (۱۳۹۰) در پزوهشی با عنوان “مطالعه­ی علم­سنجی و ترسیم نقشه­ی تاریخ­نگاری مقالات ۲۰ نشریه­ی برتر حوزه ژنتیک و وراثت” به مطالعه­ی علم­سنجی و ترسیم نقشه­ی تاریخ­نگاری مقالات ۲۰ عنوان نشریه­ی برتر حوزه­ی ژنتیک و و وراثت در سالهای ۲۰۰۰-۲۰۰۸ پرداخته­اند. این پژوهش با استفاده از روش پیمایشی و تحلیل استنادی انجام شده است. در این تحقیق ۲۸۸۱۳ عنوان مقاله از ۲۰ عنوان نشریه­ی حوزه ژنتیک و وراثت با ضریب تأثیر ۵ سال گذشته حداقل برابر با ۵ که طی سالهای ۲۰۰۰-۲۰۰۸ منتشر شده­اند، بررسی شدند. ابزار گردآوری داده­ها، سیستم جستجوی وب آو ساینس بود و تحلیل داده­ها و ترسیم نقشه­ی تاریخ نگاری با نرم افزار هیست سایت انجام شد. یافته­های پژوهش نشان داد که تمامی مقالات منتشر شده به غیر از دو عنوان به زبان انگلیسی بودند. ایالات متحده آمریکا در تولید ۷/۵۶ درصد مقالات نقش داشته است. بریتانیا، آلمان، فرانسه و ژاپن با فاصله­ی زیاد در مرتبه­ی دوم تا پنجم قرار گرفته­اند. دانشگاه هاروارد با ۱۱۲۱ مقاله فعال­ترین سازمان در این حوزه بود. در مجموع، ۲۵ سازمان از ۳۰ سازمان نخست، از کشور ایالات متحده امریکا بودند. همکاری بین نویسندگان افزایش یافته و میانگین تعداد نویسندگان مقالات از ۰۳/۶ در سال ۲۰۰۰ به ۰۵/۸ نفر در سال ۲۰۰۸ رسیده است. نتایج ترسیم نقشه علم­نگاری بر اساس ۱۴۴ مقاله­ی برتر این حوزه نشان داد که ۴ خوشه­ی مهم در طول سالهای ۲۰۰۰-۲۰۰۸ شکل گرفته است که در حوزه­ی تنوع ژنتیک انسانی و بیوانفورماتیک و کاربرد روش­های آماری جدید بوده است.

یوسفی و همکاران (۱۳۹۰) در پژوهشی با عنوان تحلیل استنادی و هم تألیفی تولیدات علمی پژوهشگران ایرانی در حوزه ایمنی شناسی در پایگاه اطلاعاتی ISI: گزارش کوتاه، با هدف مطالعه پیرامون هم تألیفی پژوهشگران ایرانی در حوزه­ی ایمنی­شناسی در پایگاه اطلاعاتی ISI به بررسی ۱۷۷۵ مقاله از نویسندگان ایرانی که از ابتدا تا پایان سال ۲۰۱۰ در حوزه­ی ایمنی شناسی در پایگاه وب آو ساینس وارد شده، با روش­های پیمایشی و تحلیل هم استنادی پرداخته­اند. یافته­های این پژوهش نشان می­دهد که بیشترین هم­تألیفی نویسندگان ایرانی خود از آمریکا و بعد از آن با پژوهشگرانی از انگلستان و کانادا صورت گرفته است. میانگین استناد به هریک از مقالات ایمنی شناسی ایران ۶٫۲۶ مقاله بوده و دانشگاه علوم پژشکی تهران پرکارترین دانشگاه محسوب می­شود.

ناصری جزه­ای و همکاران (۱۳۹۱) با هدف ترسیم نقشه رشته مدیریت فناوری پژوهش خود را با عنوان” ترسیم نقشه دانش مدیریت فناوری در ایران با هدف کمک به سیاست گذاری دانش در این حوزه” نگاشتند. در این پژوهش با گردآوری بیش از ۱۶۰۰ چکیده «مقاله چاپ شده در مجلات، مقاله ارائه شده در کنفرانس­ها، پایان نامه­های دانشجویی و کتب» به زبان فارسی در حوزه مدیریت فناوری- که از فروردین ماه سال ۱۳۸۰ تا شهریور ماه سال ۱۳۸۹ نوشته شده­اند- و تحلیل آنها با استفاده از روش « تحلیل هم رخدادی کلمات»، نقشه مفهومی رشته مدیریت فناوری حاصل شده و با استفاده از نرم افزار مصور ساز VOSviewer، به صورت گرافیکی در فضای دو بعدی ترسیم شده است. نتایج پژوهش نشان داد که از تحلیل کل مدارک «تحقیق و توسعه، مدیریت دانش، سیاستگذاری صنعتی، تجارت سازی فناوری، و سیاست گذاری علم و فناوری» پرکاربردترین موضوعات در دانش مدیریت فناوری در ایران هستند.

