جستجو حرفه ای پروپوزال آماده ، پرسشنامه و تمامی مطالب سایت



مبانی نظری و پیشینه تحقیق برای فصل دوم پایان نامه بررسی کیفیت زندگی و ابعاد آن

  • پس از پرداخت لينک دانلود هم نمايش داده مي شود هم به ايميل شما ارسال مي گردد.
  • ايميل را بدون www وارد کنيد و در صورت نداشتن ايميل اين قسمت را خالي بگذاريد.
  • در صورت هر گونه مشگل در پروسه خريد ميتوانيد با پشتيباني تماس بگيريد.
  • براي پرداخت آنلاين بايد رمز دوم خود را از عابربانك دريافت كنيد.
  • راهنماي پرداخت آنلاين
افزودن به سبد خرید

مبانی نظری و پیشینه تحقیق برای فصل دوم پایان نامه بررسی کیفیت زندگی و ابعاد آن

 

۲ـ۱ـ مباحث مربوط به کیفیت زندگی

کیفیت زندگی

نخستین تحقیقات واقعی در زمینه کیفیت زندگی به کپل کانور و راجرز (۱۹۷۶) و اندروز وایتی بر می گردد. کمپل و همکارانش کیفیت زندگی را رضایت از زندگی در حیطه های  خاص می دانستند آنها حیطه های کار ، مسکن ، سلامتی ، همسایگی، دوستی ها؛ ازدواج زندگی خانوادگی ، سطح تحصیلات و پس انداز را مولفه های کیفیت زندگی قلمداد می کردند.

شالوک اعتقاد دارد علاقه به بحث کیفیت زندگی به لحاظ تاریخی از چهار زمینه ریشه می گیرد:

۱ـ بازنگری  در این باور که پیشرفت های علمی، پزشکی و تکنولوژیک به تنهایی می توانند خوشبختی و بهزیستی بشر را فراهم کنند و درعوض توجه به این  مساله که  احساس بهزیستی شخصی خانوادگی و اجتماعی در صورتی تحقق می یابد که پیشرفت های یاد شده با ارزش ها اداراکات و شرایط محیط زیستی مساعدی همراه شوند.

۲ـ تغییر نگرش از خدمات مبتنی بر اجتماعی به سمت سنجش نتایج و پیامدهای زندگی فرد در اجتماع

۳ـ افزایش قدرت مصرف کنندگان و شکل گیری جنبش های تامین کننده حقوق بیماران و تاکید این جنبش ها بر برنامه ریزی شخص محور، توجه به پیامدهای شخصی برنامه های رفاهی و دولتی و توجه به حقوق تعیین سرنوشت خود و…

۴ـ پیدایش تغییرات جامعه شناختی که جنبه های عینی و ذهنی کیفیت زندگی را معرفی کرد و ویژگی های  فرد ی و شخصی این مفهوم را مورد تاکید قرار داد.(schalock,2004:208)

۲-۱-۱- تعریف کیفیت زندگی

در لغتنامه دهخدا(۱۳۸۵) واژه كيفيت به معني چگونگي و حالت و وضعي كه حاصل باشد در چيزي و در فرهن معين (۱۳۸۲)  به معني چگونگي و چوني آمده است . واژه كيفيت در لاتين [۱] به معني چيزي، خصوصيت، طبيعت ، نوع ، ظرفيت ، تعريف ،  صفت، نهاد و چگونگي است . (qol) از نظر واژه به معني چگونگي زندگي است و دربرگيرنده تفاوتهاي آن است كه براي هر فرد منحصر به فرد بوده و با ديگران متفاوت  است (فتاحي، ۱۳۸۹: ۲۷).

بعضي از صاحبنظران در مورد ذهني بودن و پويا بودن اين مفهوم توافق دارند )نجات ، ۱۳۸۷: ۵۷) به نظر روانشناسان اولين عامل تعيين كننده در مطالعات كيفيت زندگي ، بررسي نگرش فرد نسبت به زندگي است (محمودي ، ۱۳۹۰: ۴۵) (كاتر۱۹۸۵) كيفيت زندگي را به مثابه رضايت فرد از زندگي و محيط پيراموني تعريف مي كند كه نيازها ، خواستها، ترجيحات سبك زندگي و ساير عوامل ملموس و غيرملموس را كه بر بهزيستي همهجانبه فرد تأثير دارند را دربرميگيرد (غفاري، ۱۳۸۸: ۴-۵) داينر كيفيت زندگي را متضمن اين ميداند كه افراد خودشان از زندگي خودشان ارزيابي مثبتي داشته باشند (داينر ،۲۰۰۴: ۳۴) شوماخر كيفيت زندگي را در اين امر ميداند كه افراد از زندگي شان رضايت داشته باشند، به عبارت ديگر كيفيت زندگي معاد احساس رضايت كلي از زندگي در نظر گرفته شده است (محمودي ، ۱۳۹۰: ۴۵)  از نظر مالمن (۱۹۷۷)  كيفيت زندگي مفهومي ناظر به افراد است، ولي همچون انتظارات، از طريق تعامل پوياي بين فرد مفرو ،  جامعه و محل سكونت او تعيين ميشود (غفاري ،۱۳۸۸:  ۴-۵)  از نظر گروه كيفيت زندگي  سازمان جهاني بهداشت(  ۹۶۶۰ )درك فرد از وضعيت كنوني اش با توجه به فرهن و نظام ارزشي كه در آن زندگي مي كند و ارتبا اين دريافت ها با اهداف ، انتظارات ، استانداردها و اولويتهاي مورد نظر فرد مفهوم كيفيت زندگي را تشكيل مي دهد )نجات ، ۱۳۸۸: ۵۵).

