جستجو حرفه ای پروپوزال آماده ، پرسشنامه و تمامی مطالب سایت



دیدگاه پرستاران نسبت به موانع فردی و سازمانی رعایت بهداشت دست در بخشهای نوزادان تبریز، سال۱۳۹۲

  • پس از پرداخت لينک دانلود هم نمايش داده مي شود هم به ايميل شما ارسال مي گردد.
  • ايميل را بدون www وارد کنيد و در صورت نداشتن ايميل اين قسمت را خالي بگذاريد.
  • در صورت هر گونه مشگل در پروسه خريد ميتوانيد با پشتيباني تماس بگيريد.
  • براي پرداخت آنلاين بايد رمز دوم خود را از عابربانك دريافت كنيد.
  • راهنماي پرداخت آنلاين
افزودن به سبد خرید

دانلود پروپوزال آماده:  دیدگاه پرستاران نسبت به موانع فردی و سازمانی رعایت بهداشت دست در بخشهای نوزادان تبریز، سال۱۳۹۲

قسمت هایی از پروپوزال:

بیان مسأله:

عفونت های ناشی از ارائه مراقبت های بهداشتی و درمانی یکی از شایعترین علل مرگ و میر و افزایش معلولیت در بیماران بستری در بیمارستانهای کشورهای در حال توسعه و پیشرفته محسوب می‌شود. بررسی انجام شده توسط سازمان بهداشت جهانی در۵۵ بیمارستان واقع در ۱۴ کشور دنیا از جمله کشورهای منطقه مدیترانه شرقی، موید شیوع عفونت های ناشی از ارائه مراقبت های بهداشتی درمانی در بخش‌های بستری بیمارستان با میانگین ۷/۸ درصد بوده است(۱). این عفونتها تهدیدی برای سلامتی بیمار بوده و با طولانی کردن مدت اقامت در بیمارستان عوارض زیادی با خود به همراه دارد(۲). به طور متوسط ۷ درصد بیماران بستری در کشورهای با درآمد بالا و حدود ۱۵ درصد بیماران در کشورهای با درآمد پایین و متوسط از عفونتهای بیمارستانی رنج می‌برند(۳, ۴).

بر اساس برآوردهای مدیریت کنترل بیماری‌های وزارت بهداشت ایران، درصد بروز عفونت‌های بیمارستانی در بیماران بستری در بیمارستان‌ها حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد است که اگر تنها در ۱۰ درصد موارد عفونت به مرگ منجر شود، شاهد سالانه حدود ۶۰ هزار مورد فوت بیماراندراثراین

 

مساله خواهیم بود که موید ضرورت توجه به کنترل عفونت‌های بیمارستانی در نظام سلامت کشور است(۵) در گزارش دیگری، میزان عفونت‌های بیمارستانی در کشورهای توسعه یافته۱۰-۵ درصد و در کشورهای در حال توسعه ۲۵ درصد و بالاتر ذکر شده است (۶). بر اساس آمارهای موجود بیش از یک و نیم میلیون نفر در هر زمان در سراسر دنیا دچار عفونت بیمارستانی هستند.در کشورهای در حال توسعه نیز به علت کمبود پرسنل، عدم رعایت بهداشت، کمبود تجهیزات و ازدحام بیش از حد بیماران، عفونت‌های بیمارستانی شایعتر است، در ایران نیز بیماران بستری در بیمارستانها بر حسب بیماری زمینه‌ای و نوع اقدام درمانی که برای آنها انجام می‌شود دچار عفونت‌های بیمارستانی می‌شوند و آمارها بر حسب بخش و نوع تخصص بیمارستان متفاوت است(۷).

البته آمار عفونت‌های بیمارستانی در کشور ما به علت نبود نظام دقیق ثبت آمار، مشخص نیست، در نتیجه وقتی عامل عفونت مشخص نباشد سیستم کنترل آن نیز معیوب خواهد بود. این عفونتها  امروزه بار عظیمی بر دوش نظام سلامت تحمیل می‌کند که بخش قابل توجهی از عوارض بیماران بستری شده را تشکیل می‌دهد. با وجود تلاشها برای ساخت محلول‌های ضدعفونی کننده و آنتی‌بیوتیک‌ها همچنان یکی از مشکلات اداره بیمارستان‌ها در نظام سلامت دنیا، عفونت‌های بیمارستانی است. آمارهای جهانی نشان می‌دهد در بخش مغز و اعصاب یک درصد و در بخش سوختگی ۶۰ درصد بیماران از عفونت بیمارستانی رنج می‌برند(۵).

