جستجو حرفه ای پروپوزال آماده ، پرسشنامه و تمامی مطالب سایت



دانلود پروپوزال آماده: تعیین ظرفیت بردتغذیه ای گوزن زرد ایرانی در جزیره اشک، دریاچه ارومیه

  • پس از پرداخت لينک دانلود هم نمايش داده مي شود هم به ايميل شما ارسال مي گردد.
  • ايميل را بدون www وارد کنيد و در صورت نداشتن ايميل اين قسمت را خالي بگذاريد.
  • در صورت هر گونه مشگل در پروسه خريد ميتوانيد با پشتيباني تماس بگيريد.
  • براي پرداخت آنلاين بايد رمز دوم خود را از عابربانك دريافت كنيد.
  • راهنماي پرداخت آنلاين
افزودن به سبد خرید

دانلود پروپوزال آماده: تعیین ظرفیت بردتغذیه ای گوزن زرد ایرانی در جزیره اشک، دریاچه ارومیه

قسمت هایی از پروپوزال:

۱- بیان مسأله:

……………………………

۲- اهمیت و ضرورت تحقیق:

……………………………

۳- پیشینه تحقیق:

منابع داخلی

در اکثر پژوهش هایی که تاکنون در ایران و دیگر کشورها صورت گرفته است به منظور بررسی ارتباط گونه و زیستگاه از یکسری پارامترهایی استفاده شده است که یا به طور غیر مستقیم وابسته به پوشش گیاهی بوده اند و یا مستقیماً به بررسی پوشش گیاهی پرداخته شده است.

