جستجو حرفه ای پروپوزال آماده ، پرسشنامه و تمامی مطالب سایت



مبانی نظری و پیشینه تحقیق برای فصل دوم پایان نامه بررسي گام به گام بهبود مصرف انرژي در صنعت فولاد

  • پس از پرداخت لينک دانلود هم نمايش داده مي شود هم به ايميل شما ارسال مي گردد.
  • ايميل را بدون www وارد کنيد و در صورت نداشتن ايميل اين قسمت را خالي بگذاريد.
  • در صورت هر گونه مشگل در پروسه خريد ميتوانيد با پشتيباني تماس بگيريد.
  • براي پرداخت آنلاين بايد رمز دوم خود را از عابربانك دريافت كنيد.
  • راهنماي پرداخت آنلاين
افزودن به سبد خرید

مبانی نظری و پیشینه تحقیق برای فصل دوم پایان نامه بررسي گام به گام بهبود مصرف انرژي در صنعت فولاد

  • اصول صرفه‌جويي انرژي

عامه مردم آمادگي اين گونه تفکر را دارند که اگر وضعيت فعلي به صورتي موثر براي صرفه‌جويي انرژي تغيير کند، ما به اصولي براي تغييرات در خصوص وضعيت فعلي نياز خواهيم داشت. سه اصل : «جلوگيري کردن» براي صرفه‌جويي انرژي در تغيير الگوي تفکر مفيد خواهد بود که در ذيل توصيف شده است.

۱- جلوگيري از استفاده نادرست  و غير منطقي

۲- جلوگيري از نشت کردن

۳- جلوگيري از تلف شدن

اين سه قاعده «جلوگيري کردن» اساس و مبنايي براي صرفه‌جويي دائم انرژي است[۱۲].

در اين تحقيق جهت بهبود بهره‌وري انرژي از ديدگاه مديريتي، اصول صرفه‌جويي انرژي در فرآيند و کارکنان واحدهاي مختلف كارخانه فولاد، از جمله فرهنگ سازي صرفه‌جويي انرژي، ايجاد انگيزه در کارکنان، مميزي انرژي، جلوگيري از نشتي و غيره استفاده شده است.

  • گام هاي صرفه‌جويي انرژي :

سه گام براي صرفه‌جويي انرژي در جدول ۲-۱ شرح داده شده است :

جدول ۲-۱ گام هاي صرفه‌جويي انرژي

گام اول : بهبود عمليات اين مورد به مفهوم بهبود در شيوه و روش عمليات مي‌باشد. هدف بهبود روش بهره‌گيري يا روش عمليات وسايل و يا تجهيزات، بدون تغيير در ساختار اصلي آنهاست. به عنوان مثال تنظيم نسبت هوا به فشار کوره در يک کوره احتراق يکي از نظاير آن مي‌باشد.
گام دوم : بهبود تجهيزات در اينجا صرفه‌جويي انرژي با به روز کردن تجهيزات يا تجديد وسايل بر کارآيي بالاتر تحقق مي يابد. براي مثال، بهبود با خودکار کردن تجهيزات، کنترل دور يک موتور، طولاني ساختن هر يک از اينها، محاسبه قابليت سود و تأثير سرمايه‌گذاري لازم است (سال‌هاي استهلاک)، که ميزان سرمايه‌گذاري در کارخانه و تجهيزات مربوطه با ميزان تأثير در صرفه‌جويي انرژي مقايسه مي‌شود
گام سوم : بهبود فرآيند توليد اين مرحله به معني تغيير فرايند توليد فعلي به فرآيند توليد جديد مهندسي است، مثلا، استفاده از برق سيستم در يک کوره گرمايش الکتريکي، چرخش مستقيم از ريخته‌گري مداوم، حذف فرآيند پيش گرمايش با بازپخت مستقيم بعد از آهنگري، هر چند سرمايه‌گذاري در مقياس وسيع در کارخانه و تجهيزات مورد نياز است و خطر (ريسک) هم قابل توجه است، اما انتظار مي رود که تأثيرات آن خيلي برجسته باشد. اين بهبود نيازمند همکاري تمام شرکت از جمله بخش پژوهش و توسعه است.

 ماتريس مديريت انرژي و جايگاه آن در برنامه‌ريزي

برنامه‌ريزي، مهمترين عنصر کليدي مديريت انرژي است. برنامه‌ريزي مرحله‌اي مهمتر از تصميم‌گيري است که ايده و فکر صرفه‌جويي در انرژي را با توجه به محدوديت‌هاي سازمان تبديل به فعاليت‌هاي سازمان به صورت مجموعه‌اي منسجم و مرتبط به هم ديده شوند. يکي از راه‌هاي تعيين وضعيت موجود هر سازمان از نظر انرژي، معين کردن جايگاه سازمان در ماتريس مديريت انرژي است. سطرهاي اين ماتريس (از سطح ۰ تا ۴) نشان‌دهنده پيچيدگي و تکامل سازمان در قبال مديريت موثر انرژي و ستونهاي آن در ارتباط با موضوعات کليدي مديريت (سياست انرژي، سازماندهي انرژي، انگيزه صرفه‌جويي در ميان کارکنان، سيستمهاي اطلاعاتي انرژي، پيشرفت و سرمايه‌گذاري در امر انرژي) مي‌باشد. استقاده از ماتريس مديريت انرژي به دو دليل زير توصيه شده است.

