جستجو حرفه ای پروپوزال آماده ، پرسشنامه و تمامی مطالب سایت



رابطه بين تصوير بدني و عزت نفس با سازگاري زناشويي در کارمندان زن دانشگاه علوم پزشکي کرمان

  • پس از پرداخت لينک دانلود هم نمايش داده مي شود هم به ايميل شما ارسال مي گردد.
  • ايميل را بدون www وارد کنيد و در صورت نداشتن ايميل اين قسمت را خالي بگذاريد.
  • در صورت هر گونه مشگل در پروسه خريد ميتوانيد با پشتيباني تماس بگيريد.
  • براي پرداخت آنلاين بايد رمز دوم خود را از عابربانك دريافت كنيد.
  • راهنماي پرداخت آنلاين
افزودن به سبد خرید

دانلود پروپوزال آماده:  رابطه بين تصوير بدني و عزت نفس با سازگاري زناشويي در کارمندان زن دانشگاه علوم پزشکي کرمان

قسمت هایی از پروپوزال:

بیان مسأله:

با فرا رسيدن عصر جديد، بعضي از انواع نماهاي ظاهري و كردارهاي بدني اهميتي خاص مي‌­يابند مدهاي لباس در روزگار ما تحت، تأثير گروههاي فشار، آگهي تجاري، امكانات اجتماعي، اقتصادي و ديگر عواملي است كه بيشتر مروج معيارهاي اجباري هستند تا تفاوتهاي فردي (گيد نز، ۱۳۸۷، ۷۳).

در بررسي تصوير بدني به دو عامل بايد توجه كرد «ظاهر واقعي فرد» و «معيارهاي فرد» و در مورد وضعيت ظاهريش، تصوير بدني پديده­اي عيني نيست، بلكه تجربه ذهني فردو ارزيابي او از بدن خويش است، البته در عين حال به همان اندازه خصوصيات فيزيكي واقعي بدن فرد در تصوير بدني او دخيل مي‌باشد. در واقع هم تجربه ذهني (معيارهاي فرد در مورد وضعيت ظاهريش) و هم خصوصيات فيزيكي واقعي، براي دستيابي به درك از تصوير بدني هستند. (آسمياني و دانيلوك[۱]، ۱۹۹۷) تصوير بدني شامل جنبه­هاي روانشناختي و اجتماعي رفتار و به همان اندازه پاسخهاي عصبي فرد مي­باشد. (نيوول[۲] ۱۹۹۱،۱۴۰۵-۱۴۰۰). با نزديك شدن كودكان به دوران نوجواني، تصوير بدني آنها به طور فزاينده­اي به ظاهر و شناخت­هاي آنها در مورد جذابيت‌هاي جسمي­شان مربوط مي‌گردد. تغييرات جسماني كه همزمان با رسيدن نوجوان به بلوغ ظاهر مي‌شود، مركز توجه و علاقه شديد آنها به خودشان است. به نظر مي‌رسد اهميت تغييرات تحولي دوران بلوغ براي زنها و مردها متفاوت است، به اين معني كه در نوجواني ارزيابي دختران از جذابيت جسماني­شان مهمترين پيش‌بيني كننده نمره­هاي «خود پنداشت»آنهاست، درجه­بندي پسرها از «خود كفايتي» شان پيش‌بيني كننده بهتري از اين نمره­هاست (وبر و همكاران[۳]، ۲۰۰۱).

