جستجو حرفه ای پروپوزال آماده ، پرسشنامه و تمامی مطالب سایت



رابطه مدیریت دانش و خلاقیت در مراکز آموزشی و درمانی دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران

  • پس از پرداخت لينک دانلود هم نمايش داده مي شود هم به ايميل شما ارسال مي گردد.
  • ايميل را بدون www وارد کنيد و در صورت نداشتن ايميل اين قسمت را خالي بگذاريد.
  • در صورت هر گونه مشگل در پروسه خريد ميتوانيد با پشتيباني تماس بگيريد.
  • براي پرداخت آنلاين بايد رمز دوم خود را از عابربانك دريافت كنيد.
  • راهنماي پرداخت آنلاين
افزودن به سبد خرید

دانلود پروپوزال آماده:  رابطه مدیریت دانش و خلاقیت در مراکز آموزشی و درمانی دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران

قسمت هایی از پروپوزال:

بیان مسأله:

مديريت دانش امر جديدي نيست، تمدن هاي بشري از نسلي به نسل ديگر اقدام به نگهداري و انتقال دانش، براي درك گذشته و پيش بيني آينده، مي نمودند. در محيط هاي تجاري پيچيده و پوياي امروزي تشنگي براي دانش، روز به روز دامنه و عمق گسترده تري مي يابد. دانشي كه به شدت در حال تغيير و در بيرون از سازمان ها در حال انتشار است. دانش همیشه برای افراد ارزشمند بوده است. فرهنگ های قوی و متمدن، اغلب با کتابخانه هایشان مشخص می شوند. کتابخانه بزرگ موزه الکساندریا، کتابخانه بريتانيا و غیره، همه محل تجمع دانش یک تمدن است (عباسی ۱۳۸۶).  هرچه دانش ما در حوزه اي بيشتر باشد، توانايي انجام كار بهتر در آن حوزه بيشتر خواهد بود(Jones 2007) .

با بررسی و تحلیل دانش و اهمیت ویژگی های آن در محدوده عملکرد سازمان ها می توان دریافت که برخورداری از دانش و اطلاعات روزآمد برای ادامه حیات سازمان ها به یک ضرورت انکار ناپذیر تبدیل شده است، بخصوص اگر روند تغییر و تحولات دانش در جامعه به دقت ارزیابی شود، این نتیجه هم حاصل می شود که جامعه فراصنعتی امروز جامعه ای اطلاعاتی است که در  آن بتدریج فناوری های نیرو افزا جای خود را به فناوری های دانش افزا می دهند و در محیط پویا و پیچیده امروزی برای سازمان ها ضروری است که بطور مداوم دانش جدید را به شکل ایجاد، اعتباربخشی و کاربرد در محصولات و خدمات خود بکار گیرند (صیف و کرمی ۱۳۸۳).

دانش سازماني در دنياي پرشتاب معاصر ، فرصت مناسبي است براي سازمان هايي كه به خوبي آن را مي شناسند و مديريت مي كنند و در عين حال تهديدي جدي است براي سازمان هايي كه به تحولات محيطي كم توجه بوده و آن را نمي شناسند. در خلال دهه گذشته اين آگاهي حاصل گشته كه سازمان ها بايد سرمايه معنوي و ابزارهاي فني خود را كه در قلمرو اطلاعات قرار دارند به درستي مديريت كنند (نکودری و یعقوبی ۱۳۹۰). پیتر دراکر در سال ۱۹۹۳ بیان کرده است که در اقتصاد امروزه دنیا، دانش منبعی همانند و در عرض سایر منابع تولید مانند کار و سرمایه و زمین نیست بلکه تنها منبع معنی دار عصر حاضر به شمار می رود. در واقع دانش تنها منبعی است که در اثر استفاده از ارزش آن کاسته نشده بلکه بر ارزش آن افزوده می شود. سایر تئورسین های پیشرو در امر سازمان و مدیریت نیز معتقدند سرمایه گذاری یک سازمان بر روی دانش نسبت به مواد و مصالح سودآورتر است (Nonaka & Takeuchi 1996) .

