جستجو حرفه ای پروپوزال آماده ، پرسشنامه و تمامی مطالب سایت



سطح، روند و عوامل مؤثر بر طلاق در ایران

  • پس از پرداخت لينک دانلود هم نمايش داده مي شود هم به ايميل شما ارسال مي گردد.
  • ايميل را بدون www وارد کنيد و در صورت نداشتن ايميل اين قسمت را خالي بگذاريد.
  • در صورت هر گونه مشگل در پروسه خريد ميتوانيد با پشتيباني تماس بگيريد.
  • براي پرداخت آنلاين بايد رمز دوم خود را از عابربانك دريافت كنيد.
  • راهنماي پرداخت آنلاين
افزودن به سبد خرید

دانلود پروپوزال آماده:  سطح، روند و عوامل مؤثر بر طلاق در ایران

قسمت هایی از پروپوزال:

بیان مسأله:

افزایش نرخ طلاق یک پدیدۀ کلیدی در جوامع معاصر است که تغییرات معناداری را در ساختار خانواده و در الگوهای قشربندی اجتماعی ایجاد کرده است (برناردی و مارتین پاستور[۱]، ۲۰۱۱: ۷۷۲).  تا ابتدای قرن بیستم جدایی و طلاق در مقایسه با مرگ و میر افراد به علت بیماری­های واگیردار و دیگر عوامل از منابع بی­اهمیت گسیختگی پیوندهای زناشویی محسوب می­شدند (بکر و همکاران[۲]،  ۲۰۰۸: ۱۱۴۱). امروزه به دلیل افزایش متوسط طول عمر افراد، زوجینی که ازدواج می­کنند انتظار می­رود بیش از ۴۰ سال با هم زندگی کنند. یک زوج با احتمال خیلی کمی به خاطر مرگ در طول سال­های اولیۀ زندگی­ زناشویی از هم جدا می­شوند اما احتمال جدایی­ زوجین از یکدیگر به خاطر طلاق یا متارکه[۳] در طی این سالها بسیار بیشتر است. شواهد نشان می­دهند ارقام مربوط به ازدواج و طلاق در مسیر عکس یکدیگر حرکت می­کنند به این معنی که از تعداد سالیانۀ ازدواج­ها کاسته شده و بر کثرت طلاق­ها افزوده شده است و در حال حاضر طلاق نقش پایان دهنده به تعداد کثیری از ازدواج­ها را ایفا می­کند و به عنوان یک پدیدۀ مخرب که عامل اصلی انحلال پیوندهای زناشویی است در نظرگرفته می­شود.