از طرفی عفونت های بیمارستانی یکی از مهم ترین مشکلات در بخش های ویژه است، به طوریکه  بیست درصد بیماران بستری در این بخش ها را مبتلا کرده و میزان مرگ و میر را به بیش از سی درصد افزایش می‌دهد (۸). این عفونت ها علاوه بر افزایش مرگ و میر، مدت زمان

 

بستری را نیز طولانی تر کرده بر هزینه های درمان می‌افزاید (۹). همچنین بیماران بستری در بخش های ویژه به سبب وجود عوامل خطرسازی چون صدمات متعدد، پایین بودن سطح هوشیاری و ضعف مکانیسم‌های پیشگیری کننده ، بیش از سایر بیماران در معرض خطر عفونت بیمارستانی قرار دارند(۸, ۱۰). سالانه در حدود ۲۰ درصد از تخت‌های ویژه در اشغال بیماران ناشی از عفونت‌های بیمارستانی قرار می‌گیرد. این بخشها مرکز اصلی ظهور میکروبهای مقاوم ومقاومت آنتی بیوتیکی هست، بنابراین توجه ویژه به این بخشها ضروری‌تر به نظر می‌رسد(۱۱).

از آنجاییکه عفونت، علت اصلی مرگ ومیر نوزادان در کشورهای در حال توسعه می‌باشد (۱۲) و در قرن اخیر به علت پیشرفت تکنولوژی درمان نازایی، آمار نوزادان چندقلویی و نارس حاصل درمان نازایی مخصوصا” در کشورهای در حال توسعه افزایش یافته (۱۳) و با توجه به این امر که نوزادان نارس بستری در بخش های ویژه نوزادان به علت نارس بودن سیستم ایمنی شان مستعد عفونت هستند (۱۴, ۱۵) و ابتلا به این عفونت‌ها سبب افزایش مورتالیته و موربیدیته در این نوزادان می‌گردند، بنابراین کنترل و پیشگیری از بروز عفونت بیمارستانی دراین بخشها نیز توجه ویژه‌ای را می‌طلبد(۱۶).

با توجه به خطرات و اهمیت بالای پرداختن به عفونت‌های بیمارستانی لازم است که همه پرسنل درمانی در جهت کاهش میزان آن با فراگیری دانش شناسایی، پیشگیری، کنترل عفونت‌های بیمارستانی و تقویت باورها در راستای بالا بردن سطح سلامت جامعه و ایجاد تغییر رفتار گروهی با تهیه یک برنامه جامع کنترل عفونت در بیمارستان‌ها، تمام تلاش خود را انجام دهند(۱۷).

 

درحال حاضر، بهترین، موثرترین و کم هزینه‌ترین روش پیشگیری، رعایت توصیه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها (CDC  ) و سازمان بهداشت جهانی (WHO) در مورد پیشگیری و کنترل عفونت، رعایت بهداشت دست به خصوص شستن دست قبل و بعد از تماس با هر نوزاد می‌باشد (۶, ۱۸) و تاثیر بهداشت دست بر کاهش عفونتهای بیمارستانی توسط مطالعات زیادی تائید شده است (۱۹-۲۱) و بطوریکه با شستن دست ها مي‌توان تا ۵۰ درصد عفونتهاي بيمارستاني را كاهش داد(۲۲).

ضروری است افراد ارائه دهنده خدمات درمانی قبل از آغاز معاینه بالینی، پس از انجام معاینه، قبل از پوشیدن دستکش و پس از خارج کردن دستکش و در فاصله بین معاینه بیماران دستهای خود را با تکنیک صحیح و با آب و صابون شسته و یا با محلول‌های الکلی ویژه ضدعفونی کنند و  استفاده از دستکش با وجود ضروری بودن بکارگیری در موارد خاص، نمی‌تواند جایگزین شستن دست‌ها شود چراکه هنگام درآوردن دستکش،‌ دستها ممکن است دوباره آلوده و این آلودگی به فرد ارائه دهنده خدمات بهداشتی- درمانی و یا بیمار بعدی منتقل شود(۷).

با استناد به مطالعات بالینی، تجربی و اپیدمیولوژیک فراوان، رعایت بهداشت دست در موراد عدم آلودگی واضح به خون وترشحات، از طریق محلولهای ضدعفونی کننده و به روش Hand rub (مالش دست‌ها با ماده ضدعفونی کردن) و در صورت آلودگی با خون و ترشحات شستشوی اکید با آب و صابون، با رعایت زمان مناسب، توصیه شده است(۲۳).