نامدار، سلاجقه و عصاره (۱۳۹۲) در پژوهشی با عنوان ” بروندادهای علمی محققان حوزه انگل­شناسی در نمایه استنادی علوم طی سالهای ۱۹۹۵-۲۰۱۰ به روش ترسیم ساختار علمی” به بررسی بروندادهای محققان حوزه انگل شناسی به روش علم­سنجی پرداخته­اند. تعداد ۳۷۸۱ پیشینه از پایگاه وب آو ساینس استخراج شدند و با استفاده از نرم­افزارهیست سایت و اکسل تجزیه و تحلیل شدند. یافته­های پژوهش نشان داد که متوسط رشد بروندادهای حوزه انگل شناسی طی سالهای ۱۹۹۵- ۲۰۱۰ صفر بود. بیشترین تعداد برونداد­ها در قالب مقاله با ۳۶/۸۴ درصد و به زبان انگلیسی با ۲۳/۹۵ درصد بود. کشور آمریکا با تولید ۸۱/۲۵ درصد برونداد فعالترین کشور شناخته شد. مهم­ترین خوشه، بیماری­های عفونی با ۹۵/۹۲ در صد از بروندادها به ترتیب شامل موضوع های انگل شناسی، علوم دامی، بیماری­های گرمسیری، بیماری­های عفونی، میکروب شناسی، ایمنی شناسی و ویرس شناسی بود. نتایج این تحقیق مورد استفاده محققان، کارشناسان و سیاست­گذاران حوزه انگل شناسی می­باشد.

پیشینه در خارج از ایران

بررسی ساختار درونی- تحلیل شبکه اجتماعی

ما، لی و یو[۱] (۲۰۰۸) پژوهشی با عنوان ” ۱۰ سال مدیریت تعارض: طرح ها، مفاهیم و ارتباطات” انجام داده­اند. هدف این مطالعه ترسیم ساختار درونی مطالعات مدیریت تعارض و بررسی طرح­های کلیدی، مفاهیم و ارتباطات میان مدیریت تعارض در یک دهه است. تحلیل استنادی و نیز تحلیل شبکه اجتماعی برای ردیابی مسیر پیشرفت پژوهش­های مدیریت تعارض استفاده شده است. داده­های اولیه از ۵۵۶ مقاله­ی نشریات این حوزه از پایگاه نمایه­ی استنادی علوم اجتماعی جمع­آوری و ارجاعات استنادی آنها مورد تحلیل و توصیف نموداری قرار گرفته است. این مطالعه نشان می­دهد که آثار مدیریت تعارض بر ۳ موضوع کلیدی متمرکز هستند: تعارض در محیط کار و سبکهای مدیریت تعارض، تفاوتهای فرهنگی در مدیریت تعارض و مدیریت تعارض در عمل. این بررسی همچنین بیان می­دارد که پژوهش­های حوزه تعارض گروهی و عملکرد کاری جنبش­هایی در سال­های اخیر داشته و ساختار درونی ادبیات حوزه­ی مدیریت تعارض، با وجود مطالعات بسیاری که در این زمینه انجام گرفته، کمتر مورد توجه بوده است. این پژوهش می­تواند راهی جدید برای نمایه کردن موضوعات کلیدی و به تصویر کشاندن ارتباطات میان حوزه­های مدیریت تعارض به پژوهشگران ارائه دهد که این خود به جامعه­ی دانشگاهی و حرفه­ای این حوزه برای درک بهتر مطالعات معاصر در زمینه­ی مدیریت تعارض کمک خواهد کرد.