در اين راستا مديريت دانش يك متدولوژي براي توليد ، حفظ و بهره برداري از تمام امكانات مجموعه عظيمي از دانش است كه هر سازمان در فعاليت هاي روزانه خود از آنها بهره مي برد(نکودری و یعقوبی ۱۳۹۰).

مقوله دانش و مدیریت دانش به تدریج جای خود را در سازمان ها باز کرده اند. امروزه مدیران سازمان ها می دانند ماشین آلات را نمی توان اصلی ترین دارایی یک سازمان به حساب آورد. آنچه به عنوان دارایی مهم هر سازمان به شمار می رود، دانش سازمانی است و مدیریت صحیح بر آن باعث کسب مزیت رقابتی برای سازمان و در نهایت پیروز شدن بر رقبا خواهد شد(اخوان و جعفری ۱۳۸۴).  امروزه با تاکید فزاینده بر سازمان های دانش محور به جای سازمان های تولید محور، دانش از عواملی مثل زمین، سرمایه و نیروی کار به عنوان عوامل تولید پیشی گرفته و مدیریت در جستجوی راه هایی برای اداره کردن موثر آن است، هدف اداره این جنبه از سازمان ها همانند اداره دارایی های فیزیکی و مادی (دارایی های محسوس) است که امری عادی تلقی می شود(متقی ۱۳۸۴).

در بسياري از سازمان ها و موسسات يكى ازمعضل هاى اساسي اين است كه از ميزان دانايي و دانش افراد، اطلاع كافي وجود ندارد. مديريت موثر دانش با تمركز بر روي راه حل هايي كه كل سيستم شامل سازمان، منابع انساني و فناوري را در بر مي گيرد ازجمله مهمترين ابزارها براى حل اين مشكل محسوب مى شود(رفعتی شالدهی و همکاران ۱۳۸۷). مدیران در عصر اطلاعات با درک اهمیت و ارزش دانش در فرایند تصمیم گیری خود به دنبال به کار گیری راهکار ها و تکنیک های مدیریت دانش در کلیه سطوح سازمانی خود می باشند. مديريت دانش با تبديل سرمايه هاي انساني به دارايي هاي فكري سازمان يافته براي سازمان ايجاد ارزش مي كند(عباسی ۱۳۸۶).

مهمترین نقشی که می توان به مدیریت دانش نسبت داد این است که آن را به عنوان یک متدلوژي تغییر در نظرگرفت. مدیریت دانش از یکطرف با جذب دانش هاي جدید به درون سیستم و از طرفی دیگر با اداره موثر آن دانش ها، می تواند مهمترین عامل تغییر در یک سازمان باشد(فاتحی ۱۳۹۰).

اهميت فزاينده دانش در عصــر حاضر، سازمان ها را ناگزير مي سازد تا نسبت به معاني اي چون خلاقيت در تكنيك ، خلاقيت در محصول يا فرايند و خلاقيت سازماني يا استراتژيك، با تعمقي بيشتر بينديشند. اين موضوع سازمان ها را با چالش هايي در زمينه چگونگي پــــردازش دانش و ايجاد آن مواجه مي سازد(فتحیان و همکاران ۱۳۸۵). دانش ممکن است عناصر پایه ای و قسمت های عمده ای را که برای ساختن ایده جدید لازم است، فراهم کند اما برای اینکه این ساختارهای پایه ای در دسترس باشند، به ایده های کهنه نباید تعصب زیادی نشان داد. بنابراین به منظور داشتن سطح بالایی از خلاقیت باید زمان زیادی را برای درونی سازی دانش در سازمان اختصاص دهیم (Weisberg 1994).  براساس تحقيقات مالهوترا، دانش موجود در اذهان اعضاي سازمان مهمترين منبع دانش سازماني است. وي اذعان ميدارد كه مديريت دانش تنها مديريت دارايي سازمان نيست، بلكه مديريت فرايندهاي بين فردي و فرايندهاي سازماني است كه در اين مسير وجود دارند. او سپس مديريت دانش را به عنوان تركيبي نيروزا از ظرفيت فرايند داده ها و اطلاعات در فناوري اطلاعات و ظرفيت خلاقيت و نوآوري افراد بيان مي دارد(Malhotra 1997).

