جستجو حرفه ای پروپوزال آماده ، پرسشنامه و تمامی مطالب سایت



دین و بحران محیط زیست بررسی تطبیقی دیدگاه سیدحسین نصر و لین وایت با تأکید بر مقاله کلاسیک وایت

  • پس از پرداخت لينک دانلود هم نمايش داده مي شود هم به ايميل شما ارسال مي گردد.
  • ايميل را بدون www وارد کنيد و در صورت نداشتن ايميل اين قسمت را خالي بگذاريد.
  • در صورت هر گونه مشگل در پروسه خريد ميتوانيد با پشتيباني تماس بگيريد.
  • براي پرداخت آنلاين بايد رمز دوم خود را از عابربانك دريافت كنيد.
  • راهنماي پرداخت آنلاين
افزودن به سبد خرید

دانلود پروپوزال آماده:  دین و بحران محیط زیست بررسی تطبیقی دیدگاه سیدحسین نصر و لین وایت با تأکید بر مقاله کلاسیک وایت

قسمت هایی از پروپوزال:

بیان مسأله:

برای پاسخ به این سؤال که چرا انسان با مسأله بزرگ زیست محیطی روبرو شده است، کرون (۱۳۹۰: ۲۵۹-۲۵۷)، چهار دلیل اصلی برمی­شمارد. دلیل عمده اول مربوط می­شود به شِش میلیارد جمعیتِ روی کره زمین که همه­ی­ این جمعیت به غذا، آب، پوشاک و سرپناه احتیاج دارند. بنابراین، داشتن جمعیت زیاد روی زمین و داشتن جمعیت زیادی در جوامع توسعه یافته که سطح بالای زندگی آنها وسایل و تجهیزاتی بر احتیاجات ضروری اضافه نموده، به معنای آلوده شدن زمین و خطر اتمام منابع اصلی خواهد بود.

دلیل عمده دوم این است که انسان از نوع زندگی کشاورزی به زندگی صنعتی روی آورده است که همه انواع محصولات را برای مصرف تولید می­کند؛ برای تولید این محصولات از مقدار زیادی منابع استفاده نموده و رودخانه­ها و هوا را، با آلاینده­ها، آلوده کرده است. تولید محصولات بیشتر برای به دست ‌آوردن سود بیشتر، استفاده بیشتر از منابع و به دنبال آن آلوده کردن هرچه بیشتر محیط زیست را در پی داشته است.

دلیل عمده سوم ایدئولوژی­ای است که در جوامع توسعه یافته­ی سرمایه­داری خلق شده و هرچه بیشتر به وسیله رسانه­های ارتباط جمعی گسترش یافته است؛ ایدئولوژی­ای که می­گوید مردم خواستار سطح بالا و همیشگی زندگی مادی هستند. سطح بالای زندگی مادی یعنی تولید بیشتر اجناس مادی و در نتیجه، یعنی استفاده بیشتر از منابع برای تولید بیشتر محصولات که در نهایت اتمام سریع­تر منابع را در پی دارد. هنگامی که این محصولات تولید و مصرف می­شوند، علاوه بر بیشتر آلوده کردن آب و هوا و زمین، زباله‌های بیشتری تولید می­شوند. در این سبک زندگی، مقدار زیادی از منابعِ جهان برای داشتن و به دست آوردن استاندارد بالای زندگی مادی استفاده می­شود. همچنین، مقدار زیادی آلودگی، برای داشتن چنین سبک زندگی­ای تولید می­شود. در حالی که ایدئولوژی مزبور برای جبران خسارت­های یاد شده، ایده­ای ندارد.

چهارمین علت عمده مسائل زیست­محیطی این است که مردم کشورهای درحال توسعه، زندگی راحت افراد در کشورهای توسعه یافته را می­بینند و می­خواهند امکاناتشان را به سطح زندگی آنها برسانند. یک ایدئولوژی جدید جهانی خلق شده است که بر اساس آن مردم که جمعیت­شان نیز در حال افزایش است، سطح زندگی مادی بالایی را انتظار دارند. بنابراین به نظر می­رسد با این فشار رو به تزاید برای تولید بیشتر کالا و خدمات، برای داشتن زندگی بهتر برای بیش از شِش میلیارد نفر، بشر همچنان با مسائل زیست محیطی، در حال حاضر و در آینده نزدیک روبرو خواهد بود.