تی­سنگ و دیگران [۲] (۲۰۰۹) در پژوهشی با عنوان “بررسی ساختار درونی مدیریت اطلاعات مدرن”، با تحلیل ۸۳۷۷ ارجاع استنادی از ۵۴۶ مقاله در حوزه­ی مدیریت اطلاعات بین سالهای ۱۹۹۸-۲۰۰۷، که از پایگاه داده­های نمایه استنادی علوم و نمایه­ی استنادی علوم اجتماعی بازیابی شده، به بررسی و نگاشت ساختار درونی مطالعات مدیریت اطلاعات پرداخته­اند. فنون کتابسنجی، تحلیل چند متغیره و تحلیل شبکه­ی اجتماعی برای مطالعه ساختار درونی آثار مدیریت اطلاعات بکار گرفته شده­اند. شناسایی انتشارات مهم و پژوهشگران اثر گذار، همچنین همبستگی میان این انتشارات از طریق تحلیل استنادی و هم استنادی از نتایج این پژوهش است. این مطالعه اسبابی برای ارزیابی انتشارات مدیریت اطلاعات برای پژوهشگران حوزه­ی مدیریت و ابزاری هدفمند و سیستماتیک برای تعیین اهمیت نسبی گره­های دانش­های متفاوت در توسعه­ی پژوهش­های مدیریت اطلاعات فراهم می­سازد. ۵ عامل پدیدار شده در این مطالعه عبارتند از: مدیریت خدمات فناوری اطلاعات، روانشناسی مدیریت اطلاعات، فراهم آوری و توسعه­ی نظام اطلاعاتی، مدیریت پایگاه داده و اخلاق نام اطلاعاتی.

اویسال[۳] (۲۰۱۰) در مطالعه­ای با عنوان پژوهش­های حوز­ی اخلاق کسب و کار با تمرکز بر حرفه­ی حسابداری: تحلیل کتابسنجی از ۱۹۸۸ تا ۲۰۰۷، به بررسی تجربی اخلاق کسب و کار در آثار منتشر شده در نشریات با تأکید بر نشریات حسابداری بین سال­های ۱۹۹۸ و ۲۰۰۷ پرداخته است. در ابتدا بسامدهای استنادی اسناد به منظور شناسایی مقالات هسته در پژوهش­های اخلاق حسابداری تعیین گردیده و سهم رشته­های اثر­گذار در حوزه­ی پژوهشی این نشریات مشخص شده است. روش تحلیل هم­استنادی اسناد برای تحلیل الگوهای ارتباط پژوهشی و ابزارهای تحلیل شبکه­ی اجتماعی برای نمایش ویژگی­های مرکزیت شبکه­ای هم استنادی مورد استفاده قرار گرفته­اند.

تی­سنگ، تانگ و دوآن[۴] (۲۰۱۰) در پژوهشی با عنوان نگاشت ساختار درونی مطالعات رهبری مدرن، با هدف بررسی ساختار و ترسیم نقشه مطالعات رهبری در سال­های ۱۹۹۷-۲۰۰۶، به شناسایی انتشارات مهم، پژوهشگران اثر­گذار و ارتباطات میان این انتشارات با استفاده از فنون تحلیل هم­استنادی و تحلیل شبکه­ی اجتماعی پرداخته­اند. برای این منظور، ۳۱۲۳۲  ارجاع استنادی از ۱۳۲۲ مقاله­ی نشریات مرتبط با حوزه­ی رهبری از نمایه­های استنادی علوم و علوم اجتماعی استخراج و مورد تحلیل قرار گرفته­اند، که در نتیجه ۴ عامل استخراج گردیده است: اثربخشی سبکهای رهبری، نظریه­ی رهبری و پیشرفت، طبقه­بندی رهبری، و موضوعات جاری در پژوهش­های رهبری. این مطالعه ابزاری برای پژوهشگران مدیریت جهت ارزیابی انتشارات حوزه­ی رهبری و نیز وسیله­ای هدفمند و سیستماتیک برای تعیین اهمیت نسبی گره­های دانش­های مختلف در پیشرفت پژوهش­های رهبری فراهم می­سازد.

چو و تی­سنگ[۵] (۲۰۱۰) در پژوهشی با عنوان “بررسی ساختار درونی مطالعات گردشگری معاصر، با بکارگیری ابزارهای کتابسنجی و تحلیل شبکه­ی اجتماعی”، به بررسی ساختار درونی پژوهش­های گردشگری پرداخته­اند. آنها با تحلیل استنادی ۶۸۰۳۷ استناد از ۲۶۰۱ اثر منتشر شده در حوزه­ی گردشگری بین سال­های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۸، که در پایگاه­های استنادی علوم و نمایه­ی استنادی علوم اجتماعی یافت شده، نویسندگان و انتشارات موثر در ادبیات گردشگری را مشخص نموده و نقشه­ی مجاورت نویسندگان و شبکه­ی دانش در این رشته را ترسیم کرده­اند. بازه­ی زمانی مورد مطالعه برای مشاهده تکامل گرایشات پژوهشی در ۱۲ سال مورد بررسی، به دو بازه­ی زمانی ۶ ساله تقسیم شده است. ۴ زیر رشته در ۶ سال اول و ۳ زیر رشته در ۶ سال دوم یافت شده است. این مطالعه نشان می­دهد که محبوبیت مطالعات جنبه­های اجتماعی و اصالت گردشگری کاهش یافته، در حالی­که تمرکز جدیدی بر پیش­بینی نیاز صنعت گردشگری شده است. این پژوهش ابزاری ارزشمند برای پژوهشگران و خوانندگان جهت دسترسی به آثار حوزه­ی گردشگری فراهم نموده و به عنوان الگویی نمونه برای پژوهش­های بعدی عمل می­کند.