خلاقيت و نوآوري يكي از كليدهاي سودمندي و استفاده در مديريت دانش است(عباسی ۱۳۸۶). به طور كلي، در رابطه با مديريت دانش و خلاقيت منابع انساني در سازمان دو راهبرد اساسي مطرح است؛ نخست استفاده ي بهينه از فنآوري هاي موجود در سازمان جهت به كارگيري و كاربرد بهتر دانايي در داخل سازمان است. راهبرد دوم كه گاهي نوآوري دانايي ناميده مي شود، زماني است كه كاركنان از ارزش ها و معيارهاي سازمان شناخت كافي داشته و قادر هستند ايده هاي خلاقانه ي خود را در جهت توليد محصول و خدماتي نو و ارزشمند به كار گيرند ( Skyrm et al 1999).  باکینگهام و کلیفتون ( ۲۰۰۱ ) معتقد هستند که توانمندی ناشی از خلاقیت، بر اساس سه عنصر هوشمندی، دانش و مهارت امکان پذیر است(Buckingham & Clifton 2001) . همچنین پیتر دراکر نیز می گوید: “خلاقیت همانند کوشش های دیگر نیاز به استعداد، دانش و مهارت دارد”(Drucker 1985). همانطور که ملاحظه می شود در هر دو تعریف فوق دانش بعنوان یکی از عناصر اصلی ایجاد خلاقیت و نوآوری مطرح شده است و بیش از پیش اهمیت دانش را در بروز خلاقیت در سازمان ها نشان می دهد. در نتیجه امروزه توانمندی در گرو دارا بودن سرمایه دانش و بکارگیری مجموعه ظرفیت های ذهنی خلاق است که بطور موثری توسعه و پیشرفت را ممکن می سازد(شاهقلیان و الوانی ۱۳۸۴).

دراکر (۱۹۹۹) بیان می کند اگر در قرن بیستم با ارزش ترین دارایی شرکت ها تجهیزات تولید آنها بوده است، در قرن بیست و یکم کارکنان دانشی و بهره وری آنان مهم ترین و ارزشمند ترین دارایی تلقی می شود(Huang & Chen 2009) نیروی کاری که مدام از طریق خلاقیت و نوآوری می توانند با اصلاح یا تغییر آگاهانه در مورد محصولات یا خدمات و فرایندها مزیت پایدار برای سازمان خود خلق نمایند(عباسی ۱۳۸۶). خصوصاً با ابلاغ سیاست های کلی نظام اداری توسط مقام معظم رهبری (فروردین ۸۹) و ابلاغیه ستاد کل نیروهای مسلح در زمینه مدیریت دانش، و افزایش تاکید دولت بر ایجاد جامعه دانشی و اولویت حرکت به سوی اقتصاد های دانش محور در سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور و برنامه های چهارم و پنجم توسعه، مسئله مهمی که بوجود آمده درک این موضوع است که چگونه از دانش به عنوان یک منبع مهم مزیت رقابتی استفاده کنیم. در این میان بسیاری از سازمان ها تلاش خود را بر این مسئله متمرکز نموده اند که چگونه می توانند دانش را در سازمان مدیریت نمایند(تولایی ۱۳۸۸).

علی رغم اینکه دانش به عنوان منبعی برای بقای سازمان ها ضروری است و شرط موفقیت سازمان ها دستیابی به یک دانش و فهم عمیق در تمامی سطوح است، اما باز هم بسیاری از سازمان ها هنوز به مدیریت دانش به طور جدی توجه نکرده اند(Toffler 1991) .

بنابراین، مدیریت دانش در پیرامون ماست که هنوز به طور وسیع مورد استفاده قرار نگرفته است. همه ی ما به گونه ای، با عبارت هایی مثل اقتصاد دانشی و کارگران دانشی آشنا شده ایم، لیکن تا نهادینه شدن این مفاهیم در سازمان ها راه زیادی در پیش است(عباسی ۱۳۸۶).