  • مجنونیان و مولوی (۱۳۶۴) در مقاله خود تحت عنوان مقدمه ای بر گوزن زرد ایرانی و زیستگاه های آن به بررسی اولیه ی وضعیت گوزن زرد در ایران پرداخته اند و فعالیت هایی که طی سالهای ابتدایی احیاء جمعیت گوزن انجام شده است را در تمام مناطق تشریح نموده اند.
  • کرمی در سال ۱۳۶۵ در قالب مقاله پژوهشی خود به بررسی نظریه ی جغرافیای زیستی جزیره و اهمیت آن در مدیریت و گزینش ذخایر طبیعی پرداخته است، وی در این پژوهش وضعیت گوزن زرد ایرانی را به عنوان مثال در رابطه با مطالب ارائه شده مورد گفتگو قرار داده است.
  • عباسیان در پایان نامه کارشناسی ارشد خود به منظور درک ارتباط متقابل بز کوهی با زیستگاهش و شناخت نیازهای اکولوژیک در منطقه خرم دشت کلاردشت مطالعه ای را از مهر ۱۳۷۸ تا بهمن ۱۳۷۹ به روش مشاهده مستقیم انجام داد و مشخص نمود از بین مجموع فعالیت های کل و بز در طول روز فعالیت تغذیه ای گونه بیشتر از بقیه ی فعالیت هایش بوده است. از نظر وضعیت زمین، بز کوهی بیشتر در نقاط بدون صخره که با پوشش گیاهی همراه بود مشاهده شد. رژیم غذایی بز کوهی هم محدوده ی گسترده ای داشت، زیرا از مجموع ۸۸ گونه گیاهی شناسایی شده در منطقه خرم دشت ۴۱ گونه در رژیم غذایی آن مشاهده شد.
  • کرمانی القریشی، در سال ۱۳۸۰در پایان نا­مه کارشناسی ارشد خود­­ با هدف تعیین ویژگی های اکولوژیک زیستگاه گوسفند وحشی در پارک ملی خجیر و سرخه حصار اقدام به جمع آوری اطلاعات مربوط به مشاهدات جمعیتی گله های قوچ ومیش در سه فصل پاییز، زمستان و بهار از طریق مطالعات زمینی در این مناطق نمود. این مطالعات در چهار دسته مربوط به مشاهدات پاییز، زمستان و بهاره میش های بره دار و بهاره کوچ ها، میش های نازا، بره های بزرگتر از یکسال مرتب گردید و رقومی شد. در پایان نتایج نشان داد که فراوانی قوچ و میش ها در طبقات خاصی از شیب و جهت بیشتر است.
  • فرهمند نیز در سال ۱۳۷۸در پایان نامه کارشناسی ارشد خود به بررسی عوامل مؤثر برپراکنش سمداران پارک ملی کلاه قاضی پرداخت و نشان داد که شیب و ارتفاع در پراکنش پازن مؤثر است. بیشترین درصد حضور پازن در پوشش صخره ای و بعد از آن در تیپ درمنه و سایر زیر تیپ ها است.
  • عموزاده در رساله دکتری خود در سال ۱۳۸۱ به منظور شناخت عوامل وسایر نیازهای بوم شناسی که در حفاظت از زیستگاه ها و تغییر پذیری جمعیت مرال نقش تعیین کننده ای دارند دو منطقه را از مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست (منطقه حفاظت شده البرز مرکزی شمالی و پناهگاه حیات وحش دودانگه و چهار دانگه) انتخاب نمود. در این مطالعه یکسری پارامترها مد نظر قرار گرفت که عبارتند از: ارتفاع، شیب، جهت، منابع آب، غذا، پناه، امنیت، تعداد (حضور یا عدم حضور گونه)، تیپ زیستگاه (جنگلی و مرتعی). نتایج تحلیل های انجام شده نشان می دهد که با ۱۰۰ بار شبیه سازی در نرم افزار Vortex احتمال بقاء: یک، و احتمال انقراض: صفر و همچنین تعداد بقاء: ۱۰۰ و تعداد انقراض: صفر می باشد. البته این موارد در صورتی در ده سال آینده در زیستگاه ها بر قرار خواهد بود که به همین نحو حفاظت ادامه داشته باشد و مورد تعارض واقع نشوند.
  • عجمی نیز در پایان نامه کارشناسی ارشد خود در سال ۱۳۸۱ گنجایش برد تغذیه ای زیستگاه آهو در پارک ملی کلاه قاضی را برآورد نمود. بدین منظور ابتدا میزان تولید گونه های مورد مصرف آهوی ایرانی در فصل بهار را با روش نمونه برداری مضاعف اندازه گیری نمود. سپس با توجه به فاکتورهایی نظیر ارزش رجحانی گونه ها و حد بهره برداری مجاز، میزان علوفه قابل دسترس زیستگاه برآورد گردید. در نهایت با توجه به نیاز روزانه آهوی ایرانی، گنجایش برد تغذیه ای زیستگاه آهو در این دوره یکساله برابر ۹۵۱ رأس برآورد شد.
  • در پژوهشی دیگر که راد نژاد در سال ۱۳۸۳در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد خود انجام داده است به بررسی و مقایسه ی خصوصیات مورفولوژیک گوزن زرد ایرانی و مقایسه ی آن با گونه اروپایی و همچنین معرفی تمام اعضای راسته گوزن ها و­ بررسی وضعیت کنونی گوزن زرد ایرانی و زیستگاه های آن در ایران پرداخته است. وی به منظور برآورد جمعیت گوزن زرد ایرانی در دشت ناز ساری از نمایه ها (دستجات سرگین) استفاده نموده است، و با استفاده از پلات بندی منطقه و انتخاب تصادفی پلات ها و پاکسازی پلات ها پس از گذشت ۸۰ روز عملیات شمارش دستجات سرگین در پلات های مذکور را انجام داده است. سپس با استفاده از تعداد دستجات سرگین دفع شده در هر شبا­نه روز که تعداد۱۱/۳۵ دسته و طول مدت تجزیه سرگین،که مدت ۲ ماه فرض گردید، تعداد گوزن های موجود در منطقه را برآورد نمود که برابر با ۷ رأس بود.