چانگ[۶] (۲۰۱۱) در پژوهشی با عنوان “مطالعه­ی تطبیقی آثار پژوهشی نیاز­های اطلاعاتی و جستجوی اطلاعات: تحلیل کتابسنجی و شبکه­ی اجتماعی” به مقایسه ویژگی­های مقالات پژوهشی در حوزه­های نیاز­های اطلاعاتی و جستجوی اطلاعات که در بازه­ی زمانی ۱۹۶۲ تا ۲۰۰۹ منتشر شده، پرداخته است. یافته­ها نشان می­دهد که تعداد مقالات نشریات در هر دو حوزه به نوبه­ی خود، مقالات هم نویسنده هستند. تنها در حدود ۸ درصد از مقالات نشریات با پژوهشگرانی از کشورهای مختلف هم نویسندگی داشته­اند. اغلب ۱۰ نویسنده­ی برتر پرکار، جزو ۱۰ هم نویسنده برتر با بالاترین میزان مرکزیت بینیت هم هستند. مطالعات مرتبط با نیازهای اطلاعاتی و جستجوی اطلاعات را می­توان در میان رشته­های بسیاری یافت. در این میان بیشترین مقالات در حوزه­ی نیازهای اطلاعاتی در نشریات پژشکی منتشر شده، در حالی­که بیشترین مقالات در حوزه­ی جستجوی اطلاعات در نشریات علوم کتابداری و طلاع رسانی نشر یافته­اند.

دوآن[۷] (۲۰۱۱) در پژوهشی با “عنوان ترسیم ساختار درونی مدیریت فناوری مدرن” با تحلیل ۲۲۳۳۶ ارجاع استنادی از ۱۳۲۸ مقاله در نمایه­های استنادی علوم و علوم اجتماعی از طریق بکارگیری فنون کتابسنجی و تحلیل شبکه­ی اجتماعی، به بررسی و ترسیم ساختار درونی مطالعات مدیریت فناوری بین سال­های ۱۹۸۷-۲۰۰۶ پرداخته است. ۶ موضوع در این مطالعه پدیدار شده­اند: ۱٫قابلیت­های هسته و امتیاز رقابتی، ۲٫ تغییرات و برنامه ریزی نظام اطلاعاتی، ۳٫ مدیریت نو آوری سازمان­ها، ۴٫ رویکردهای مدیریت فناوری، ۵٫ استراتژی فناوری و ۶٫ یادگیری سازمانی و مدیریت دانش. این مطالعه ابزاری هدفمند و سیستماتیک برای تعیین گره­های دانش در توسعه پژوهش­های فناوری فراهم می­سازد.

کو و دیگران[۸] (۲۰۱۱) در پژوهشی با عنوان تمرکز بر تحقیقات استانداردهای حسابداری: مقالات، مفاهیم و ارتباطات، با به کارگیری تکنیک­های کتابسنجی و تحلیل شبکه­های اجتماعی به بررسی ساختار درونی تحقیقات استانداردهای حسابداری در طول سالهای ۱۹۸۹تا ۲۰۱۰ با استفاده از داده­های پایگاه SCI وSSCI   و با وارد کردن کلیدواژه­ی accounting standard پرداخته­اند. این پژوهش در صدد شناسایی مهم­ترین مقالات، پرنفوذترین پژوهش­ها و ارتباط ما بین مقالات پژوهشی است. نتایج پژوهش نشان داد که ترسیم ساختار درونی مقالات به شناسایی حوزه­های تحقیقاتی مطالعات استانداردهای حسابداری کمک می­کند و یک ابزار مفید برای محققان به منظور دستیابی به متون پژوهشی را در این موضوع فراهم می­کند.