در رشته­های علمی، پارادایم­ها و رویکرد­های نظری متعددی برای پاسخ به بحران محیط زیست مطرح شده­اند. یکی از رویکردهای موجود در این خصوص، رویکرد فلسفی به این موضوع است که بحران محیط زیست را بحران اخلاقی و الاهیاتی می­داند. در این رویکرد بر نقش دین برای پاسخ به مسائل محیط زیست تأکید شده است. بر اساس این دیدگاه به نظر می­رسد راه حلِ بحران محیط زیست راه حلی الاهیاتی و فلسفی می­باشد. دیدگاه یاد شده تصریح می­کند که رویکردهای برآمده از علوم تجربی، نمی‌توانند پاسخ مناسبی برای مسائل محیط زیست ارائه دهند. زیرا مهمترین دلایل مربوط به تخریب محیط زیست، ریشه در جهان­بینی گسترش­یافته غربی دارد.

دیدگاهی که نقش جهان­بینی و دین برای پاسخ به بحران محیط زیست را مطرح می­کند، اشاره به اهمیت تأثیر نگرش­های انسان بر زندگی روزمره­اش دارد. زیرا، دین و آموزه­های دینی در شکل­دهیِ نگرش انسان مؤثر می­باشند. بر این اساس، بحران­های پیش رویِ انسان امروزین و به طور خاص بحران محیط زیست، ریشه در بحران معنوی دارند. بنابراین می­توان راه حلِ مسائل زیست محیطی را در نگرش انسان و در دین، جست و جو نمود.

دیدگاه­های متعددی توسط اندیشمندانی چون سيدحسين نصر، لين وايت[۱]، ‌توين بي[۲]،‌ ريچارد فولتز[۳]، ‌مري توکر[۴]، توماس بری[۵]، براون تیلور[۶]، لوئیس مانکریف[۷]و دیگران در ارتباط با نقش دین در پاسخ به بحران محیط زیست و نیز در رابطه با تأثيرگذاري – مثبت یا منفی– دين بر محيط ­زيست‌، مطرح شده است. در پژوهش پیش رو، با استفاده از دیدگاه­های نصر و وایت، نقش دین در بحران محیط زیست بررسی می‌شود.

نصر (۱۳۱۲ ه ش) در زمره­ی متفکرانی قرار دارد که قائل به نقش مهم و مؤثرِ دین در حل بحران محیط زیست­ می­باشد. نصر (۲۰۰۷)، بر این باور است که بحران محیط زیست، بحرانی معنوی است. بنابراین برای پاسخ به بحران محیط زیست باید راه­حل معنوی یافت و این راه حل را باید در دین جست‌و‌جو نمود.

وایت (۱۹۸۷-۱۹۰۷م)، متخصص تاریخ قرون وسطا و استاد برجسته­ی دانشگاه­های پرینستن[۸]، استنفورد[۹] و کالیفرنیای امریکا[۱۰]، در سال ۱۹۶۷ با انتشار مقاله­ی «ریشه­های تاریخی بحران زیست­محیطی معاصر ما»[۱۱]، سنت یهودی– مسیحی را مسئول معضلات زیست­محیطی کنونی اعلام نمود». به نظر وی تأکید فراوان این ادیان بر غلبه خداوند بر طبیعت و همچنین سلطه انسان بر طبیعت، منجر به تحقیر طبیعت شده و در نتیجه تخریب محیط زیست به­خاطر اهداف منفعت­طلبانه بشر رخ داده است. از این رو، با مطالعه جهان­بینی­های این ادیان در می­یابیم که آنها اخلاقیاتی انسان­مدار را بنا نهاده­اند. بنابراین، طبیعت از دیدگاه این ادیان در درجه دوم اهمیت قرار دارد.

مقاله وایت (۱۹۶۷)، بحث برانگیز بود و واکنش­های مختلفی در پی داشت. به دنبال مقاله­ی او، نقدهای تندی (داتی، ۱۹۸۱)، علیه ادیان ارائه شد. دیدگاه­های دیگر (اتفیلد، ۱۹۸۳؛ مک فاگ، ۲۰۰۸)، با متمایز کردن دین از ادیان، مسیحیت و یا ادیان دیگر را مسئول مسائل زیست محیطی دانستند. در عین حال، بخشی از پژوهش­ها (ادواردز، ۲۰۰۶؛ اِلسپث[۱۲]، ۱۹۹۳) مدعیات وایت در ارتباط با مسیحیت و ادیان توحیدی را تهمت تلقی نموده و به دفاع از عقیده­ی خویش پرداختند. لازم به ذکر است تلاش برای پاسخ به دیدگاه­های وایت، زمینه درک اهمیت مسائل محیط زیست را در میان اندیشمندان دینی گسترش داده است. با این حال، شاید بتوان گفت مقاله­ی وایت مقدمه­ای برای توجه و تأمل در ارتباط با تأثیر دین بر حفظ یا تخریب محیط زیست بوده است.

