عسر و حرج در طلاق به درخواست زوجه
- پس از پرداخت لينک دانلود هم نمايش داده مي شود هم به ايميل شما ارسال مي گردد.
- ايميل را بدون www وارد کنيد و در صورت نداشتن ايميل اين قسمت را خالي بگذاريد.
- در صورت هر گونه مشگل در پروسه خريد ميتوانيد با پشتيباني تماس بگيريد.
- براي پرداخت آنلاين بايد رمز دوم خود را از عابربانك دريافت كنيد.
- راهنماي پرداخت آنلاين
- قيمت :29,000 ریال
- فرمت :Word
- ديدگاه :
عسر و حرج در طلاق به درخواست زوجه
(۳۵ صفحه ورد)
يكى از قواعد مهم و كثير الاستعمال در فقه و قانون اسلامى «قاعده نفى عسر و حرج» است. تمسك فقها به اين قاعده، در ابواب گوناگون و مسائل متنوع فقه، دليل بر اهميت و فوايد فراوان آن است. در بسيارى از مسائل حكومتى و اجتماعى و پارهاى از معضلات و مشكلات نوپيداى فقهى نيز، چنانكه در بخش نخست كتاب اشاره نموديم مىتوان اين قاعده را راهگشا و مؤثر دانست.
نكته ديگرى كه اهميت بحث از اين قاعده را روشنتر مىكند اين است كه برخى علىرغم ادله محكم و متقن اين قاعده و استفاده فراوان فقها از آن، مفاد آن را مجمل دانسته، و با محدود ساختن حجيت آن به موارد تكليف ما لايطاق، عملاً حجيت آن را مورد انكار قرار دادهاند، غافل از اينكه در چنين مواردى، خود عقل بهطور مستقل به نفى تكليف، حكم مىكند و ديگر حاجت به تأسيس اين قاعده امتنانى از سوى شارع نيست. در اين زمينه مىتوان از مرحوم شيخ حر عاملى نام برد كه به سبب نيافتن پاسخى مناسب براى اشكالى كه به زودى به طرح و حل آن خواهيم پرداخت، گفتهاست:
نفى الحرج مجمل لا يمكن الجزم به فيما عدا التكليف بما لا يطاق، و الا لزم رفع جميع التكاليف؛(۱)
نفى حرج، مجمل است، و در غير از تكليف به ما لايطاق نمىتوان به آن جزم پيدا كرد و گرنه رفع همه تكاليف، لازم مىآيد.
آنچه پيش از ورود در مباحث مربوط به اين قاعده ضرور نمىنمايد، تنقيح محل بحث است.
يكى از فقها و محققان معاصر، با بيان اقسام عسر و حرج، به تنقيح محل بحث پرداخته كه چكيدهاى از توضيح ايشان در زير مىآيد:
عسر و حرج در كارها، داراى چهار قسم است:
۱ – عسر و حرج به اندازهاى كه مكلف طاقت تحمل آن را نداشتهباشد؛
۲ – عسر و حرجى كه از مقدار فوق كمتر است، ولى با اين وجود تحمل نمودن آن موجب اختلال نظام مىشود؛
۳ – حرجى كه به هيچ يك از اين دو پايه نرسد، ولى به حدى باشد كه مستلزم ضرر جانى يا مالى يا آبرويى شود؛
۴ – حرجى كه تحمل آن فوق طاقت و مستلزم اختلال نظام و ضرر نباشد، بلكه در تحمل آن، تنها مشقت و تنگنا باشد.
………………………
………………………