  • هارون اکبری،۱۳۸۳ در پایان نامه کارشناسی ارشد خود مطلوبیت زیستگاه آهو را در منطقه کالمند بهادران یزد بدست آورد. متغیرهایی که در این تحقیق به کار رفته است شامل پوشش گیاهی، خاک، سکونت گاه های انسانی، ارتفاع و شیب می باشد که با استفاده از GIS و با وزن دهی به پارامترهای مختلف نقشه مطلوبیت زیستگاه گونه را به تفکیک ۳ فصل (زمستان گذرانی، جفت گیری و زایمان) به دست آورده است. در این تحقیق حضور گونه به عنوان شاخص برای مطلوبیت زیستگاه در نظر گرفته شده است. در نهایت نقشه مطلوبیت زیستگاه در سه طبقه مطلوب، مطلوبیت متوسط و مطلوبیت ضعیف تهیه شد.
  • دهقاني در سال۱۳۸۶ در مقاله خود به برآورد ظرفیت برد تغذیه ای زیستگاه آهو در منطقه حفاظت شده کالمند- بهادران مهریز یزد پرداخت. به این منظور علاوه بر جمع آوری نتایج مطالعات دیگران و تجربیات محیط بانان، به انجام عملیات میدانی وثبت مشاهدات نیز پرداخته شده است و پس از تهیه نقشه تیپ بندی پوشش گیاهی و رقومی نمودن به منظور تعیین رجحان غذایی گونه تلفیقی از روش های مختلف (مشاهده مستقیم ، فیلم برداری) بهره گرفته شد و پس از آن زیتوده گیاهی منطقه از طریق نمونه برداری مضاعف بر آورد گردید. به منظور تعین کیفیت غذایی علوفه مصرفی آهو میزان پروتئین گونه های مورد مصرف آهو در منطقه  به روش کجلدال تعیین شد . براساس نتایج مطالعه درمنطقه مورد مطالعه گونه های: نسی، به به شور، درمنه و گل گینو برای آهو دارای ارجحیت غذایی می باشند . میزان زیتوده گیاهی در دسترس آهو در منطقه مورد مطالعه سالانه ۱۲۳۸/۱۹۸۹۶۲۷کیلوگرم برآورد شده است و بر این اساس، میزان ظرفیت برد تغذیه ای زیستگاه آهو ۳۸۹۳ راس درکل منطقه برآورد شد. نتایج این مطالعه نشان  داد منطقه کالمند – بهادران به لحاظ تامین نیارهای غذایی، توان نگهداری جمعیت آهو بیش از جمعیت کنونی را دارا می باشد اما برخلاف ظرفیت بالای منطقه جمعیت موجود به مزارع هجوم می برند وحتی توسط مزرعه داران شکار می شوند. براساس نتایج حاصله از روش کجلدال درمنه بیشترین مقدار پروتئین با میزان ۳۷/۱۱ درصد را دارا می باشد. لازم به ذکر است پوشش غالب منطقه درمنه می باشد که این گونه علی رغم میزان پروتئین بالا به تنهایی قادر به تامین نیاز غذایی آهو در تمام فصول سال نمی باشد و این دشواری در کنارسایر موارد سبب هجوم آهوان به مزارع کشاورزی ونابودی آنها می شود .
  • گلجانی در پایان نامه کارشناسی ارشد خود در سال ۱۳۸۷ با استفاده از روش ENFA به شناسایی لکه های زیستگاهی تابستانه ­و­پائیزه ­وکریدورهای­مهاجرتی ­برای­گوسفند وحشی در مجموعه ی حفاظتی جاجرود (پارک ملی خجیر وسرخه حصار و منطقه حفاظت شده جاجرود) پرداخته است.
  • زارعی در سال ۱۳۸۷ به منظور ارزیابی زیستگاه جبیر(Gazella bennetti) با بهره گیری از روش HEP و مورد توجه قرار دادن ۴ متغیر (تعداد منابع آب، پوشش گیاهی، وجودگیاه تاغ و وسعت تپه ماهورها) در دو  بخش پارک ملی توران به این نتیجه دست یافت که بخش شماره ۱ با داشتن نمایه مطلوب ۰/۸۷ و تعداد واحد های زیستگاهی۳۶۵۴۰ بهترین ومطلوب ترین زیستگاه برای جبیر محسوب می شود و بخش۲ با داشتن نمایه مطلوب۰/۴۷  و تعداد واحدهای زیستگاهی /۴۱۶۵۴۲ شرایط نامطلوب تری را برای جبیر در منطقه فراهم می نمود.
  • مصطفوی در پایان نامه کارشناسی ارشد خود به تهیه نقشه مطلوبیت زیستگاه های بهاره گونه کل و بز در پارک ملی لار با استفاده از تحلیل عاملی آشیان بوم شناختی در سال ۱۳۸۸پرداخته است، وی نقاط حضور گونه را به عنوان متغیر وابسته و ۹ متغیر را به عنوان متغیرهای مستقل استفاده کرده است، که در پایان این تحقیق زیستگاه مطلوب برای گونه کل وبز در ارتفاعات بیش از ۳۰۴۰ متری از سطح دریا و در شیب های بالاتر از ۴۲% تعیین شد و مشخص شد که پوشش گیاهی نقش مهمی در مطلوبیت زیستگاه برای گونه مورد نظر داشته است.
