جستجو حرفه ای پروپوزال آماده ، پرسشنامه و تمامی مطالب سایت



مبانی نظری وپیشینه تحقیق شبكه اجتماعي

  • پس از پرداخت لينک دانلود هم نمايش داده مي شود هم به ايميل شما ارسال مي گردد.
  • ايميل را بدون www وارد کنيد و در صورت نداشتن ايميل اين قسمت را خالي بگذاريد.
  • در صورت هر گونه مشگل در پروسه خريد ميتوانيد با پشتيباني تماس بگيريد.
  • براي پرداخت آنلاين بايد رمز دوم خود را از عابربانك دريافت كنيد.
  • راهنماي پرداخت آنلاين
افزودن به سبد خرید

مبانی نظری وپیشینه تحقیق شبكه اجتماعي

شبكه اجتماعي[۱]

رسانه‎های اجتماعی بنا بر يک تعريف، رسانه‎هايی برای برقراری تعامل اجتماعی مبتنی بر وب هستند و راهی ارزان و قابل دسترس برای انتشار اطلاعات از سوی عموم کاربران‌. اين تعريف عام، بسياری از وب‌سايت‎های با کارکرد ارتباطی را در زمره‌ي رسانه‌هاي اجتماعی قرار داده است؛ فروم‎های اينترنتی، وبلاگ‎ها، شبکه‎های اجتماعی، ويكي‎ها و پادکست از اين قبيل هستند. اما يكي از پرکاربرترين انواع رسانه‎های اجتماعی را شبکه‎های اجتماعی تشکيل می‎دهند.

” از سال ۱۹۷۹ اولين فضای شبکه‎ای را تام تراسکات و جيم اليس از دانشگاه داک ايجاد كردند.” (کاپلان و هنلين[۲]،۲۰۱۰: ۶۰). البته شبکه‎ای که آن‌ها ايجاد کردند با مفهومی که ما امروزه از رسانه‌ي اجتماعی درک می‌کنيم تفاوت‎هايی عمده دارد. رسانه‌ي اجتماعی در نزديكي هزاره‌ي جديد پا به عرصه وجود گذاشت (کاپلان و هنلين ،۲۰۱۰). نويسندگان اين شبکه‌ي اجتماعی اوليه به صورت آنلاين اقدام به نوشتن مطالب خود در آن می‎کردند. اين دفتر خاطرات گروهي را تشکيل می‎داد. اصطلاح “وبلاگ” اولين بار در همان زمان و به صورت مختصرشده يعنی “بلاگ”، يک سال بعدتر استفاده شد، زماني كه يک بلاگر به شوخی اسم “وبلاگ را” به “وی بلاگ[۳]” تغيير داد. افزايش دسترسی به اينترنت پرسرعت محبوبيت اين مفهوم را در جهت ايجاد سايت‎های شبکه‌ي اجتماعی همچون مای اسپيس (۲۰۰۳) و فيس بوک (۲۰۰۴) اضافه کرد. اين رشد قدم به قدم اصطلاح رسانه‌ي اجتماعی را ابداع کرد و آن را به برجستگی امروزي‌اش رساند.” (کاپلان و هنلين، ۲۰۱۰: ۶۰).

“آندرياس کاپلان” دكتراي مديريت بازرگاني از انگلستان و “مايكل هنلين” داراي دكتراي علم مديريت از انگلستان به عنوان متخصصين بازاريابي و رسانه‌هاي اجتماعي، برای ارائه‌ي تعريفی از رسانه‌ي اجتماعی سعی می‎کنند عمده‎ترين مفاهيم مشابه آن را شرح داده و نکات تمايز آن‌ها را برجسته كنند. دو مفهومی که تا حدودی مشابه مفهوم رسانه‎های اجتماعياند، مفاهيم وب۲[۴] و محتوای عمومی‌شده کاربری (يو. جی. سی)[۵] هستند. وب ۲ اصطلاحی است که اولين بار در سال ۲۰۰۴ استفاده شد تا راه جديدی برای انتشار محتوا و کاربردهای کوتاه از سوی اشخاص باشد. اين محتوا با همكاري و به روشی مشارکتی به طور مستمر به وسيله همه‌ي کاربران تغيير می‎يابد. محتوای عمومی‌شده کاربری نيز اصطلاحی است که در ۲۰۰۵ عموميت يافت و به طور معمول برای توصيف‌كردن اشکال مختلف محتوای رسانه‎ای به کار می‎رود که به طور عمومی قابل دسترس باشد و به وسيله کاربران نهايی توليد شده باشد. محتواهای عمومی‌شده کاربری بايد سه نياز اساسی را برآورده کند: ۱٫ بايد روی وبسايت مورد دسترس عموم يا روی سايت شبکههای اجتماعی قابل دسترس گروه منتخب مردم منتشر شود، ۲٫ بايد حجم خاصی از تلاشهای ايجادکننده را نشان دهد؛ ۳. در نهايت بايد خارج از روزمرگی و تمرينات حرفهای خلق شده باشد (کاپلان و هنلين،۲۰۱۰: ۶۱). کاپلان و هنلين با توضيح اين دو مفهوم مشابه و با استفاده از آن‌ها اظهار می‌کنند که رسانه اجتماعی يک گروه از کاربردهای مبتنی بر وب است که بر پايه‎های تکنولوژيكي و ايدئولوژيكي وب ۲ ساخته شده و خلق و تبادل محتوای عمومی‌شده کاربران را فراهم می‎کند (کاپلان و هنلين ،۲۰۱۰: ۷۰).

