جستجو حرفه ای پروپوزال آماده ، پرسشنامه و تمامی مطالب سایت



پیشینه تحقیق ومبانی نظری سير تاريخي توسعه مفهوم و كاربرد سرمايه فكري

  • پس از پرداخت لينک دانلود هم نمايش داده مي شود هم به ايميل شما ارسال مي گردد.
  • ايميل را بدون www وارد کنيد و در صورت نداشتن ايميل اين قسمت را خالي بگذاريد.
  • در صورت هر گونه مشگل در پروسه خريد ميتوانيد با پشتيباني تماس بگيريد.
  • براي پرداخت آنلاين بايد رمز دوم خود را از عابربانك دريافت كنيد.
  • راهنماي پرداخت آنلاين
افزودن به سبد خرید

پیشینه تحقیق ومبانی نظری سير تاريخي توسعه مفهوم و كاربرد سرمايه فكري

سرمایه فکری

سير تاريخي توسعه مفهوم و كاربرد سرمايه فكري

در سال ۱۹۶۹ آقاي جان گالبريت اولين كسي بود كه از اصطلاح سرمايه فكري استفاده كرد. اما در اواسط دهه ۱۹۸۰ حركت از عصر صنعت به سمت عصر اطلاعات آغاز شد و شكاف عميق بين ارزش دفتري و ارزش بازار شركت ها بوجود آمد و در اواخر دهه ۱۹۸۰ اولين تلاشها براي تدوين صورتهاي مالي حسابهايي كه سرمايه فكري را اندازه گيري كنند صورت گرفت و كتابهايي در اين موضوع از قبيل مديريت داراييهاي دانش توسط آميدن تاليف شد. در اوايل ۱۹۹۰، اولين بار نقش مديريت سرمايه هاي فكري با تخصيص يك پست رسمي، در سازمان مشروعيت يافت و آقاي ادوينسون[۱] بعنوان مدير سرمايه هاي فكري شركت اسكانديا معرفي شد همچنين در اين دوره مفهوم رويكرد ارزيابي متوازن توسط كاپلان و نورتن مطرح گرديد و در مجله فورچون مقالاتي در اين زمينه منتشر گرديد. اما در اواسط دهه ۱۹۹۰، شركت اسكانديا اولين گزارش سرمايه هاي فكري را منتشر كرد و همايشي در سال ۱۹۹۶ با موضوع سرمايه فكري ترتيب داده شد. در اوايل دهه ۲۰۰۰، اولين مجله معتبر با محوريت سرمايه هاي فكري و اولين استانداردهاي حسابداري سرمايه فكري توسط دولت دانمارك منتشر گرديد. امروزه پروژه هاي مختلفي از قبيل انتشار كتب و برگزاري سمينارها و تهيه و تدوين مقالات متعددي در اين زمينه در حال انجام است(مجتهد زاده، ۱۳۸۲).

 

۲-۲-۲- مفهوم و تعاريف سرمايه فكري

قبل از اینکه بخواهیم سرمایه فکری را شناسایی، مدیریت و اندازه‌گیری کنیم، نیاز است که مفهوم آن را درک کنیم. مفهوم سرمایه فکری همیشه مبهم بوده است و تعاریف مختلفی برای تفسیر این مفهوم مورد استفاده قرار گرفته است. بسیاری تمایل دارند از اصطلاحاتی مانند داراییها، منابع یا محرکهای عملکرد به جای کلمه سرمایه استفاده کنند و آنها واژه فکری را با کلماتی مانند نامشهود، بر مبنای دانش یا غیر مالی جایگزین می‌کنند. بعضی از حرفه‌ها (حسابداری مالی و حرفه‌های قانونی) نیز تعاریف کاملاً متفاوتی مانند داراییهای ثابت غیرمالی[۲] که موجودیت عینی و فیزیکی ندارند، ارائه کرده‌اند.