  • قدیریان در سال ۱۳۸۸ در پژوهشی در جنگل های مانگروی ذخیره گاه زیستکره حرا به برآورد تراکم لانه ها و عوامل مؤثر بر لانه گزینی موش سیاه (Rattus rattus) پرداخت. تراكم لانه ها و عوامل موثر بر لانه گزيني اين موش با انتخاب ۱۸ ترانسكت نواري مورد بررسي قرار گرفت. مطابق نتايج به دست آمده، تراكم لانه ها در ناحيه دلتا­ئي ۱۳ لانه در هكتار، در ناحيه جزيره اي ۱۵ لانه در هكتار و براي ناحيه ساحلي ۲۵ لانه در هكتار تعيين شد. اين بررسي اختلاف معني داري در ميانگين تراكم لانه ها ميان ناحيه دلتائي و جزيره اي با ناحيه ساحلي نشان داد كه استفاده بيشتر موش سياه از ناحيه ساحلي براي لانه سازي را نشان مي دهد. مطابق اين بررسي تراكم لانه هاي موش سياه همانند متغير هاي رويشي درختان حرا از ناحيه دلتائي به جزيره اي و ساحلي افزايش مي يابد. مقايسه ميانگين متغير هاي رويشي درختان لانه دار به شيوه آناليز واريانس يك طرفه، اختلاف معني داري در نواحي رويشگا­هي نشان نداد. با وجود اين معلوم شد، درختاني كه براي لانه سازي انتخاب مي شوند داراي متغير هاي رويشي مشخصي هستند كه به عنوان متغيرهاي تاثير گذار در انتخاب مكان لانه سازي توسط موش سياه قابل معرفي هستند. اين مطالعه نشان داد تراكم لانه هاي موش سياه، مرتبط با ساختار رويشي جنگل هاي مانگرو در ذخيره گاه زيست كره حرا است و با افزايش متغير هاي رويشي درختان، افزايش مي يابد.
  • علی اکبری مشکله در سال ۱۳۸۸ در پایان نا­مه کارشناسی ارشد خود به بررسی قابلیت استفاده از روش شمارش گروه های سرگین و روش ترانسکت خطی در تعیین اندازه یک جمعیت محصور گوزن زرد ایرانی با اندازه مشخص در پناهگاه حیات وحش دشت ناز ساری پرداخت. اندازه جمعیت به روش ترانسکت های تمیز شده، محصول سرپا، روش سریع برآورد جمعیت و ترانسکت خطی با ۹۵% فاصله اطمینان به ترتیب ۶/۳۷±۸۷/۱۰، ۴۷/۴۱±۲۳/۱۰،۹۸/۳۷±۳۷/۹ و (۹۲-۳۶) ۵۸ برآورد گردید. با توجه به اندازه واقعی جمعیت، صحت تمامی روش های غیر مستقیم (با شدت نمونه گیری یکسان) مورد تأیید قرار گرفت. بالاترین دقت مربوط به روش محصول سرپا بود.
  • فلاح باقري و همکاران در۱۳۸۸به ارزیابی زیستگاه قوچ ومیش اصفهان (Ovis orientalis isfahanica) در پارک ملی کلاه قاضی با روش ENFAبا استفاده از نرم افزار Biomapper پرداختند. لایه های اطلاعاتی بکار برده شده بعنوان متغیرهای مؤثر بر حضور/ ­عدم حضور گونه شامل نقشه های جوامع گیاهی، پراکنش طعمه خواران این گونه شامل پلنگ و گرگ، تیپ های ژئومورفولوژیکی، جاده ها، چشمه ها بعنوان منابع آبی مورد استفاده، شیب و طبقات ارتفاعی بوده است. نقشه مطلوبیت زیستگاه بدست آمده نشان می دهد که زیستگاه مطلوب قوچ ومیش اصفهانی در این منطقه در ارتفاعات ۲۰۰۰ تا ۱۷۰۰ متر از سطح دریا، در شیب های ۴۰-۱۰%، در مناطق کوهستانی و تپه ماهورها و تا حدودی در جوامعی با گیاهان غالب چون Artemisia siberie و Stipa ssp. می باشد.
  • فراشی و همکاران مطلوبیت زیستگاه را برای کل و بز (Capra aegagrus) در پارک ملی کلاه قاضی با استفاده از روش ENFA در سال ۱۳۸۹ در پژوهش خود مدل سازی نمودند. براساس نتایج بدست آمده در این پژوهش، زیستگاه مطلوب کل و بز در این منطقه در ارتفاعات ۱۹۰۰ تا ۲۳۰۰ متر از سطح دریا در شیب بالای ۳۰% و عمدتاً در مناطق کوهستانی به خصوص مناطق صخره ای و تا حدودی نیز در جوامع گیاهی با گیاهان غالبی نظیر Convolus,Stipa,Eba و Ebenus  می باشد.
  • امیدی در سال۱۳۸۹ در پژوهشی به مدل سازي مطلوبيت زيستگاه پلنگ ايرانيPanthera) (pardus saxicolor با روش تحليل عاملي آشيان بوم شناختي (ENFA) در پارك ملي کلاه قاضي اصفهان پرداخت. طبق نتایج، زیستگاه مطلوب پلنگ ایرانی در این منطقه در ارتفاعات ۱۸۰۰ تا ۲۴۰۰ متر از سطح دریا ،در شیب های بالای ۷۰-۲۰% مناطق صخره ای و صعب العبور کوهستانی واقع شده است. از بین عوامل محیطی نیز، پراکنش کل و بز بیشترین تأثیر را در تعیین مطلوبیت زیستگاه پلنگ در این منطقه دارد.
  • گودرزی در سال ۱۳۸۹ در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد خود به ایجاد یک سیستم پشتیبان تصمیم گیری مدیریتی برای انتقال گوزن زرد ایرانی به مناطق جدید در ایران پرداخته است. وی در این پژوهش نرخ رشد جمعیت همه ی ایستگاه های گوزن زرد را در ایران محاسبه نموده و عوامل مؤثر در موفقیت ا­نتقال را شناسایی و مدل سازی نموده است. و بیان نموده که علی رغم کمبود داده های کمی در خصوص اکولوژی گوزن زرد ایرا­نی و زیستگاه آن، دا­نش کیفی بسیار با ارزشی نزد متخصصین و کسانی که بر روی این گونه کارهای تحقیقاتی و یا اجرایی انجام داده اند وجود دارد که می تواند عملکرد گزینه های مدیریتی را ارتقاء دهد. در نهایت مدل تهیه شده موفقیت برنامه انتقال ۱۱ ایستگاه را به درستی پیش بینی نموده است. و لذا این مدل قادر است برای شناسایی ایستگاه هایی که بالقوه قادرند پذیرای جمعیت گوزن زرد باشند مورد استفاده قرار گیرد.