شستن دست‌ها برای مراقبت یا معاینه نوزادان بسیار ضروری‌ و به دلیل آسیب پذیرتر بودن این گروه سنی، دارای اهمیت بیشتری است، در زمان معاینه نوزادان به ویژه نوزادانی که در

 

بخشهای ویژه نوزادان بستری هستند، باید دست‌ها تا آرنج ضدعفونی شوند، چراکه هر چه سن فرد کمتر باشد، احتمال آسیب‌پذیری وی بیشتر است، همان گونه که بیشترین احتمال مرگ‌ها در ۲۴ ساعت اول زندگی فرد،‌ هفته اول و به ترتیب زمان‌های بعدی است و این نشانگر آسیب‌پذیری بالای افراد در سنین کم و نوزادی است و باید به منظور ارتقای فرهنگ شست و شو یا بهداشت دست، بیماران یا والدین نوزاد قبل از معاینه و بررسی توسط تیم درمانی با پرسیدن یک سوال ساده، از رعایت بهداشت دست توسط تیم درمانی خود اطمینان حاصل کنند(۷).

درحالی که عفونت‌های بیمارستانی یک مشکل جدی در مراکز بهداشتی – درمانی است، پژوهش‌ها در کشور نشان می‌دهند در خوش‌بینانه‌ترین حالت تنها ۴۰ درصد ارائه‌دهندگان خدمات درمانی، بهداشت دست را به صورت کامل رعایت می‌کنند(۱۷).

تکنیک های رعایت بهداشت دست بسیار ساده هستند، ولی مسئله رعایت بهداشت دست توسط افراد، بسیار چالش برانگیز هست، که این امر در نتایج تحقیقات متعددی منعکس شده است(۱۲, ۲۱, ۲۴, ۲۵) و با وجود تلاشهای زیاد در جهت تدوین دستورالعملهای[۱] اختصاصی بهداشت دست و اهمیت بالای رعایت بهداشت دست در پیشگیری از عفونت های بیمارستانی تحقیقات نشان می‌دهند که پذیرش پرسنل بهداشتی برای شستشوی دست، اندک بوده است (۱۲, ۲۱, ۲۴, ۲۶). جرجیو[۲] (۲۰۱۱) و همکاران در مطالعه خود به ضعف کار پرستاران در زمینه احتیاطات استاندارد مخصوصا رعایت گایدلاین‌های بهداشت دست اشاره کرده‌اند(۲۷) در ایالات متحده آمریکا میزان رعایت بهداشت کم و در حدود ۳۶ درصد ذکر شده است در کشورهای فقیر با

 

کمبود تجهیزات، میزان رعایت بهداشت دست به مراتب خیلی پایین‌تر از این رقم برآورد شده است(۲۸).

در یکی از مهمترین و گسترده‌ترین مطالعات مروری در زمینه بهداشت دست، اراسموس[۳] (۲۰۱۰) و همکارانش، ۹۶ مطالعه تجربی در مورد گایدلاینهای رعایت بهداشت دست را در کشورهای صنعتی مورد بررسی قرار داده اند. بیشتر مطالعات در بخشهای ویژه انجام شده بود، محقق در این مطالعه گزارش کرده که مطالعات  میزان رعایت را به صورت متنوع  در دامنه ۱۰۰-۴ درصد نشان می‌دهد که بر اساس نوع بخش، موقعیتها و کارکنان درمانی تفاوت داشت. میزان رعایت در بخش ICU ( با میانگین ۴۰-۳۰ درصد رعایت )در مقایسه با سایر بخشها ( با میانگین رعایت ۶۰-۵۰ درصد) کمتر بود. میزان رعایت بهداشت دست در میان جمعیت پزشکان(۳۲ درصد) گزارش شده بود که در مقایسه با پرستاران (۴۸ درصد) کمتر بود، همچنین میزان رعایت بهداشت دست قبل از تماس با بیمار (۲۱ درصد) و بعد از تماس (۴۷درصد) گزارش شد. بر اساس مطالعات مشخص شده است که نوع حرفه کارکنان بهداشتی (پزشک، پرستار… بودن) و حجم کار به عنوان مهمترین عوامل بالقوه تاثیرگذار در عدم رعایت بهداشت می‌باشد. به طوریکه اغلب اوقات، در زمانهای با حجم کار بالا رعایت بهداشت دست به فراموشی سپرده می‌شد و نیز پزشکان بیشتر از سایرین از رعایت بهداشت دست غفلت می‌کردند. موقعیتهایی که در آن رعایت بهداشت دست بالا بود شامل زمانهای تماس با ترشحات و خون و یا انجام کارهای کثیف، دسترسی آسان به ضدعفونی کننده دست یا ژل دست، وجود سیستم بازخورد از عملکرد کارکنان بود. در بیشتر این مطالعات بررسی رعایت