تلاش­های زیادی توسط صاحب نظران علوم انسانی برای درک تعیین کننده­های طلاق و تبیین آنها صورت گرفته است؛  به طوری که چرلین[۴] در ارتباط با علل و عوامل مؤثر بر طلاق چنین عنوان می­کند که در کشورهای غربی تغییر مفهوم ازدواج از یک نهاد اجتماعی به یک زندگی مشترک در تغییر برداشت از طلاق و افزایش میزان آن مؤثر بوده است. همچنین در این دسته از کشورها ارتقای سطح زندگی، استقلال اقتصادی بیشتر زنان، انتظارات بیشتر زوجین از ازدواج و کاهش تصور نامطلوب از مطلق یا مطلقه بودن از عواملی بوده که به افزایش میزان طلاق دامن زده است( به نقل از میرزایی،۱۳۸۴: ۱۶۰-۱۵۹).  لوکو و تیریت[۵] (۱۹۹۵) معتقدند ازدواج و طلاق دو استراتژی هستند که زنان برای کنترل بیشتر زندگی­شان به کار می­برند. تلاش برای خود مختاری و استقلال یک پروسۀ چند مرحله­ای است. اولا،ً زنان از طریق ازدواج از کنترل خانوادۀ پدری آزاد می­شوند و این پروسه از طریق طلاق کامل می­شود؛ به این صورت که آنها استقلال را از همسر و خویشاوندانش بدست می­آورند( به نقل از رینرز، ۲۰۰۳: ۱۷۷). از نقطه نظر این دیدگاه طلاق یک تشریفات گذار به خود کنترلی و قسمتی از پروسۀ اختیارات زن است. از سوی دیگر تامپسون[۶] (۱۹۶۰) بر این باور است که سبب شناسی گسست روابط خانوادگی، امری بسیار پیچیده است و عامل­های مرتبط با این پدیده در سطوح مختلفی عمل می­کنند. ممکن است مجموعۀ معینی از مقتضیات، در یک ازدواج خاص، به منزلۀ تهدیدی برای روابط زناشویی به شمار رود اما در یک رابطۀ زناشویی دیگر حتی برانگیزندۀ پاسخ مثبتی در جهت تقویت روابط زناشویی باشد (ولکات و هاگز[۷]  ۱۹۹۹ به نقل از کاظمی پور و خوشنویس ۱۳۹۲). اگر چه شواهد زیادی از تعیین کننده­های طلاق در کشورهای مختلف گزارش شده است( جالووارا[۸]  ۲۰۰۳در فنلاند؛ یی زینگ و همکاران[۹] ۲۰۰۷ در چین؛ جونز[۱۰] ۱۹۹۷ در جنوب شرق آسیا ؛ رینرز[۱۱] ۲۰۰۳ در مالاوی). اما برخی مطالعات به دنبال این سوال بوده­اند که آیا تعیین­کننده­های طلاق در طول زمان تغییرکرده­اند؟ (برناردی و ماتین پاستور۲۰۱۱).  هرچند امروزه روند رو به افزایش طلاق در ایران یک رخداد جدید نیست و در گذشته شاهد نسبت­های بالای طلاق به ازدواج در ایران بوده­ایم به طوری که در سال ۱۳۴۵ از هر ۱۰۰ ازدواج ۶/۱۶مورد به طلاق منجر شده است و در بستر اصلاحاتی که در قوانین حمایت از حقوق خانواده انجام می­گیرد روندهای رو به کاهش و نسبتاً ثابت طلاق را در دوره­هایی شاهد هستیم؛ به طوری که در سال ۱۳۴۶ به فاصلۀ یک سال رقم مذکور به شدت کاهش یافته و به ۸/۹% رسیده و با افت و خیزهایی در سال ۱۳۵۷ به ۱/۸% رسیده است، در سالهای ۶۷-۱۳۶۰ تا حدودی افزایش داشته و به ۱/۹% رسیده است. شاخص اخیر در سال ۱۳۷۹ کاهش یافته و به ۳/۸% رسیده است و مجدداً در فاصله سالهای ۸۹-۱۳۸۰ روندهای رو به افزایش طلاق را شاهد هستیم و در نهایت در این فاصله از ۴/۹% به ۳/۱۵% رسیده است[۱۲].

بنابراین تغییرات در وقوع و روند طلاق دلالت­های عمده­ای از انواع رفتارهای اجتماعی، اقتصادی و جمعیتی و به طور کلی رفتارهای خانوادگی است که عدم رضایت در بسیاری از جنبه­های زندگی را منعکس می­کند. اما با این وجود بسیاری از کنجکاوی­ها و سوالات مهم هنوز بدون پاسخ مانده­اند به این صورت که آیا تعیین کننده های طلاق در ایران نیز مانند بسیاری از کشورهای دیگر در طول زمان تغییر کرده است؟

در این پژوهش با استفاده از نظریات موجود در حوزۀ طلاق و نیز با استفاده از داده­های طرح بررسی سلامت و جمعیت (DHS ) که در سال ۱۳۷۹ توسط موسسۀ ملی تحقیقات سلامت جمع­آوری شده است و حاصل یک پیمایش ملی است به سوال تحقیق پاسخ داده می­شود. از آنجا که این پیمایش بر مبنای پیمایشی مقطعی صورت گرفته است و شامل زنان ۴۹-۱۰ ساله است به منظور پاسخ به سوال تحقیق  با استفاده از سال ازدواج زنان که منطبق بر تحولات اجتماعی ایران است؛ به تحلیل تعیین کننده­های طلاق در هر دوره پردا.خته می­شود.