كرسيني (۱۹۹۴؛ به نقل از شتاب بوشهري ۳۵۹، ۱۳۷۳) در دايره المعارف روانشناسي، «حرمت خود» را احساس فرد نسبت به خود تعريف كرده كه در بر گيرنده ميزان احترام و پذيرش شخص از خودش مي‌باشد. او همچنين بر اين عقيده است كه حرمت خود، احساس كفايت و ارزشي است افراد«خود پنداشت» خودنسبت مي‌دهند. پژوهش­ها نشان داده­اند كه حرمت خود با ميل به مهار، اميدواري، انگيزه پيشرفت، خود مختاري، عوامل مثبت ونياز به تاييد، ارتباط مثبت،  افسردگي، تنهايي، اضطراب و پرخاشگري ارتباط منفي دارد (كازدين[۴]، ۲۰۰۰). ( گيلسون[۵]۲۰۰۶،۹۰-۷۹). متخصصان بهداشت رواني، به دليل اهميت تصوير بدني در ارتباطات اجتماعي و روابط بين فردي پژوهشهاي گوناگون را در اين زمينه انجام داده­اند. پژوهشها نشان مي‌دهد كه برخي افراد اشتغال ذهني مداومي درباره­ي ظاهر جسماني خود دارند و عليرغم طبيعي يا تقريباً طبيعي بودن ظاهر جسماني، ترس مفرط و نگران كننده­اي از زشت يا غير جذاب بودن خود گزارش مي‌كنند (بلينو[۶] و همكاران۲۰۰۶،۷۸-۷۳).  به نظر مي‌رسد افرادي كه احساس خوبي نسبت به خود دارند، معمولاً احساس خوبي نيز نسبت به زندگي خواهند داشت (نيسي شوشتري، ۱۳۸۰). در واقع، تصوير مثبت از جسم خويش، سبب ايجاد حس ارزشمندي در فرد وتصوير ذهني كه به هر صورت دستخوش تغيير شده باشد، منجر به تغييراتي در ميزان حس ارزشمندي مي­شوند. (نوغاني، ­منجمد و همكاران، ۱۳۸۵).

مديريت بدن به معناي دستكاري در نماي ظاهري بدن است. با ظهور عصر جديد، نماي ظاهري كردارهاي بدني اهميتي خاص يافته­اند. بدن ديگر نه فقط از بعد زيست شناختي بلكه به عنوان محصولي اجتماعي و روانشناختي مورد توجه قرار گرفت. (حقگوي پشگه، ۱۳۸۶). بر اين اساس مديريت بدن به معناي نظارت و دستكاري مستمر ويژگيهاي ظاهري و مرئي بدن است.

كيسر[۷] (۱۹۹۷)، اعتقاد دارد هر نوع تفكر و فعاليتي كه به خريداري و پوشيدن لباس و نيز فرآيندهاي تغيير بدن، مانند رژيم غذايي و ورزش منجر شود. رود و لنون۲ (۱۹۹۴) معتقدند كه رفتارهاي مرتبط با مديرت ظاهر شامل رژيم غذايي، ورزش، پرورش اندام، استفاده از وسايل آرايشي و زيبايي و انتخاب لباس­هايي براي بالا بردن ظاهر فردي مي­شوند. زنان نسبت به مردان تحت فشار بيشتري براي توجه به بدن و ظاهر فيزيكي و همچنين انطباق با ايده­ال­هاي زيبايي هستند.

عزت نفس و مفهوم خود ارزشمندي از اساسي ترين عوامل در رشد مطلوب شخصيت فرد است. برخورداري از اراده و اعتماد به نفس قوي، قدرت تصميم­گيري،  ابتكار، خلاقيت ونوآوري، سلامت فكر و بهداشت رواني رابط مستقيمي با ميزان و چگونگي عزت نفس و احساس خود ارزشمندي دارد و امروزه در اصلاح و درمان بسياري از اختلالات شخصيتي و رفتاري از قبيل كمرويي و گوشه­گيري،  لجبازي و پرخاشگري و تنبلي، ارزيابي و پرورش احساس عزت نفس، ­تقويت اعتماد به نفس و مهارت‌هاي فردي و اجتماعي به عنوان اولين يا مهمترين گام مورد توجه قرار مي‌گيرد. (بيابانگرد، ۱۳۷۳).