 

بهداشت دست، به صورت مشاهده مستقیم بود که در نتایج آنها تاثیرگذار بود، چون افراد وقتی از تحت مشاهده بودن آگاهی پیدا می‌کنند، نحوه عملکرد آنها تغییر پیدا می‌کند(۲۹).

برخی مطالعات کمبود و در دسترس نبودن مواد ضدعفونی کننده و تجهیزات بهداشت دست را عامل مهم عدم رعایت بهداشت دست عنوان می‌کنند، در حالیکه هزینه تهیه مواد ضدعفونی کننده و مواد نرم‌کننده در بیمارستانها در برابر هزینه‌های ناشی از انتقال عفونت‌های بیمارستانی و تحمیل آن به بیماران و حتی ارائه‌دهندگان خدمات درمانی بسیار ناچیز و غیرقابل مقایسه می‌باشد(۷).

ناتوانی برای ایجاد انگیزه درکارکنان مراقبت بهداشتی جهت رعایت این گایدلاین ها، امر بهداشت دست را بسیار پیچیده کرده است و علی رغم اقدامات زیادی که با هدف بهبود دانش و رعایت گایدلاین‌های بهداشت دست و در ادامه جهت تقویت این اقدامات انجام شده است، تاثیر این اقدامات نسبتا کم و یا کوتاه مدت گزارش شده است و تا کنون، هیچکدام نتوانسته است باعث بهبودی پایدار در امر رعایت بهداشت دست شود(۳۰, ۳۱) بنابراین نیاز به مطالعات در زمینه عوامل موثر بر بهداشت دست بسیار احساس می‌شود زیرا تحقیقات در این زمینه می‌تواند آگاهی و بینش ما را نسبت به عوامل رفتاری فراهم کند که این اولین قدم در راستای توسعه اقدامات مداخله‌ای چند بعدی و موفقیت آمیز و پایدار  به شمار می‌رود.

مروری بر مطالعات انجام شده در حیطه بهداشت دست در ایران و دنیا نشان می دهد بیشتر مطالعات در چند حیطه ثابت از جمله  مقایسه بین میزان رعایت بهداشت دست در بخش‌های ویژه و عمومی (۳۲)، مقایسه میزان رعایت بهداشت دست پزشک و پرستار(۳۳)، مقایسه میزان رعایت

 

قبل و بعداز تماس با بیمار(۱۰, ۳۴)، مقایسه دو محلول شوینده یا ضدعفونی کننده(۱۱, ۲۱)، یا تاثیر آموزش بر آگاهی پرسنل (۳۵) متمرکز بوده اند و همانطور که اشاره شد آموزش‌ها و مداخلاتی که در زمینه بهبود امر استقبال از بهداشت دست در میان کارکنان مراقبت سلامتی اعم از پزشک و پرستار و … انجام شده، نتیجه مثبت پایدار نداشته‌اند و مسئله بهداشت دست و عفونت‌های بیمارستانی از مشکلات پایدار در بخش‌های حساسی چون بخش‌های نوزادان می‌باشد. البته در هیچ کدام از این مطالعات به صورت سازمان یافته به بررسی دیدگاه پرستاران نسبت به موانع رعایت بهداشت دست و عوامل موثر بر آن پرداخته نشده است، در حالیکه در بررسی مقالات مشخص شد که موانع فردی و سازمانی، می‌تواند در امر رعایت بهداشت دستها تاثیر بسزایی داشته باشد(۳۶-۴۰)، و این امر نیازمند بررسی دقیق‌تر می‌باشد.