سرمایه های طبیعی و انسانی زمانی به ثروت تبدیل می شوند که با سرمایه دانش آمیخته و عجین شده باشند. دانش، اطلاعات، دارایی های معنوی، تخصص و صلاحیت های حرفه ای، ابزارهای تولید ثروتند و جوامعی که فاقد این ابزارها باشند فقیر محسوب می شوند. امروزه سازمان ها دریافته اند که هیچ سرمایه ای به اندازه دانش نمی تواند آنها را در دنیای رقابتی مطلوب قرار دهد، لذا مدیریت دانش بعنوان ابزاری که می تواند دانش موجود را گردآوری و نظم و پویایی بخشیده و در کل سازمان اشاعه دهد، اهمیت یافته است(شاهقلیان و الوانی ۱۳۸۴). سازمان ها براي باقي ماندن در رقابت، با تغييرات محيط نوآور ، پاسخگويي به تقاضاهاي بازار، ارتقاي افراد و ظرفيت هايشان و حفظ ارتباطات مناسب با فراهم كنندگان، مشتريان و شركا، به مديريت دانش نياز دارند.(Edmonds 2002)

مدیریت دانش به سازمان‌ها کمک می‌کند تا فرایند دانش مؤثری داشته باشند. سازمان‌ها برای انتخاب بازار باید از دانش موجود و ایجاد دانش جدید بهره جویند و مدیریت دانش در این امر کمک شایانی به آنها می‌کند. اما شرکت‌ها باید در نظر داشته باشند که برقراری هر سیستم در سازمان با توجه به شرایط مختلف آن سازمان مقدمات خاص خود را می‌طلبد و در صورت عدم مهیا بودن آن، برقراری موفقیت‌آمیز آن امکان‌پذیر نیست. دانـش نمی تواند به سادگی دیگر منابـع، ذخیـره و یا تصاحـب شود؛ و نمـی توانـد به سادگی آنها، به طور سیستماتیک مدیریت و به کار گرفته شود(تولایی ۱۳۸۸). بیش از هر عامل دیگری کارکنان سازمان بعنوان صاحبان دانش و مهمترین سرمایه های سازمان مورد توجه قرار گرفته اند(شاهقلیان و الوانی ۱۳۸۴). امروزه کارکنان هوشمند و با دانش به عنوان مهم ترین سرمایه هاي یک سازمان با توجه به قدرت خلاقیت و نوآوري، خلق فرآیندهاي سازمانی نوین، فناوري هاي جدید و توسعه محصولات و خدمات جدید، سازمان را به مزیت رقابتی پایدار رهنمون می کنند. تلاش هاي نوآورانه در سازمان نتیجه سرمایه گذاري هدفمند در فرآیند یادگیري و ارتقاء مدیریت دانش است(فاتحی ۱۳۹۰) و مدیریت دانش بعنوان ابزاری که می تواند دانش موجود را گردآوری و نظم و پویایی بخشیده و در کل سازمان اشاعه دهد، اهمیت یافته است(شاهقلیان و الوانی ۱۳۸۴).

بيمارستان يكي از مهمترين اجزاي شبكه بهداشت و درمان و مركز ثقل آن است، و ويژگي هاي مهمي دارد كه آن را از ديگر سازمان ها جدا مي سازد. بنابر گزارش سازمان بهداشت جهاني (WHO)، بيمارستان در كشورهاي جهان سوم نيمي از هزينه هاي بخش بهداشت ودرمان را به خود اختصاص مي دهد و از طرفي بخش قابل توجهي از نيروي انساني و بهداشتي درماني را كه در سطوح عالي آموزش ديده اند، به خود اختصاص مي دهد، در برخي كشورها ۸۰% نيروي انساني پيراپزشكي و ۶۰% پزشكان را دربر مي گيرد. امروزه اداره امور بيمارستان ها به نحو اثربخش يكي از چالش هاي اساسي سيستم بهداشت و درمان است(اکبری ۱۳۸۴).