ويرجنياستير معتقد بود افزايش عزت نفس در خانواده به منظور ايجاد در نظام ميان فردي آنهاست. او بين عزت نفس و ارتباط ميان فردي، يك همبستگي مستقيم يافت و عزت نفس پايين را با ارتباط ضعيف همخوان و هم پيوند مي‌دانست. ستير به طرز ويژه­اي بر تخليه انرژي و از نظر جهت‌گيري انرژي­ها متوقف شده از طريق تسهيل در رشد و افزايش عزت نفس وبهبود مهارت‌هاي ارتباطي تأكيد مي‌ورزد (نوابي نژاد، ۱۳۷۸). روابط رضايت بخش در بين زوجين نيز از طريق علاقه متقابل، ميزان مراقبت از همديگر، اعتماد به نفس كه هر دو يكديگر را پذيرفته­اند و تفاهم با يكديگر قابل سنجش است (سين­ها و ماكرجك [۹]۱۳۶۹،۶۳۶-۶۳۳).

بايد توجه داشت كه عزت نفس عامل مهمي براي پيشرفت و موفقيت افراد در همه كارها و در زندگي زناشويي است و محيط نيز نقش تأثير گذاري در شكل‌گيري آن دارد و رضايت زناشويي حاصل مبادله رفتارهاي پاداش بخش است. وقتي فرد ارزيابي مثبت از خصوصيات خود داشته باشد داراي عزت نفس بالا وقتي نتيجه اين ارزيابي منفي باشد داراي عزت نفس پايين است. افرادي با عزت نفس بالا داراي هدفهاي عالي­تر و متعددتري هستند و شوق زيادي دارند تا با موفقيت‌هاي تازه و موضوعاتي روربرو شوند كه استعداد نيروهاي آنها را به طور عمده به كار مي‌گيرد (عظيمي۷۰۴، ۱۳۸۰).

عزت نفس متغير شخصيتي ديگري است كه با خوش بيني و هويت در ارتباط است. (شي­ير[۱۰] و همكاران ۱۹۹۴،۱۰۷۸-۱۰۶۳). يكي از سازه­هاي شخصيتي مرتبط با سلامت و بهزيستي رواني، خوش بيني است (كجباف عريضي وخدا بخشي، ۱۳۸۵) به وسيله عزت­­نفس است كه فر مي‌تواند هويت خويش را بشناسد زيرا عزت نفس ارزشيابي كلي ما نسبت به فضايل، قابليت­ها، ارزش­ها، اجراي بدني، پاسخ‌هاي ما به ديگران و ديدگاهي است كه نسبت به دارايي­هايمان داريم (كازدين[۱۱]، ۲۰۰۱) به نقل از جان بزرگي، نوري و هريس، ۱۳۸۷).

شاملو معتقد است عزت نفس عبارتست از ارزيابي و ارزشيابي مداومي كه شخص نسبت به ارزشمندي خويشتن دارد و نوعي قضاوت شخصي نسبت به ارزشمندي وجودي مي‌باشد (خوراني۱۳۸۷، ۱۶۷) از ديدگاه واقعيت درماني هويت از راه ارتباط و درگيري عاطفي با خود و ديگران از طريق چيزي كه دوست داريم و تلاش­هايي كه براي رسيدن به آن مي‌كنيم، آنچه كه ديگران در مورد مافكرمي‌كنند، ارزشيابي ما از خودمان در اقتصادي، تصور خود از وضع ارتباط با شرايط زندگي و اوضاع اجتماعي، جسماني و شيوه لباس پوشيدن، هويت ما را پديدار مي‌كند(شفيع آبادي و ناصري، ۱۳۸۸).