مطالعات در متون بهداشت دست نشان می‌دهد که یکی از

عواملی که در رعایت بهداشت دست موثر می‌باشد(۲۱, ۴۱

آگاهی کارکنان بهداشتی و درمانی در مورد بهداشت دست

است و همانطور که اشاره شد با توجه به پذیرش پایین

کارکنان مراقبت بهداشتی نسبت به رعایت بهداشت دست، و

پابرجا بودن معضل عفونت بویژه در بخش‌های نوزادان(۳۰, ۳۱)  از مهمترین اقداماتی که برای افزایش رغبت

کارکنان بهداشتی برای رعایت بهداشت دست انجام شده

برگزاری دوره‌های آموزشی جهت افزایش آگاهی افراد

مورد توجه ویژه‌ای بوده(۴۱)، بعضی از مطالعات با

وجود اینکه آگاهی و دانش کارکنان را نسبت به بهداشت

دست مناسب ارزیابی کرده‌اند، ولی در بررسی عملکرد،

بهداشت دست ضعیف گزارش شده است(۴۲) و بر عکس عده‌ای

افزایش دانش کارکنان را اولین قدم در راستای رعایت

بهداشت دست ذکر کرده‌اند(۲۱).

[۱] Guidelines

[۲] Georgios

[۳] Erasmus

……………………………

۲- اهمیت و ضرورت تحقیق:

……………………………

۳- پیشینه تحقیق:

……………………………

۴- اهداف تحقیق:

…………………………………….

۵- فرضيه ‏هاي تحقیق:

…………………………………….

۶- مدل تحقیق

…………………………

۷- سوالات تحقیق:

…………………………………….

۸- تعريف واژه‏ها و اصطلاحات فني و تخصصی (به صورت مفهومی و عملیاتی):

…………………………………….

۹- بیان جنبه نوآوری تحقیق:

………………………….

۱۰- روش شناسی تحقیق:

الف: شرح كامل روش تحقیق بر حسب هدف، نوع داده ها و نحوه اجراء (شامل مواد، تجهيزات و استانداردهاي مورد استفاده در قالب مراحل اجرايي تحقيق به تفكيك):

………………………….

ب- متغيرهاي مورد بررسي در قالب یک مدل مفهومی و شرح چگونگی بررسی و اندازه گیری متغیرها:

…………………………………….

ج – شرح کامل روش (ميداني، كتابخانه‏اي) و ابزار (مشاهده و آزمون، پرسشنامه، مصاحبه، فيش‏برداري و غيره) گردآوري داده‏ها :

…………………………………….

د – جامعه آماري، روش نمونه‏گيري و حجم نمونه (در صورت وجود و امکان):

…………………………………….

ر- روش نمونه گیری و حجم نمونه:

…………………………………….

ز- ابزار تحقیق:

…………………………………….

هـ – روش‌ها و ابزار تجزيه و تحليل داده‏ها:

…………………………………….

منابع :

…………………………………….

آسان داک: www.Asandoc.com

دانلود نمونه پروپوزال تکمیل شده، پروژه پر شده، طرح پیشنهادیه آماده

2018-12-30
كد : 105195
وضعيت :‌موجود
دسته بندی :
مرکز پژوهش های دانشگاهی ایران (آسان داک) مرکز پژوهش های دانشگاهی ایران (www.Asandoc.com) تنها مرکز دانشگاهی در ایران است که خدمات جامع برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی ارائه می دهد . این مرکز با بکار گرفتن اساتید خبره و نام آشنا در ایران در همه رشته های دانشگاهی سعی در ارائه خدمات علمی برتر در حوزه های پروپوزال آماده، مقاله بیس پایان نامه، پرسشنامه و ترجمه آماده و همچنین تحقیقات آماده برای متغیرهای فصل دوم پایان نامه کرده است . بدین جهت سایت آسان داک توانسته است یکی از پر بازدیدترین سایت های کشور برای دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری شود و امروزه بیشتر دانشگاه های کشور به این مرکز جامع دانشگاهی دسترسی دارند . کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری می توانند نمونه پروپوزال آماده خود برای درس روش تحقیق در رشته مدیریت ، حسابداری ، روانشناسی ، علوم تربیتی و سایر رشته ها را به راحتی از سایت خریداری و دانلود کنند . همه نمونه پروپوزال های ارشد و دکتری که به صورت تکمیل شده و فرم پر شده در سایت قرار گرفته مورد تأیید می باشد . حتی برای پروپوزال آماده و نمونه پروپوزال مطالبی رایگان برای دانلود در سایت قرار گرفته که دانشجو می تواند آنها را مطالعه کند .
© تمامی حقوق برای سایت آسان داک ( پروپوزال آماده - تحقیقات آماده - مقاله بیس پایان نامه - مقاله با ترجمه ) محفوظ است .
Site Map - Facebook - Google+ - Rss