بخش بهداشت و درمان به عنوان سازماني كه نيازمند كاركنان ماهر و با دانش است، به علت ارتباط با سلامت جامعه، نيازمند استفاده از روش هايي كارآ در ارائه خدمات جهت بهبود كيفيت، كاهش هزينه هاي بهداشتي و رفع به موقع نيازهاي مراجعين است كه تنها در سايه استفاده از روش هاي نوين مديريت اطلاعات و تخصيص زمان مناسب به امر مديريت دانش امكان پذير است(میرغفوری و همکاران ۱۳۸۹). در سازمان هاي بهداشتي و درماني مشابه سازمان هاي ديگر، دانش زيادي در وراي فرايندها توليد مي شود. تفاوت هايي نيز بين سازمان هاي بهداشتي و درماني با ساير سازمان ها وجود دارد. يكي از اين وجوه اختلاف، داشتن اهدافي علاوه بر سازمان هاي ديگر يعني ارتقاي محافظت از بيمار و كاهش خطاهاي پزشكي است. تفاوت ديگر، استفاده فزاينده از فنآوري هاي پيشرفته در خدمات بهداشتي است كه به كارگيري كاركنان آموزش ديده و متخصص را ضروري مي سازد. از طرف ديگر لزوم انجام كارها به صورت گروهي و حول محور بيمار، به اشتراك هر چه بيشتر دانش و سازمان دهي و مديريت آن در اين سازما ن ها اهميت به سزايي مي بخشد(پیری و آصف زاده ۱۳۸۵). كدگذاري باليني نيز يكي ديگر از كاربرد هاي مهم مديريت دانش در سازمان هاي بهداشتي است(کرمی و پیری ۱۳۸۶).

از منظري ديگر، در دهه هاي اخير مؤسسات بهداشتي درماني با مشكلاتي از قبيل هزينه هاي فزاينده، فشارهاي بيشتر در جهت پاسخ گويي، شفافيت عملكرد و … مواجه گرديده اند. رهبران اين سازمان ها جهت مقابله با اين مشكلات، هر چه بيشتر به دنبال مزاياي به دست آمده از مديريت دانش در سازمان مي باشند. تكنولوژي اطلاعات با محوريت دانش و خردگرايي انسان و انديشه هايش، به منظور بهره برداري از انديشه و سپردن امور تكراري و غير خلاق به ماشين و همچنين افزايش كارآيي و آزادسازي مهارت هاي انساني، در دهه هاي اخير مورد توجه خاصي قرار گرفته است. بنابراين لازم است مديران خدمات بهداشتي درماني به كار و پرسنل ارايه كننده ي خدمات به عنوان اشكال مولد دانش بنگرند(ملکی و همکاران ۱۳۹۰).

اهمیت خلاقیت نیز به عنوان یکی از توانایی های ذهنی و تاثر و نقش آن، به ویژه در حرفه مدیریت، بر اثر پژوهش های روانشناختی بیش از پیش روشن شده است(اروندی ۱۳۸۱). لازمه هرگونه تحول، پویایی و حرکت، خلاقیت است. بنابراین اغراق نیست اگر گفته شود که انسان در کلیه پیشرفت ها، مدیون تفکر خلاق است. نوآوری در سازمان ها از ارکان اساسی افزایش بهره وری سازمانی و ایجاد فضایی مستعد برای پیشرفت با سرعتی چشمگیر به شمار می رود. با تاکید بر نقش و اهمیت کارکنان در بهبود شرایط سازمان ها، داشتن قدرت خلاقیت و برخورداری افراد از خلاقیت و نوآوری از اهمیت زیادی برخوردار می باشد(ساعتچی و همکاران ۱۳۹۱).