کاپلان و هنلين يک طرح برای طبقه‎بندی انواع رسانه‎های اجتماعی براساس تئوری حضور اجتماعی، ثروت رسانه‎ای، بيان خود و افشاي خود ارائه کرده‌اند که بر اساس آن شش نوع متفاوت از رسانه اجتماعی يعنی پروژه‎هاي مبتنی بر همکاری، وبلاگ‎ها و ميکروبلاگ‎ها، جماعت‎های محتوايی، سايت‎های شبکه اجتماعی، جهان بازی مجازی و جماعت‎های مجازی قابل شناسايی است (ويكي پديا, ۱۳۹۰).

شبکه‌های اجتماعی مجازی تنها ابزارهای تکنولوژيكي جديدی نيستند که امکانات جالب توجهی را در اختيار کاربران اينترنتی قرار داده باشند. شبکه‌های اجتماعی را فراتر از گونه‌ای وب‌سايت می‌توان به‌عنوان رسانه‌های جديدی در نظر گرفت که در ساختارهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سياسی تغييراتی ايجاد کرده‌اند. چالش‌هايی که شبکه‌های اجتماعی در سال‌های اخير با آن‌ها مواجه بوده‌اند، حوزه‌هايی فراتر از فضای مجازی را تحت تأثير قرار داده است. شبکه‌های اجتماعی از سويی به عنوان يكي از گونه‌های رسانه‌های اجتماعی، امکانات تعاملی قابل توجهی برای کاربران اينترنتی فراهم کرده‌اند و در افزايش مشارکت شهروندان در برخی فرايندها مؤثر بوده‌اند؛ از سويی اين شبکه‌ها با آسيب‌های گسترده‌ای در حوزه‌هايی از قبيل حريم خصوصی، کپی‌رايت، اعتياد مجازی، سوء استفاده از کودکان، دزدی اطلاعات و هويت و مواردی اين‌چنينی مواجه بوده‌اند. اين شبکه‌ها هم‌چنين عرصه‌‌ي ارتباطات سياسی را نيز متحول کرده‌اند. رويدادهای سياسی سال‌های اخير از انتخاب باراک اوباما به رياست‌جمهوری امريکا گرفته تا… همگی متأثر از فعاليت‌های کاربران شبکه‌های اجتماعی بودند. در حوزه‌‌ي ارتباطات بين‌الملل نيز شبکه‌های اجتماعی محل توجه هستند و برخی کشورهای شرقی مانند چين و روسيه که دغدغه‌ي‌ حفظ فرهنگ ملی برايشان اهميت دارد با تقويت شبکه‌های اجتماعی بومی تلاش کرده‌اند کاربرانشان را از شبکه‌های اجتماعی بين‌المللی که در مالكيت شرکت‌های امريكايي هستند، دور کنند. شبکه‌های اجتماعی هم‌چنين بر شکل‌های سرمايه‌ اجتماعی و اقتصادی و نحوه‌ي تبديل آن‌ها به يکديگر نيز مؤثر بوده‌اند و عرصه‌ی اقتصاد را نيز بي‌نصيب نگذاشته‌اند (جعفري، ۱۳۸۹: ۶۰)

حميدرضا ضيائی‌پرور، پژوهشگر و مدرس دانشگاه در مقاله‌اي كه در نشست “شبكه‌های اجتماعی، فرصت‌ها و تهديدها” با عنوان “۳۰ ويژگی شبكه‌های اجتماعی” در سال ۸۹ ارائه كرد؛ اين ۳۰ ويژگي را به شرح زير برشمرد:

  1. هويت : هويت در شبكه‌هاي اجتماعي به سمت واقعي‌تر شدن پيش مي‌رود چون هيچ كس مايل نيست فرد ناشناس را به ليست دوستان خودش اضافه كند ، شما در ليست دوستانتان در فيس بوك با افراد واقعي طرف هستيد . اما مثلاً در عصر وبلاگ‌ها اين مسأله تا حد زيادي قابل پنهان كردن بود.
  2. به اشتراك گذاري و يادگيري : افراد علاقمند هستند هر چه سريع‌تر اطلاعات يا محتوايي را كه توليد كرده‌اند به اشتراك بگذارند . اين محتوا ممكن است خبر ، فيلم ، عكس يا مقاله يا طنز يا ديدگاه شخصي يا تجربيات آن‌ها باشد.
  3. بسيج‌كنندگي و سازماندهي : شبكه‌هاي اجتماعي قدرت بسيج‌كنندگي دارند يعني مي‌توانند افراد را در يك زمان و يا مكان در محيط واقعي گرد هم آورند ، يا در محيط مجازي به كمپين بپردازند . طرح شبکه‌های اجتماعی خودجوش و خودمختار بی‌شمار و گسترده در سطح جامعه را بايد از بديع‌ترين اقدامات او دانست که می‌تواند تجربه و رويکردی نو در تشکيلات و سازماندهی در ايران معاصر محسوب شود.
  4. دوستي : تعميق دوستي‌ها بين جنس مخالف، بين همكلاسي‌ها، همكاران، هم عقيده‌ها، دوستي با دوستان دوستان .
  5. اعتماد : قابليت اعتماد به شبكه‌هاي اجتماعي بيش از وب سايت‌ها است چون اطلاعات، فيلتر نشده و خام منتقل مي‌شود ، قدرت اعتماد به شاخص بودن يا مشهور بودن فرد توليد كننده‌ي اطلاعات بستگي دارد .
  6. حلقه‌هاي مخاطبان : به جاي مخاطبان انبوه، حلقه‌هايي كوچك و بزرگ از مخاطبان شكل مي‌گيرد.اين حلقه‌ها در جاهايي با يكديگر همپوشاني دارد . تأثيرگذاري هر شبكه بر هر حلقه به تناسب تخصصي بودن يا گرايش خاص آن شبكه است.
  7. قدرت كندوسازي : قابيلت لينك‌دهي، ترك بك و دنبال كردن علايق مشترك يعني كندوسازي.
  8. استناد و تعميم : فيلم، عكس، صدا و متون اصلي رسانه‌ها، قابليت استناد و تعميم را بالا برده است. شنيدن كي بود مانند ديدن ؟
  9. چند رسانه‌اي : استفاده از چند رسآن‌هاي‌ها در شبكه‌هاي اجتماعي ، قابليت جديدي است كه قدرت اين نوع رسانه‌ها را بالا برده است . فيلم، صوت، عكس، انيميشن، متن، گرافيك و لينك .
  10. ادغام فن‌آوري‌ها : شبكه‌هاي اجتماعي محصول ادغام فن‌آوري‌هاي جديد وب ۲ هستند ،Ajax ، XML ، HTTPS، RSS.
  11. پرستيژ : امروزه افراد، مجريان تلويزيون، اساتيد دانشگاه، دانشجويان، روزنامه نگاران، سياستمداران و هنرمندان به جاي آدرس ايميل يا وب سايت يا وبلاگ، شناسه فيس‌بوك خود را اعلام مي‌كنند . حتي برنامه‌هاي تلويزيوني نيز آدرس فيس‌بوك دارند.
  12. گپ : شبكه‌ها قابليت گپ يا همان چت كردن را با خود به همراه دارند .
  13. نقد بي‌رحمانه : شبكه‌هاي اجتماعي فضاي تعاملي جسورترين آدم‌هايي است كه سرشان درد مي‌كند و فعاليت در اين شبكه‌ها را نوعي فعاليت مدني و حتي مبارزه‌ي مدني مي‌دانند . لذا از نقد بي‌رحمانه‌ي حاكميت ، سياستمداران؛ رسانه‌هاي رسمي ابايي ندارند . به همين جهت زبان آن‌ها متفاوت با ساير رسانه‌ها به نظر مي‌رسد .
  14. دنبال‌كردن و دنبال‌شدن : فالوشدن و فالوكردن افراد امري لذت‌بخش است . شما نيز دوست داريد دنبال شويد. شخصي نگاري يا روزنگاري در وبلاگ‌ها بر همين اساس اتفاق افتاده است. مانند توئيتر.
  15. باز انتشار : در محيط شبكه‌ها به خصوص سايت‌هاي لينكدوني، خبرها پالايش و انتخاب شده و باز انتشار مي‌شوند .
  16. خرد جمعي : همه چيز را همگان دانند و همگان هنوز از مادر زاده نشده‌اند : حكيم بزرگمهر. اما در عصر شبكه‌ها همگان در حال زاده شدن است. گرايش عمومي را مي‌شود از اين فضاها سنجيد. شبكه‌هاي اجتماعي بهترين فضاي افكارسنجي هستنند.
  17. جهاني بودن (مترجم گوگل) : حذف مرزهاي زباني مهم‌ترين اتفاقي است كه در فضاي جديد وب اتفاق افتاده است.
  18. سرگرمي : سرگرمي، ظنر، خنده، شوخي، سركار گذاشتن، سوتي و گاف‌گرفتن، كارهاي مونتاژي و فتوشاپي كردن، دست انداختن سياستمداران و معما طرح‌كردن، از ويژگي‌هاي اين شبكه‌ها است.
  19. سفارشي شدن : هرزه‌گردي و ولگردي در فضاي وب در حال حذف شدن است. شما محتوا را سفارش مي‌دهيد. با استفاده از فيدها، خروجي‌ها و ريدرهاي آنلاين و آفلاين.
  20. جستجو شدن : از طريق تركيب موتورهاي جستجو با بسياري از شبكه‌ها شما مي‌توانيد در اين فضاها هم‌زمان جستجو كنيد و جستجو شويد.
  21. اطلاع‌رساني و خبررساني : رسانه‌هاي شهروندي، خبرنگاران شهروند. از سونامي تا رخدادهاي انتخاباتي.
  22. رسانه‌ي نسل جوان : نو بودن، خلاق بودن و ابتكاري بودن باعث جذب جوان‌ها به اين پديده شده است.
  23. رسانه‌ي جايگزين : نقش رسانه‌هاي جايگزين را ايفا مي‌كنند در مقابل رسانه‌هاي جريان اصلي.
  24. تركيب با موبايل : اغلب اين فن‌آوري ها يا نسخه‌ي موبايل دارند، يا با استفاده از موبايل قابل انتشار و دسترسي هستند. مستندات محتوايي اين رسانه‌ها نيز توسط موبايل توليد مي‌شود.
  25. شفاف شدن بيش از گذشته : درون خانه‌هاي شيشه‌اي زندگي مي‌كنند؛ از كوچك‌ترين رخدادهاي همديگر مطلع مي‌شوند .
  26. ابتكار و خلاقيت : نوآوري در ذات شبكه‌ها است . ارتباطات افقي، پيشنهادات خلاقه، طوفان‌هاي مكرر فكري در اين محيط‌ها اتفاق مي‌افتد .
  27. ساختار دمكراتيك : مانند بالاترين، ويكي پديا، گوگل زمين، وبلاگ‌ها، فروم‌ها و همه برابرند.
  28. قدرت سرمايه اجتماعي : فوکوياما : سرمايه اجتماعي مجموعه‌ي معيني از ارزش‌هاي غير رسمي است که در ميان اعضاي گروه مشترک بوده و همکاري را در ميان آن‌ها بهبود مي‌بخشد…………………………
  29. …………………………..
  30. …………………………