از منظر علمی تلاش های متعددی برای  ارائه تعریف کاربردی از مفهوم کیفیت زندگی انجام شده و تعاریف متعددی نیز ارائه شده است که در جدول ۲ـ۱ به برخی از این تعاریف به صورت اختصار اشاره شده است:

جدول ۲ـ۱: خلاصه تعاریف کیفیت زندگی

نام نظریه پرداز خلاصه تعریف
سینیتا و هانیدس[۲]

 

کیفیت زندگی را برداشت و ارزیابی مثبت یا منفی فرد از خصوصیات زندگی خود و میزان رضایت کلی فرد از زندگی میدانند
ایسنیک [۳] کیفیت زندگی دیدگاه فرد را درباره تفاوت درک شده بین آنچه باید باشد و آنچه هست نشان میدهد
نرودن فلت [۴] کیفیت زندگی افراد از طریق بررسی تجربه آنان از میران دستیابی به آمال و آرزوهای شان انجام پذیر است.
کمپل [۵] احساس رضایت از زندگی شغلی و رضایت از زندگی خانوادگی ارکان کلی رضایت از زندگی می باشند.
تورانس[۶] کیفیت زندگی شامل موفقیت فرد در رسیدن به شرایط خاص یا موقعیتی از پیش تعیین شده و تجربه کنونی احساس سلامتی ورضایتمندی فردی است .
مالمان[۷] کیفیت زندگی بوسیله ارتباط متقابل پویا بین یک فرد جامعه او و عادات او مشخص می گردد
ویور[۸] کیفیت زندگی عبارت است از وضعیت سلامت خود و میزان رضایت از این وضع
دونالد[۹] کیفیت زندگی را شالم خوب بودن و بهزیستی فرد از نظر فیزیکی عملکردی، اجتماعی، روانی وعاطفی می داند
یونسکو[۱۰] کیفیت زندگی مفهومی کلی است که تمام جنبه های زیستی، شامل رضایت مادی، نیازهای حیاتی و جنبه های انتقالی زندگی مانند: توسعه فردی، خودشناسی و بهداشت اکوسیتم را پوشش میدهد.
سمینار جهانی سامان ملل متحد در ارتباط با جهان سومUN کیفیت زندگی شامل شرایط بهتر تغذیه، پوشاک، مسکن و محیط زیست انسانی، بهداشت و آموزش و پرورش و ایجاد فرصت هایی برای کنش متقابل اجتماعی، کسب مهارت های اجتماعی و شغلی، گسترش همبستگی   عمومی و مشارکت اجتماعی و سیاسی می باشد.

بنا به تعریف سازمان جهانی بهداشت کیفیت زندگی درک افراد از موقعیت خود در زندگی از نظر فرهنگ، سیستم ارزشی ای که در آن زندگی می کنند اهداف  انتظارات، استانداردها و اولویت هایشان می باشد.

….

….

2018-01-07
كد : 75536
وضعيت :‌موجود
مرکز پژوهش های دانشگاهی ایران (آسان داک) مرکز پژوهش های دانشگاهی ایران (www.Asandoc.com) تنها مرکز دانشگاهی در ایران است که خدمات جامع برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی ارائه می دهد . این مرکز با بکار گرفتن اساتید خبره و نام آشنا در ایران در همه رشته های دانشگاهی سعی در ارائه خدمات علمی برتر در حوزه های پروپوزال آماده، مقاله بیس پایان نامه، پرسشنامه و ترجمه آماده و همچنین تحقیقات آماده برای متغیرهای فصل دوم پایان نامه کرده است . بدین جهت سایت آسان داک توانسته است یکی از پر بازدیدترین سایت های کشور برای دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری شود و امروزه بیشتر دانشگاه های کشور به این مرکز جامع دانشگاهی دسترسی دارند . کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری می توانند نمونه پروپوزال آماده خود برای درس روش تحقیق در رشته مدیریت ، حسابداری ، روانشناسی ، علوم تربیتی و سایر رشته ها را به راحتی از سایت خریداری و دانلود کنند . همه نمونه پروپوزال های ارشد و دکتری که به صورت تکمیل شده و فرم پر شده در سایت قرار گرفته مورد تأیید می باشد . حتی برای پروپوزال آماده و نمونه پروپوزال مطالبی رایگان برای دانلود در سایت قرار گرفته که دانشجو می تواند آنها را مطالعه کند .
© تمامی حقوق برای سایت آسان داک ( پروپوزال آماده - تحقیقات آماده - مقاله بیس پایان نامه - مقاله با ترجمه ) محفوظ است .
Site Map - Facebook - Google+ - Rss