 

منابع خارجی

 ظرفیت برد

  • شاید بتوان گفت اولین اشخاصی که اصطلاح ظرفیت برد را در زمینه مدیریت حیات وحش بکار برده اند افرادی به نام Forbes و Overholts باشند که این اصطلاح را در کار پژوهشی خود تحت عنوان: برآورد ظرفیت برد گوزن درختچه زارهای پنسیلوانیا در سال ۱۹۳۱ بکار برده اند. آنها در آغاز عنوان کرده اند ظرفیت برد گوزن های جنگل در طی فصول مختلف سال متفاوت است. و حساس ترین فصل برای گوزنها زمستان است که از لحاظ غذایی گوزن ها با محدودیت رو به رو هستند. و این ظرفیت برد باید با خصوصیات غذایی همراه باشد.
  • Aldo Leopold (1933) را نیز می توان یکی از پیشگامان در زمینه ارائه ی اصطلاح ظرفیت برد دانست. وی در کتاب خود تحت عنوان (Game Management) که اولین کتاب در زمینه ی مدیریت حیات وحش است. ظرفیت برد را بعنوان حداکثر تراکم شکارهای وحشی ای که یک محدوده ی ویژه توانایی حمایت از آن را دارد تعریف نموده است. لئوپولد را در دنیا بعنوان پدر مدیریت حیات وحش می شناسند.
  • ارزانی (۱۹۹۴) ظرفیت برد کوتاه مدت و بلند مدت مراتع را در جنوب استرالیا برای گوسفند اهلی محاسبه نموده است. هدف از مدل کوتاه مدت تنظیم تعداد دام در سطح مرتع بوده است. با استفاده از این مدل می توان ظرفیت برد را بر حسب داده های تولید، میزان بهره برداری، نیاز دام و کیفیت و خوشخوراکی مرتع برآورد نمود. و در نهایت با تلفیق داده های به دست آمده از مدل کوتاه مدت، متوسط ظرفیت برد طولانی مدت برآورد شد.
  • Makoto Kashiwai (1995) در مقاله مروری خود به تاریخچه مفهوم ظرفیت برد بعنوان یک شاخص تولید اکوسیستم پرداخته است. وی در این مقاله به این نکته اشاره می کند که مفهوم ظرفیت برد در گذشته با پارامتر K در معادله منطقی رشد ترکیب می شده است. و یک بخش از معادله ی منطقی، را اصطلاح ظرفیت برد به خود اختصاص داده است.
  • Tony Parto (2001) در قالب مقاله مروری خود به بررسی روش های مدل سازی ظرفیت برد برای پارک های ملی پرداخته است. و چندین روش را برای این مدل سازی ها ارائه نموده است.
  • Beck و همکاران نیز در سال ۲۰۰۶ به برآورد ظرفیت برد اجباری تغذیه ای تابستانه با استفاده از احتمالات انتخاب زیستگاه پرداخته اند. در این پژوهش داده های مربوط به انتخاب زیستگاه برای یک جمعیت گوزن (Cervus elaphus) معرفی شده به شمال شرقی نوادا، ایالات متحده امریکا، به منظور توسعه ی یک دستورالعمل برای تطبیق دادن برآورد ظرفیت برد تغذیه ای استفاده شد. دراین پژوهش برآورد هایی اضطراری ازسطوح جمعیتی که حداقل استفاده را از جوامع تغذیه ای کلیدی داشتند تهیه شد.
  • در پژوهشی دیگر Hayward و همکارانش به بررسی ظرفیت برد طعمه خواران بزرگ چثه آفریقا، درقالب پیش بینی ها و آزمون ها پرداخته اند.
  • Downs و همکاران در سال ۲۰۰۸ به برآورد ظرفیت برد برای درنای تپه های شنی با استفاده از مطلوبیت زیستگاه و مدل های بهینه سازی فضایی پرداختند.
  • Piasecke و Bender در سال۲۰۰۹ به بررسی رابطه بین شرایط تغذیه ای ماده های بالغ و وابستگی آن با ظرفیت برد گوزن شمالی کوه های راکی پرداختند.
  • White و همکارانش در سال ۲۰۰۹ به بررسی اثرات برف بر قابلیت در دسترسی سرشاخه ها برای گوزن دم سیاه سیتکا و ظرفیت برد تغذیه ای در جنوب شرقی آلاسکا پرداخته اند.
  • Iglay و همکارانش در سال ۲۰۱۰ به محاسبه ی ظرفیت برد گوزن در مزارع کاج Mid-Rotation واقع در می سی سی پی پرداختند.