[۱] – Bernardi & Martines Pastor

[۲] -Becker et al.

[۳]separation

[۴]Andrew Cherlin

[۵] Locoh & Thiriat

[۶] Tampson

[۷]wolcott & Hughes

[۸]Jalovaara

[۹] -Zeng Yi et al.

[۱۰] – Jones

[۱۱] -Reners

[۱۲] شاخص منعکس در متن (نسبت طلاق به ازدواج) با استفاده از آمارهای مندرج در سالنامۀ مرکز آمار ایران در سال­های مختلف محاسبه شده است.

……………………………

۲- اهمیت و ضرورت تحقیق:

……………………………

۳- پیشینه تحقیق:

……………………………

۴- اهداف تحقیق:

…………………………………….

۵- فرضيه ‏هاي تحقیق:

…………………………………….

۶- مدل تحقیق

…………………………

۷- سوالات تحقیق:

…………………………………….

۸- تعريف واژه‏ها و اصطلاحات فني و تخصصی (به صورت مفهومی و عملیاتی):

…………………………………….

۹- بیان جنبه نوآوری تحقیق:

………………………….

۱۰- روش شناسی تحقیق:

الف: شرح كامل روش تحقیق بر حسب هدف، نوع داده ها و نحوه اجراء (شامل مواد، تجهيزات و استانداردهاي مورد استفاده در قالب مراحل اجرايي تحقيق به تفكيك):

………………………….

ب- متغيرهاي مورد بررسي در قالب یک مدل مفهومی و شرح چگونگی بررسی و اندازه گیری متغیرها:

…………………………………….

ج – شرح کامل روش (ميداني، كتابخانه‏اي) و ابزار (مشاهده و آزمون، پرسشنامه، مصاحبه، فيش‏برداري و غيره) گردآوري داده‏ها :

…………………………………….

د – جامعه آماري، روش نمونه‏گيري و حجم نمونه (در صورت وجود و امکان):

…………………………………….

ر- روش نمونه گیری و حجم نمونه:

…………………………………….

ز- ابزار تحقیق:

…………………………………….

هـ – روش‌ها و ابزار تجزيه و تحليل داده‏ها:

…………………………………….

منابع :

…………………………………….

آسان داک: www.Asandoc.com

دانلود نمونه پروپوزال تکمیل شده، پروژه پر شده، طرح پیشنهادیه آماده

2019-02-19
كد : 110860
وضعيت :‌موجود
دسته بندی :
مرکز پژوهش های دانشگاهی ایران (آسان داک) مرکز پژوهش های دانشگاهی ایران (www.Asandoc.com) تنها مرکز دانشگاهی در ایران است که خدمات جامع برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی ارائه می دهد . این مرکز با بکار گرفتن اساتید خبره و نام آشنا در ایران در همه رشته های دانشگاهی سعی در ارائه خدمات علمی برتر در حوزه های پروپوزال آماده، مقاله بیس پایان نامه، پرسشنامه و ترجمه آماده و همچنین تحقیقات آماده برای متغیرهای فصل دوم پایان نامه کرده است . بدین جهت سایت آسان داک توانسته است یکی از پر بازدیدترین سایت های کشور برای دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری شود و امروزه بیشتر دانشگاه های کشور به این مرکز جامع دانشگاهی دسترسی دارند . کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری می توانند نمونه پروپوزال آماده خود برای درس روش تحقیق در رشته مدیریت ، حسابداری ، روانشناسی ، علوم تربیتی و سایر رشته ها را به راحتی از سایت خریداری و دانلود کنند . همه نمونه پروپوزال های ارشد و دکتری که به صورت تکمیل شده و فرم پر شده در سایت قرار گرفته مورد تأیید می باشد . حتی برای پروپوزال آماده و نمونه پروپوزال مطالبی رایگان برای دانلود در سایت قرار گرفته که دانشجو می تواند آنها را مطالعه کند .
© تمامی حقوق برای سایت آسان داک ( پروپوزال آماده - تحقیقات آماده - مقاله بیس پایان نامه - مقاله با ترجمه ) محفوظ است .
Site Map - Facebook - Rss