افزودن بر اين عزت نفس يكي از عوامل مهم رشد محسوب مي‌شود كه از يك سو و با رفتارهاي شكل گرفته در نظام خانواده (آماتو و فلور[۱۲] ۲۰۰۲،۷۱۶-۷۰۳). و از سوي ديگر با باورها و هيجان­هاي مربوط به خود در ارتباط است. (سانتروك[۱۳]،۲۰۰۷). به وسيله عزت نفس است كه فرد مي‌تواند هويت خويش را بشناسد. زيرا عزت نفس ارزشيابي كلي ما، نسبت به فضائل ما قابليت­ها، ارزش­ها، اجزاي بدني، پاسخ­هاي ما به ديگران و ديدگاهي است كه نسبت به دارايي­هايمان داريم (كازدين ۲۰۰۱،  به نقل از جان بزرگي، نوري، و هريس، ۱۳۸۷). عزت نفس جنبه­هاي مختلفي دارد براندن براساس جنبه­هاي انسان گرايانه، از عزت نفس به عنوان نياز وجودي ومؤلفه بر انگيزنده بنيادين رفتار انسان ياد مي‌كند. كه بر ميزان­هاي مساوي، شامل ارزش مداري و شايستگي است. به اعتقاد او عزت نفس از دو جنبه مرتبط به هم يكي احساس خودكارآمدي شخصي و ديگري احساس ارزشمندي شخصي تشكيل شده است كه اين دو جنبه باعث ايجاد اعتماد به نفس و احترام به خود مي‌شود (هوبان[۱۴]۲۰۰۴،۲۵-۷). جنبه ديگر عزت نفس، عزت نفس جنسي است كه بر رفتارهاي جنسي تأثير گذار و عبارت است از دانش عاطفي انسان نسبت به ارزيابي از افكار، احساسات و رفتارهاي جنسي خودش (بث و همکاران[۱۵] ۲۰۱۰،۸۳۸-۸۳۳).

سازگاري زناشوئي يك فرآينداست كه در طول زندگي زوجين به وجود مي‌آيد. زيرا كه لازمه سر آن انطباق سليقه‌ها، شناخت صفات شخصيتي، ايجاد و قواعد رفتاري و شكل­گيري الگوهاي مراوده­اي است. بنابراين سازگاري زناشويي فرايند تكاملي بين زن و شوهر است ( لاس ول و لاس ول، ۱۹۸۲ به نقل از فقيرپور۲۶۶، ۱۳۸۰).

در رويكرد شناخت درماني بِك نيز بر فرضيه‌ها و باورهاي موجود در طرحواره­هاي شناختي زن و شوهر تأكيد شده است. به نظر يك وقتي طرحواره­هاي شناختي (باورها ­و فرضيه‌ها تحت تأثير تحريفات شناختي قرار مي­گيرند. ­حكم قاعده يا باورهاي غير منطقي را پيدا مي‌كنند كه اين باورهاي افراطي و بسيار مطلق باعث مي‌شوند نظام تفسيري زوجين به صورت غير منطقي و نادرست عمل كند و زن و شوهر در تعاملات خود دچار تعارض شوند ( بك. قراچه داغي، ۱۳۸۰، ۲۶۷). باورهاي غير منطقي به صورت آگاه در زوجين وجود دارند و همسران از تأثيرات منفي آنها در افزايش ناسازگاري زناشوئي خود آگاهي ندارند. از انجا كه تفكر و باور سالم يكي از مؤلفه­هاي مهم ارتباط كار آمد زناشوئي است و تأكيد در مانگران بر اين مسئله كه كمك به زوجين ناسازگار مي‌توان با تفكيك­هاي شناختي به شناسايي اين باورهاي ناكارآمد و همچنين رشد ارتباط مؤثر زناشوئي پرداخت ( باكوم[۱۶] ۱۹۹۸،۸۸-۵۳).

فيني[۱۷] (۱۹۹۹) در تحقيقات خود دريافت افرادي كه دلبستگي ناايمن دارند داراي كنترل شديد عاطفي هستند و هيجاناتشان بيشتر از نوع منفي است كه پيش­بيني كننده خوبي براي رضايت زناشويي است. ( كلانتري۹۵، ۱۳۷۹) در بررسي خود به رابطه­ي منفي ميان تفاهم زناشويي با اضطراب، واكنش به ناكامي و باور وابستگي در دانشجويان متاهل دانشگاه تهران دست يافت و اعلام كرد افزايش اضطراب و نگراني موجب كاهش تفاهم زناشوئي مي‌شود. اسپانيرولوئيس[۱۸] (۱۹۸۰، بر گرفته از لتزينگر و گوردون ۲۰۰۵،۴۲۴-۴۰۹). نيز بيان كردند كه ارتباط مثبت، توافق افراد بر سر مسائل زناشويي، و ابراز محبت باعث مي‌شود فرد رضايتمندي و شادكامي بيشتري در راوبط زناشويي خود داشته باشد.