با توجه به موارد فوق و اهمیت مدیریت دانش و خلاقیت در بهبود تصمیم گیری، افزایش بهره وری، کاهش دوباره کاری، تسریع توسعه کارکنان و … بر آن شدیم رابطه بین مدیریت دانش و خلاقیت را در بیمارستان های دانشگاه های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران مورد مطالعه قرار دهیم تا با استفاده از نتایج آن، مدیران بیمارستان هایی که به دنبال تحولات گسترده و موفقیت آمیز و حفظ مزیت رقابتی خود هستند با تجهیز کردن کارکنان خود به دانش به عنوان مهمترین سرمایه سازمانی و ترغیب آنها به خلاقیت و نوآوری گام موثری را در جهت رشد و توسعه و دستیابی به اهداف خود بردارند.

……………………………

۲- اهمیت و ضرورت تحقیق:

……………………………

۳- پیشینه تحقیق:

……………………………

۴- اهداف تحقیق:

…………………………………….

۵- فرضيه ‏هاي تحقیق:

…………………………………….

۶- مدل تحقیق

…………………………

۷- سوالات تحقیق:

…………………………………….

۸- تعريف واژه‏ها و اصطلاحات فني و تخصصی (به صورت مفهومی و عملیاتی):

…………………………………….

۹- بیان جنبه نوآوری تحقیق:

………………………….

۱۰- روش شناسی تحقیق:

الف: شرح كامل روش تحقیق بر حسب هدف، نوع داده ها و نحوه اجراء (شامل مواد، تجهيزات و استانداردهاي مورد استفاده در قالب مراحل اجرايي تحقيق به تفكيك):

………………………….

ب- متغيرهاي مورد بررسي در قالب یک مدل مفهومی و شرح چگونگی بررسی و اندازه گیری متغیرها:

…………………………………….

ج – شرح کامل روش (ميداني، كتابخانه‏اي) و ابزار (مشاهده و آزمون، پرسشنامه، مصاحبه، فيش‏برداري و غيره) گردآوري داده‏ها :

…………………………………….

د – جامعه آماري، روش نمونه‏گيري و حجم نمونه (در صورت وجود و امکان):

…………………………………….

ر- روش نمونه گیری و حجم نمونه:

…………………………………….

ز- ابزار تحقیق:

…………………………………….

هـ – روش‌ها و ابزار تجزيه و تحليل داده‏ها:

…………………………………….

منابع :

…………………………………….

آسان داک: www.Asandoc.com

دانلود نمونه پروپوزال تکمیل شده، پروژه پر شده، طرح پیشنهادیه آماده

2019-01-24
كد : 108998
وضعيت :‌موجود
دسته بندی :
مرکز پژوهش های دانشگاهی ایران (آسان داک) مرکز پژوهش های دانشگاهی ایران (www.Asandoc.com) تنها مرکز دانشگاهی در ایران است که خدمات جامع برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی ارائه می دهد . این مرکز با بکار گرفتن اساتید خبره و نام آشنا در ایران در همه رشته های دانشگاهی سعی در ارائه خدمات علمی برتر در حوزه های پروپوزال آماده، مقاله بیس پایان نامه، پرسشنامه و ترجمه آماده و همچنین تحقیقات آماده برای متغیرهای فصل دوم پایان نامه کرده است . بدین جهت سایت آسان داک توانسته است یکی از پر بازدیدترین سایت های کشور برای دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری شود و امروزه بیشتر دانشگاه های کشور به این مرکز جامع دانشگاهی دسترسی دارند . کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری می توانند نمونه پروپوزال آماده خود برای درس روش تحقیق در رشته مدیریت ، حسابداری ، روانشناسی ، علوم تربیتی و سایر رشته ها را به راحتی از سایت خریداری و دانلود کنند . همه نمونه پروپوزال های ارشد و دکتری که به صورت تکمیل شده و فرم پر شده در سایت قرار گرفته مورد تأیید می باشد . حتی برای پروپوزال آماده و نمونه پروپوزال مطالبی رایگان برای دانلود در سایت قرار گرفته که دانشجو می تواند آنها را مطالعه کند .
© تمامی حقوق برای سایت آسان داک ( پروپوزال آماده - تحقیقات آماده - مقاله بیس پایان نامه - مقاله با ترجمه ) محفوظ است .
Site Map - Facebook - Google+ - Rss