2017-08-30
كد : 61931
وضعيت :‌موجود
مرکز پژوهش های دانشگاهی ایران (آسان داک) مرکز پژوهش های دانشگاهی ایران (www.Asandoc.com) تنها مرکز دانشگاهی در ایران است که خدمات جامع برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی ارائه می دهد . این مرکز با بکار گرفتن اساتید خبره و نام آشنا در ایران در همه رشته های دانشگاهی سعی در ارائه خدمات علمی برتر در حوزه های پروپوزال آماده، مقاله بیس پایان نامه، پرسشنامه و ترجمه آماده و همچنین تحقیقات آماده برای متغیرهای فصل دوم پایان نامه کرده است . بدین جهت سایت آسان داک توانسته است یکی از پر بازدیدترین سایت های کشور برای دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری شود و امروزه بیشتر دانشگاه های کشور به این مرکز جامع دانشگاهی دسترسی دارند . کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری می توانند نمونه پروپوزال آماده خود برای درس روش تحقیق در رشته مدیریت ، حسابداری ، روانشناسی ، علوم تربیتی و سایر رشته ها را به راحتی از سایت خریداری و دانلود کنند . همه نمونه پروپوزال های ارشد و دکتری که به صورت تکمیل شده و فرم پر شده در سایت قرار گرفته مورد تأیید می باشد . حتی برای پروپوزال آماده و نمونه پروپوزال مطالبی رایگان برای دانلود در سایت قرار گرفته که دانشجو می تواند آنها را مطالعه کند .
© تمامی حقوق برای سایت آسان داک ( پروپوزال آماده - تحقیقات آماده - مقاله بیس پایان نامه - مقاله با ترجمه ) محفوظ است .
Site Map - Facebook - Rss