عوامل متعددي رضايتمندي زناشوئي زوجين را تحت تأثير قرار مي‌دهند از آن جمله مي‌توان به رضايت از خلق و خوي همسر، (بلوم و مهرابيان[۱۹]۱۹۹۹،۱۲۵-۹۳). اعتماد و وفاداري و عشق (روز بلات[۲۰] و همكاران، ۱۹۹۹،۱۲۹-۱۱۳).درآمد و اشتغال همسر (وييجينتيمالا، كوماري و پاند[۲۱]ا؛ ۲۰۰۴،۱۱-۹) اشاركرد.

سازگاري زناشويي از دير باز مورد توجه روانشناسان و جامعه شناسان قرار گرفته، يكي از گسترده­ترين مفاهيم براي تعيين ميزان شادي و پايداري رابطه است (ويگل و ديگران[۲۲] ۱۳۷۸،۲۷۰-۲۶۳) سازگاري زناشويي وضعيتي است كه در آن زن و شوهر در بيشترين مواقع احساس خوشبختي و رضايت دارند و از كنار هم بودن لذت مي‌برند. اين سازگاري از طريق متقابل، مراقبت از يكديگر، پذيرش، درك و ارضاي نيازهاي ايجاد مي‌شود (سينها و ماكرجك[۲۳] ۱۹۹۰،۶۳۶-۶۳۳). موضوع سازگاري زناشويي بعد از مطالعه هاميلتون مورد توجه قرار گرفت و بعد از آن در پژوهش­هاي زيادي به منظور كشف عوامل مؤثر در سازگاري زناشويي انجام شد. پژوهشگران تا سال ۱۹۸۰ بر متغيرهاي همه­گير­شناسي، روابط جنسي، مسائل مالي، تعداد فرزندان، مذهب و شغل زوجين تمركز داشتند و تنها در سالهاي اخير به اهميت عوامل شخصيتي و هيجانات در سازگاري زناشويي تأكيد كردند ( اشنايدر ۱۹۷۹،۸۲۳-۸۱۳).(ويدا نوف وگاتمن ۱۹۹۰،۱۱۱۵-۱۰۹۹) [۲۴]. به عنوان مثال، گلمن (۱۹۹۸ به نقل از شهيدا و راهي، ۲۰۰۹). به وجود رابطه­اي قومي بين هوش هيجاني و توانايي حل تعارض در رابطه زوجين پي برد و بر اهميت نقش همدلي در روابط رومانتيك تأكيد كرد. (گاتمن و همکاران۱۹۹۸،۲۲-۵). [۲۵] نيز دريافتند كه حمايت و درگيري هيجاني اجزاي اساسي رابطه زناشويي هستند و اين عوامل در مقايسه با تعارضات رفتاري، با قدرت بيشتري مي‌توانند آينده رابطه را پيش‌بيني كنند. آنها هم چنين خاطرنشان كردند كه روز كه لحن ابزار هيجاني بين زوجين بسيار مهمتر از محتواي مكالمات و توانايي حل تعارضاتشان مي‌باشد. از نظر آنان عامل اصلي ناسازگاري زناشوئي ميزان خشم ابراز شده و يا تعداد تعارضات نيست، بلكه تحقير كردن و فاصله­گيري دفاعي است كه باعث بروز شگفتي­هاي زناشويي مي‌شود نتايج نشان داد بين تصوير بدني و عزت نفس مثبت و منفي و سازگاري زناشويي رابطه مثبت و مستقيم وجود دارد و تفاوت معناداري با يكديگر نشان مي‌دهند.