گیاناکیس[۹] (۲۰۱۲) در پژوهشی با عنوان ساختار درونی رشته­ی مدیریت زنجیره­ی تولید و عرضه: تحلیل استنادی و شبکه اجتماعی، به ترسیم ساختار دورنی این رشته بین سال­های ۱۹۹۱-۲۰۱۱ از طریق تحلیل استنادی و تحلیل شبکه­ی اجتماعی مقالات نشریات علمی این رشته پرداخته است و الگوهایی ارتباطی بین نشریات در شبکه را بیان کرده است. یافته­های این پژوهش حاکی از آن است که نشریات این حوزه از تمرکز در حوزه مدیریت عملکرد به سمت پدیده­ی مدیریت زنجیره­ی عرضه حرکت داشته­اند. میزان پیوندهای نشریات در این حوزه تقویت شده اما همچنان به دلیل کمبود هم استنادی­های متقابل بین نشریات، انسجام کافی نیافته و در چندین شاخه پراکنده­اند، لذا سه خوشه­ی مجزا در شبکه­ی نشریات این  حوزه وجود دارد که عبارتند از: تدارکات، عملیات و فرایند.

[۱] . Ma, Z., Lee, Y., & Yu , K. H.

[۲] . Tseng, H.C., & et al

[۳] . Uysal, O. O.

[۴] . Tseng, H. C., Tung, H. L., & Duan, C. H.

[۵] . Chou, L. Y., & Tseng, H. C.

[۶] . Chang, Y. W.

[۷] . Duan, C. H.

[۸] . Kuo, J. H., & et al

[۹] . Giannakis, M.

……………………………

۴- اهداف تحقیق:

…………………………………….

۵- فرضيه ‏هاي تحقیق:

…………………………………….

۶- مدل تحقیق

…………………………

۷- سوالات تحقیق:

…………………………………….

۸- تعريف واژه‏ها و اصطلاحات فني و تخصصی (به صورت مفهومی و عملیاتی):

…………………………………….

۹- بیان جنبه نوآوری تحقیق:

………………………….

۱۰- روش شناسی تحقیق:

الف: شرح كامل روش تحقیق بر حسب هدف، نوع داده ها و نحوه اجراء (شامل مواد، تجهيزات و استانداردهاي مورد استفاده در قالب مراحل اجرايي تحقيق به تفكيك):

………………………….

ب- متغيرهاي مورد بررسي در قالب یک مدل مفهومی و شرح چگونگی بررسی و اندازه گیری متغیرها:

…………………………………….

ج – شرح کامل روش (ميداني، كتابخانه‏اي) و ابزار (مشاهده و آزمون، پرسشنامه، مصاحبه، فيش‏برداري و غيره) گردآوري داده‏ها :

…………………………………….

د – جامعه آماري، روش نمونه‏گيري و حجم نمونه (در صورت وجود و امکان):

…………………………………….

ر- روش نمونه گیری و حجم نمونه:

…………………………………….

ز- ابزار تحقیق:

…………………………………….

هـ – روش‌ها و ابزار تجزيه و تحليل داده‏ها:

…………………………………….

منابع :

…………………………………….

آسان داک: www.Asandoc.com

دانلود نمونه پروپوزال تکمیل شده، پروژه پر شده، طرح پیشنهادیه آماده

2018-10-30
كد : 98586
وضعيت :‌موجود
دسته بندی :
مرکز پژوهش های دانشگاهی ایران (آسان داک) مرکز پژوهش های دانشگاهی ایران (www.Asandoc.com) تنها مرکز دانشگاهی در ایران است که خدمات جامع برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی ارائه می دهد . این مرکز با بکار گرفتن اساتید خبره و نام آشنا در ایران در همه رشته های دانشگاهی سعی در ارائه خدمات علمی برتر در حوزه های پروپوزال آماده، مقاله بیس پایان نامه، پرسشنامه و ترجمه آماده و همچنین تحقیقات آماده برای متغیرهای فصل دوم پایان نامه کرده است . بدین جهت سایت آسان داک توانسته است یکی از پر بازدیدترین سایت های کشور برای دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری شود و امروزه بیشتر دانشگاه های کشور به این مرکز جامع دانشگاهی دسترسی دارند . کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری می توانند نمونه پروپوزال آماده خود برای درس روش تحقیق در رشته مدیریت ، حسابداری ، روانشناسی ، علوم تربیتی و سایر رشته ها را به راحتی از سایت خریداری و دانلود کنند . همه نمونه پروپوزال های ارشد و دکتری که به صورت تکمیل شده و فرم پر شده در سایت قرار گرفته مورد تأیید می باشد . حتی برای پروپوزال آماده و نمونه پروپوزال مطالبی رایگان برای دانلود در سایت قرار گرفته که دانشجو می تواند آنها را مطالعه کند .
© تمامی حقوق برای سایت آسان داک ( پروپوزال آماده - تحقیقات آماده - مقاله بیس پایان نامه - مقاله با ترجمه ) محفوظ است .
Site Map - Facebook - Rss