 

گوزن زرد

  • Saltz و همکارانش در سال ۲۰۱۱ در قالب یک کار مروری به تشریح روند معرفی مجدد گوزن زرد ایرانی در اسرائیل پرداخته اند.
  • در زمینه گوزن زرد ایرانی محدود مطالعاتی انجام شده به عنوان مثال می توان به پژوهشی که Rabiei در سال ۲۰۰۲ انجام داده اشاره نمود. در این پژوهش که با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی انجام شده است، به سرشماری جمعیت گوزن زرد در جزیره اشک پرداخته شده و جمعیت در این جزیره ۲۱۱ رأس که در بر گیرنده ۹۳ نر، ۸۳ ماده و ۳۵ گوساله بوده برآورد شده است.
  • Nugent در سال ۱۹۹۰ به بررسی علوفه و ماده خشک در دسترس گوزن زرد (Dama dama) در کوه های بلو، اوتاگو پرداخت. وی در این پژوهش بیان نموده که معمولاً همه ی گونه های زیر اشکوب درختی سایه دار رایج مورد تغذیه گوزن زرد قرار می گیرند، و این زیر اشکوب ها هستند که حجم ماده خشک موجود در زیستگاه ها را در بر دارند. در ادامه مطرح شده است که گونه ای پهن برگ (Griselinia littoralis) در این منطقه از نظر تغذیه ای جزء گونه های دارای ارجحیت بوده و همچنین در فصل زاد آوری یکی از گونه های دارای اهمیت می باشد.
  • در سال ۱۹۷۴ Cowan و Holloway در مقاله خود تحت عنوان: (گوزن های در معرض تهدید جهان : وضعیت حفاظتی) به بررسی وضعیت گوزن زرد ایرانی پرداخته اند و بیان کرده اند که گوزن زرد ایرانی تنها در جنگل های حاشیه ی رودخانه های دز و کرخه حضور دارد.
  • David Saltz (1996) در مقاله خود به بررسی حداقل احتمال انقراض ایجاد شده وابسته به نوسانات جمعیت شناختی در یک جمعیت دوباره معرفی شده گوزن زرد ایرانی (Cervus dama mesopotamica) پرداخته است. وی عقیده دارد زمانی که دادهای کمی برای مدل سازی ظرفیت برد استفاده می شوند قابل اطمینان هستند و می توان بر اساس آنها تصمیم های کمی اتخاذ نمود.