۱- کمک به شناخت وضع موجود مديريت انرژي و سياست‌هاي جاري مديريت انرژي در سازمان

۲- کمک به سازماندهي و بهبود مديريت انرژي در سازمان

ماتريس مديريت انرژي روشي ساده و سريع براي معين ساختن وضع موجود سازمان از نظر مصرف انرژي است. براي استفاده از اين ماتريس، لازم است موضوعاتي که در سازمان مورد نظر نسبت به ساير مسائل، بحراني‌تر است معين شود. به طور خلاصه بايد :

۱- وضعيت و جايگاه سازمان را در ماتريس مديريت انرژي مشخص كرد.

۲- روي ستون‌هايي که داراي بيشترين پيشرفت هستند، تاكيد كرد.

۳- موانع پيشرفت را تعيين کرده و راه‌هاي غلبه بر آن مشکلات توصيف شود.

۴- فرصت‌هاي بهبود را معلوم کرده و تصميم چگونگي استفاده از فرصت‌ها گرفته شود.

۵- در جريان بهبود همه کارکنان از مديران عالي تا کارگران ساده درگير باشند.

با استفاده از ماتريس مديريت انرژي، سازمانها از نظر مديريت انرژي در چهار سطح به شرح زير قرار مي گيرند :

۱- سطح صفر

در اين سازمان­ها واحدي تحت عنوان مديريت انرژي وجود ندارد و هيچ برنامه­ايي درقبال مصرف انرژي سازمان موجود نيست. برنامه‌ايي براي ايجاد و توسعه آگاهي دراستفاده از انرژي و بهينه سازي مصرف انرژي در داخل اين سازمان­ها وجود ندارد.

نقطه قوت: ندارد

نقطه ضعف: فرصت­هاي گرانب­هايي برا ي سازمان در سود بردن از کاهش مصرف انرژي و رفع آثار سوء زيست­محيطي ناشي از اتلاف انرژي از دست مي­رود.

۲- سطح اول

با وجود اينکه در اين سازمان­ها سياست روشني در قبال انرژي و مصرف آن وجود ندارد، سازمان، يک متخصص انرژي را استخدام کرده است. اين شخص اطلاعات اوليه براساس قبض­هاي انرژي تهيه مي­کند و گزارش لازم را در واحدي که کار مي­کند، ارائه مي­نمايد.

فرد مزبور، از طريق تماس­هاي غير رسمي با کساني که به طور مستقيم مسئول مصرف انرژي هستند، موضوعات مربوط به انرژي را در ميان مي­گذارد.

نقطه قوت : متخصص انرژي، اهميت انرژي را در سازمان تشخيص مي‌دهد.

نقطه ضعف : مديريت انرژي از طريق غير رسمي با استفاده‌کنندگان انرژي در سازمان در تماس است.

در اين نقطه سازمانها اساسا به سرمايه‌گذاري در بهينه‌سازي مصرف انرژي اولويتي داده نمي‌شود يا اين اولويت بسيار کم است.

۳- سطح دوم

در اين سازمانها مديران ارشد به اهميت انرژي واقف شده اما در عمل تعهد لازم و کافي را به بهينه‌سازي مصرف انرژي ندارند يا از فعاليت‌هاي واحد مديريت انرژِي اطلاعي ندارند يا از فعاليت‌هاي واحد مديريت انرژي حمايت لازم را نمي‌کنند. کارکنان انرژي زير‌نظر بخش فني مي باشند و گزارشاتي به کميته‌اي که متشکل از افراد ديگر سازمان است، ارائه مي‌دهند به همين دليل اثربخشي مديريت انرژي در عمل بسيار محدود است.

نقطه قوت : کارکنان انرژي، سازماني رسمي براي شروع فعاليت‌هاي مربوط به مديريت انرژي به طور مجزا محسوب مي شوند.

نقطه ضعف : مديريت انرژي هنوز از طرف مديريت بالاي سازمان حمايت کافي نمي‌شود و به جاي برخورداري از يک برنامه منسجم انرژي معمولا با هر پروژه بهينه‌سازي مصرف انرژي به طور مجزا سيستماتيک برخورد مي‌شود.

….

….

2018-08-28
كد : 93230
وضعيت :‌موجود
مرکز پژوهش های دانشگاهی ایران (آسان داک) مرکز پژوهش های دانشگاهی ایران (www.Asandoc.com) تنها مرکز دانشگاهی در ایران است که خدمات جامع برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی ارائه می دهد . این مرکز با بکار گرفتن اساتید خبره و نام آشنا در ایران در همه رشته های دانشگاهی سعی در ارائه خدمات علمی برتر در حوزه های پروپوزال آماده، مقاله بیس پایان نامه، پرسشنامه و ترجمه آماده و همچنین تحقیقات آماده برای متغیرهای فصل دوم پایان نامه کرده است . بدین جهت سایت آسان داک توانسته است یکی از پر بازدیدترین سایت های کشور برای دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری شود و امروزه بیشتر دانشگاه های کشور به این مرکز جامع دانشگاهی دسترسی دارند . کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری می توانند نمونه پروپوزال آماده خود برای درس روش تحقیق در رشته مدیریت ، حسابداری ، روانشناسی ، علوم تربیتی و سایر رشته ها را به راحتی از سایت خریداری و دانلود کنند . همه نمونه پروپوزال های ارشد و دکتری که به صورت تکمیل شده و فرم پر شده در سایت قرار گرفته مورد تأیید می باشد . حتی برای پروپوزال آماده و نمونه پروپوزال مطالبی رایگان برای دانلود در سایت قرار گرفته که دانشجو می تواند آنها را مطالعه کند .
© تمامی حقوق برای سایت آسان داک ( پروپوزال آماده - تحقیقات آماده - مقاله بیس پایان نامه - مقاله با ترجمه ) محفوظ است .
Site Map - Facebook - Rss