[۱]. Usimian & Daniluky

[۲]. Newel

[۳]. Weber

[۴]. Kazdin

[۵]. Gleeson

[۶]. Bellino

[۷]. Kaiser

[۸]. Rudl & Lennon

[۹]. Sinha & Mukerjec

[۱۰]. Scheier

[۱۱]. Kazdin

[۱۲]. Amato & Fowler

[۱۳]. Santrock

[۱۴]. Hoban

[۱۵]. Beth, Julieh. Anthony & Michael

[۱۶]. Baccem

[۱۷]. Feeny

[۱۸]. Spanier

[۱۹]. Blum and Mehrabian

[۲۰]. Roizblatt

[۲۱]. VijayanThimala & Kumari & Panda

[۲۲]. Vigel & Ballard & Doberah

[۲۳]. Sinha & Mukerjec

[۲۴]. Shnyder & Voydanoft & Gottman

[۲۵]. Gottman & Coan & Carreve & Swanson

……………………………

۲- اهمیت و ضرورت تحقیق:

……………………………

۳- پیشینه تحقیق:

……………………………

۴- اهداف تحقیق:

…………………………………….

۵- فرضيه ‏هاي تحقیق:

…………………………………….

۶- مدل تحقیق

…………………………

۷- سوالات تحقیق:

…………………………………….

۸- تعريف واژه‏ها و اصطلاحات فني و تخصصی (به صورت مفهومی و عملیاتی):

…………………………………….

۹- بیان جنبه نوآوری تحقیق:

………………………….

۱۰- روش شناسی تحقیق:

الف: شرح كامل روش تحقیق بر حسب هدف، نوع داده ها و نحوه اجراء (شامل مواد، تجهيزات و استانداردهاي مورد استفاده در قالب مراحل اجرايي تحقيق به تفكيك):

………………………….

ب- متغيرهاي مورد بررسي در قالب یک مدل مفهومی و شرح چگونگی بررسی و اندازه گیری متغیرها:

…………………………………….

ج – شرح کامل روش (ميداني، كتابخانه‏اي) و ابزار (مشاهده و آزمون، پرسشنامه، مصاحبه، فيش‏برداري و غيره) گردآوري داده‏ها :

…………………………………….

د – جامعه آماري، روش نمونه‏گيري و حجم نمونه (در صورت وجود و امکان):

…………………………………….

ر- روش نمونه گیری و حجم نمونه:

…………………………………….

ز- ابزار تحقیق:

…………………………………….

هـ – روش‌ها و ابزار تجزيه و تحليل داده‏ها:

…………………………………….

منابع :

…………………………………….

آسان داک: www.Asandoc.com

دانلود نمونه پروپوزال تکمیل شده، پروژه پر شده، طرح پیشنهادیه آماده

2019-01-01
كد : 105572
وضعيت :‌موجود
دسته بندی :
مرکز پژوهش های دانشگاهی ایران (آسان داک) مرکز پژوهش های دانشگاهی ایران (www.Asandoc.com) تنها مرکز دانشگاهی در ایران است که خدمات جامع برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی ارائه می دهد . این مرکز با بکار گرفتن اساتید خبره و نام آشنا در ایران در همه رشته های دانشگاهی سعی در ارائه خدمات علمی برتر در حوزه های پروپوزال آماده، مقاله بیس پایان نامه، پرسشنامه و ترجمه آماده و همچنین تحقیقات آماده برای متغیرهای فصل دوم پایان نامه کرده است . بدین جهت سایت آسان داک توانسته است یکی از پر بازدیدترین سایت های کشور برای دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری شود و امروزه بیشتر دانشگاه های کشور به این مرکز جامع دانشگاهی دسترسی دارند . کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری می توانند نمونه پروپوزال آماده خود برای درس روش تحقیق در رشته مدیریت ، حسابداری ، روانشناسی ، علوم تربیتی و سایر رشته ها را به راحتی از سایت خریداری و دانلود کنند . همه نمونه پروپوزال های ارشد و دکتری که به صورت تکمیل شده و فرم پر شده در سایت قرار گرفته مورد تأیید می باشد . حتی برای پروپوزال آماده و نمونه پروپوزال مطالبی رایگان برای دانلود در سایت قرار گرفته که دانشجو می تواند آنها را مطالعه کند .
© تمامی حقوق برای سایت آسان داک ( پروپوزال آماده - تحقیقات آماده - مقاله بیس پایان نامه - مقاله با ترجمه ) محفوظ است .
Site Map - Facebook - Rss