 

تعیین اندازه نمونه

  • Clapham در سال ۱۹۳۲ در پژوهش خود تحت عنوان: شکل واحد مشاهده ای در بوم شناسی کمی، به این نتیجه رسید که کوادرات زیاد بر واحد نمونه برداری که برای شمارش استفاده می شود اثر نمی گذارد؛ و پیشنهاد نمود که یک نوار مستطیلی با عرض ۴ متر با یک نوار با عرض ¼ متر در کوادرات هایی که در پژوهش های بوم شناسی استفاده می شود جایگزین شود.
  • Bormann در سال ۱۹۵۳ در مقاله خود که به منظور بررسی راندمان آماری شکل و اندازه پلات در بوم شناسی جنگل انجام شده بود عنوان نموده است که پلات های ۴×۱۴۰ و ۱۰×۱۴۰ متری بهترین برآورد را از کل پوشش درختی بر روی منطقه نمونه برداری شده در شرایط منطقه باسال[۱] خواهد داشت.
  • Wiegert در پژوهش خودش تحت عنوان انتخاب شکل و اندازه کوادرات بهینه برای نمونه برداری از محصول سر پای گرامینه ها و علفزار ها در سال ۱۹۶۲ اندازه کوادرات ۲۵۰ متر مربع را برای اندازه گیری میانگین واریانس وزنی (Vm) و میانگین وزنی(m) 4 نوع پوشش گیاهی و ۵ اندازه کوادرات بکار برد. وی عنوان کرده است که داده های پایه مورد نیاز برای تعیین اندازه بهینه کوادرات، واریانس ها و هزینه های ارزیابی شده هستند که به همراه کوادرات های با اندازه ی متفاوت ارائه می شوند. این اطلاعات می تواند برای محاسبه ی اندازه ی آن کوادرات هایی که کوچکترین واریانس هزینه تولیدی را ارائه می نماید استفاده شوند. تغییر در واریانس به همراه تغییر در اندازه کوردات وابسته به الگوی توزیع متغیر نمونه برداری شده است، بنابراین، توزیع نمایش داده شده به وسیله ی زیست توده پوشش گیاهی برای انتخاب اندازه بهینه کوادرات مهم است.
  • روشی که زهزاد در گزارش خود که به منظور شناسایی گونه های گیاهی جزیره اشک انجام شده به این صورت است که از طریق ۱۰ کوادرات (۴×۴) جمعاً به ابعاد ۱۶۰ متر مربع و در مسافتی بطول ۴۴۰ متر ثبت گونه های گیاهی انجام گرفت.
  • در حالیکه کربس و همکاران در سال ۲۰۰۳ محصول سرپای گیاهان آوندی نمونه برداری شده در مناطق قطبی کانادا را به منظور برآورد پوشش گیاهی با استفاده از دویست کوادرات ۱ متر مربعی که به صورت سیستماتیک گسترش یافته بودند برداشت نمودند، البته آنها این مقیاس کوچک از پلاتها را به منظور برآورد زیست توده گیاهی بر روی یک مقیاس بزرگتر ۱-۲ کیلومتر مربعی بکار بردند.
  • اسعدی و قربان زاده در پژوهش خود به منظور مقایسه ی کارایی روش های نزدیکترین گونه، نزدیک ترین همسایه، جفت های تصادفی، نزدیک به سومین، یک چهارم متمرکز و مارپیچی- زیگزاگی شمارش دقیق درمنه ها را درداخل پلات شاهد انجام دادند و جهت مقایسه روش ها با شاهد از آزمون تی تست جفتی و از لحاظ صحت و دقت روش ها از آزمون دامنه ای دانکن استفاده نمودند. در پایان نتایج نشان داد که روش های نزدیک به سومین و جفت های تصادفی نزدیک ترین برآورد تراکم را به مقدار شاهد ارائه نمودند. در حالی که شاخص های صحت و دقت را مد نظر داشته باشیم روش نزدیک به سومین و نزدیک ترین همسایه را می توان به عنوان بهترین روش عنوان نمود (اسعدی و قربان زاده، ۲۰۱۱).