دلیل انتخاب دیدگاه­های یاد شده، رویکرد به­ ظاهر متضاد ولی در باطن مشابه آنها در ارتباط با تأثیر دین بر بحران محیط زیست می­باشد. این پژوهش با فرض اشتراک نظر نصر و وایت در دینی­ بودنِ ریشه‌ی بحران محیط زیست، به تبیین اندیشه آنها می­پردازد. همچنین، این پژوهش به بررسی وجوه شباهت و افتراق هر دو دیدگاه در زمینه دین و بحران محیط زیست پرداخته است. شایان ذکر است، بررسی­های انجام شده گویای آن است که تاکنون بررسی تطبیقی دیدگاه­های سیدحسین نصر و لین وایت در باب دین و بحران محیط زیست صورت نگرفته است.

  1. Lynn White.

 Arnold Toynbee..2

[۳]. Richard Foltz.

  1. ۴٫ Mary Evelyn Tucker.

[۵]. Thomas Berry.

[۶]. Bron Taylor.

[۷]. Lewis W. Moncrief.

[۸] .Princeton University.

[۹]. Stanford University.

[۱۰]. University of  Califonia.

[۱۱]. »The Historical Roots of Our Ecological Crisis«.

[۱۲]. Elspeth.

……………………………

۲- اهمیت و ضرورت تحقیق:

……………………………

۳- پیشینه تحقیق:

……………………………

۴- اهداف تحقیق:

…………………………………….

۵- فرضيه ‏هاي تحقیق:

…………………………………….

۶- مدل تحقیق

…………………………

۷- سوالات تحقیق:

…………………………………….

۸- تعريف واژه‏ها و اصطلاحات فني و تخصصی (به صورت مفهومی و عملیاتی):

…………………………………….

۹- بیان جنبه نوآوری تحقیق:

………………………….

۱۰- روش شناسی تحقیق:

الف: شرح كامل روش تحقیق بر حسب هدف، نوع داده ها و نحوه اجراء (شامل مواد، تجهيزات و استانداردهاي مورد استفاده در قالب مراحل اجرايي تحقيق به تفكيك):

………………………….

ب- متغيرهاي مورد بررسي در قالب یک مدل مفهومی و شرح چگونگی بررسی و اندازه گیری متغیرها:

…………………………………….

ج – شرح کامل روش (ميداني، كتابخانه‏اي) و ابزار (مشاهده و آزمون، پرسشنامه، مصاحبه، فيش‏برداري و غيره) گردآوري داده‏ها :

…………………………………….

د – جامعه آماري، روش نمونه‏گيري و حجم نمونه (در صورت وجود و امکان):

…………………………………….

ر- روش نمونه گیری و حجم نمونه:

…………………………………….

ز- ابزار تحقیق:

…………………………………….

هـ – روش‌ها و ابزار تجزيه و تحليل داده‏ها:

…………………………………….

منابع :

…………………………………….

آسان داک: www.Asandoc.com

دانلود نمونه پروپوزال تکمیل شده، پروژه پر شده، طرح پیشنهادیه آماده

2018-12-31
كد : 105370
وضعيت :‌موجود
دسته بندی :
مرکز پژوهش های دانشگاهی ایران (آسان داک) مرکز پژوهش های دانشگاهی ایران (www.Asandoc.com) تنها مرکز دانشگاهی در ایران است که خدمات جامع برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی ارائه می دهد . این مرکز با بکار گرفتن اساتید خبره و نام آشنا در ایران در همه رشته های دانشگاهی سعی در ارائه خدمات علمی برتر در حوزه های پروپوزال آماده، مقاله بیس پایان نامه، پرسشنامه و ترجمه آماده و همچنین تحقیقات آماده برای متغیرهای فصل دوم پایان نامه کرده است . بدین جهت سایت آسان داک توانسته است یکی از پر بازدیدترین سایت های کشور برای دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری شود و امروزه بیشتر دانشگاه های کشور به این مرکز جامع دانشگاهی دسترسی دارند . کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری می توانند نمونه پروپوزال آماده خود برای درس روش تحقیق در رشته مدیریت ، حسابداری ، روانشناسی ، علوم تربیتی و سایر رشته ها را به راحتی از سایت خریداری و دانلود کنند . همه نمونه پروپوزال های ارشد و دکتری که به صورت تکمیل شده و فرم پر شده در سایت قرار گرفته مورد تأیید می باشد . حتی برای پروپوزال آماده و نمونه پروپوزال مطالبی رایگان برای دانلود در سایت قرار گرفته که دانشجو می تواند آنها را مطالعه کند .
© تمامی حقوق برای سایت آسان داک ( پروپوزال آماده - تحقیقات آماده - مقاله بیس پایان نامه - مقاله با ترجمه ) محفوظ است .
Site Map - Facebook - Google+ - Rss