 

انتخاب منبع

در گذشته محققان یافته هایشان را که در مورد منبع استفاده شده و قابل دسترس بوده است را به سادگی توصیف می نمودند. اما در حال حاضر وضع به این صورت نیست و اخیراً، انتخاب منابع بصورت کمی در آنالیز مطالعات غذایی ارائه می شود (Manley et al, 2002). از پژوهش هایی که در زمینه انتخاب منبع انجام شده می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • از جمله تحقیقات ابتدایی در این زمینه می توان به پژوهشی که Kalmbach در سال۱۹۳۴ انجام داده است اشاره نمود، وی به مرور آنالیزهای معده در پرندگان پرداخته است، نکته قابل توجه در پژوهش وی این است که در این مطالعات تنها تعداد جانوران مصرف کننده از هر مورد از طعمه و همچنین درصد مصرف مشخص شده است.
  • ارزیابی زیستگاه گوزن بر مبنای تغذیه ای از جمله مواردی است که در مطالعات متعدد مشاهده شده است (Wallmo,1977؛ Hobs & Swift, 1985).
  • از کارهای دیگر در این زمینه می توان به پژوهش Sharp و همکارانش اشاره نمود که به بررسی منابع گیاهی و انتخاب زیستگاه پروانه ها پرداخته اند.
  • Lele و Keim (2006) به بررسی توزیع های وزنی و برآورد توابع احتمال انتخاب منبع (RSPF) پرداخته اند.

[۱] Basal Area

……………………………

۴- اهداف تحقیق:

…………………………………….

۵- فرضيه ‏هاي تحقیق:

…………………………………….

۶- مدل تحقیق

…………………………

۷- سوالات تحقیق:

…………………………………….

۸- تعريف واژه‏ها و اصطلاحات فني و تخصصی (به صورت مفهومی و عملیاتی):

…………………………………….

۹- بیان جنبه نوآوری تحقیق:

………………………….

۱۰- روش شناسی تحقیق:

الف: شرح كامل روش تحقیق بر حسب هدف، نوع داده ها و نحوه اجراء (شامل مواد، تجهيزات و استانداردهاي مورد استفاده در قالب مراحل اجرايي تحقيق به تفكيك):

………………………….

ب- متغيرهاي مورد بررسي در قالب یک مدل مفهومی و شرح چگونگی بررسی و اندازه گیری متغیرها:

…………………………………….

ج – شرح کامل روش (ميداني، كتابخانه‏اي) و ابزار (مشاهده و آزمون، پرسشنامه، مصاحبه، فيش‏برداري و غيره) گردآوري داده‏ها :

…………………………………….

د – جامعه آماري، روش نمونه‏گيري و حجم نمونه (در صورت وجود و امکان):

…………………………………….

ر- روش نمونه گیری و حجم نمونه:

…………………………………….

ز- ابزار تحقیق:

…………………………………….

هـ – روش‌ها و ابزار تجزيه و تحليل داده‏ها:

…………………………………….

منابع :

…………………………………….

آسان داک: www.Asandoc.com

دانلود نمونه پروپوزال تکمیل شده، پروژه پر شده، طرح پیشنهادیه آماده

2018-10-30
كد : 98784
وضعيت :‌موجود
دسته بندی :
مرکز پژوهش های دانشگاهی ایران (آسان داک) مرکز پژوهش های دانشگاهی ایران (www.Asandoc.com) تنها مرکز دانشگاهی در ایران است که خدمات جامع برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی ارائه می دهد . این مرکز با بکار گرفتن اساتید خبره و نام آشنا در ایران در همه رشته های دانشگاهی سعی در ارائه خدمات علمی برتر در حوزه های پروپوزال آماده، مقاله بیس پایان نامه، پرسشنامه و ترجمه آماده و همچنین تحقیقات آماده برای متغیرهای فصل دوم پایان نامه کرده است . بدین جهت سایت آسان داک توانسته است یکی از پر بازدیدترین سایت های کشور برای دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری شود و امروزه بیشتر دانشگاه های کشور به این مرکز جامع دانشگاهی دسترسی دارند . کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری می توانند نمونه پروپوزال آماده خود برای درس روش تحقیق در رشته مدیریت ، حسابداری ، روانشناسی ، علوم تربیتی و سایر رشته ها را به راحتی از سایت خریداری و دانلود کنند . همه نمونه پروپوزال های ارشد و دکتری که به صورت تکمیل شده و فرم پر شده در سایت قرار گرفته مورد تأیید می باشد . حتی برای پروپوزال آماده و نمونه پروپوزال مطالبی رایگان برای دانلود در سایت قرار گرفته که دانشجو می تواند آنها را مطالعه کند .
© تمامی حقوق برای سایت آسان داک ( پروپوزال آماده - تحقیقات آماده - مقاله بیس پایان نامه - مقاله با ترجمه ) محفوظ است .
Site Map - Facebook - Rss