نویسندگان مختلف این واژه را به اشکال گوناگون تفسیر کرده اند، اما معنی پر کاربرد تر این واژه دانش مفید بسته بندی شده است. دانش در اینجا باید مفهومی کاملا وسیع تعبیر شود. فرایند ها، سیستم های اطلاعاتی، محصولات جدید ارائه نشده، نام های تجاری، مهارت های کارکنان و فهرست مشتریان همگی می توانند بخشی از سرمایه فکری باشند (سلیمانی، ۱۳۸۴). به عبارت دیگر سرمایه فکری عبارت است از: داشتن دانش، به کار بردن تجربه، تکنولوژی سازمانی، ارتباط با مشتری و عرضه کننده و نیز توانایی های حرفه ای که یک مزیت رقابتی در بازار را از آن شرکت می کند (ادوینسون و مالونه، ۱۹۹۷). در تعریفی دیگر به نظر ادوینسون و سالیوان سرمایه فکری دانشی است که می تواند با ارزش تبدیل شود. از طرفی سرمایه فکری را مبنایی برای درک دارایی های نا مشهود سازمان معرفی کرده اند که شامل دانش، اطلاعات، دارایی های فکری و تجربه است. سرمایه فکری عبارتست از کارکنان، مدیران، رهبران، پرستاران، کارکنان اجرائی، و بطور کلی، نیروی انسانی شرکت و غیره. این سرمایه یک شاخص کلیدی عملکرد است که باید شناخته شود، حفاظت شود و توسط کارکنان پرورش یابد، تا شرکت بتواند در بازار پر تحول اطلاعات، عملکردش را حفظ کرده و بهبود بخشد(یونی، ۲۰۰۰).

با بررسي هاي انجام شده بر روي تعاريف مختلف سرمايه فكري از سال ۱۹۸۷ م . تاكنون، برخي از آن ها به صورت منتخب در جدول (۲-۱) ذكر شده است. اين تعاريف تجزيه و تحليل شده و اجزاي آن شناسايي شده است(علوی، ۱۳۸۶، ص۱۲۹).

جدول(۲-۱): تعاريف منتخب سرمايه فكري (مار و مستغفر، ۲۰۰۵، ص ۱۱۱۹)

نويسندگان تاريخ تعاريف
ايتامي ۱۹۸۷ دارايي هاي نامشهود مانند دارايي هاي مبتني بر اطلاعات كه شامل فناوري، اعتماد مشتري، تصوير سازماني حاصل از علائم تجاري، فرهنگ سازماني و مهارت هاي مديريتي مي باشند.
هال ۱۹۹۳

۱۹۹۲

سرمايه فكري شامل دارايي هايي مانند حقوق مالكيت معنوي و شهرت و مهارت ها يا مزيت هايي مانند دانش چگونگي و فرهنگ سازماني است.
كلين وپروساك ۱۹۹۴ هر عنصر فكري كه بتوان آن را فرموله و گردآوري كرد و بتوان از آن براي ايجاد دارايي با ارزش بيشتر استفاده كرد.
ادوینسون ۱۹۹۶ دانشی که بتوان آن را به یک ارزش تبدیل کرد
بروكينگ ۱۹۹۶ تركيبي از چهار جزءاصلي، دارايي هاي بازار، دارايي هاي انساني، دارايي هاي مالكيت معنوي و دارايي هاي زير ساختي.
اسويباي ۱۹۹۷ سرمايه فكري مربوط به سه دسته از دارايي هاي نامشهود است. ساختار داخلي، ساختار خارجي و شايستگي هاي انساني.
روس و روس ۱۹۹۷ سرمايه فكري مجموع دارايي هاي پنهان شركت است كه در ترازنامه نشان داده نمي شود. لذا هم شامل آن چيزي است كه در مغز اعضاي سازمان است و هم آن چيزي كه پس از خروج افراد در سازمان باقي مي ماند.
استوارت ۱۹۹۷ هر عنصر فكري، دانش اطلاعات، مالكيت معنوي و تجربه كه بتوان از آن براي ايجاد ثروت استفاده كرد.
 

ادوينسون و مالان

۱۹۹۷ سرمايه فكري مجموعه اي از سرمايه ساختاري و سرمايه انساني شامل تجارت بكار گرفته شده، فناوري سازمان، روابط با مشتريان و مهارت هاي حرفه اي است كه با ايجاد مزيت رقابتي موجبات حيات سازمان در بازار را فراهم مي سازند.
بنتيس وهمكاران ۱۹۹۹ مفهومي است جهت طبقه بندي تمامي منابع نامحسوس سازمان و شناخت ارتباط ميان آن ها.
سازمان همكاري و توسعه اقتصادي ۲۰۰۰ ارزش اقتصادي است كه توسط دو دسته از دارايي هاي نامحسوس شركت ايجاد مي شود، سرمايه سازماني و سرمايه انساني.
 

ماروشيوما

 

۲۰۰۱

مجموعه اي از دارايي هاي دانشي كه با ايجاد ارزش افزوده براي ذي نفعان كليدي اين امكان را براي سازمان بوجود مي آورد تا جايگاه رقابتي خود را ارتقاء دهد اين داراي شامل دارايي هاي انساني، دارايي هاي رابطه اي، دارايي هاي فرهنگي، دارايي هاي فكري و دارايي هاي فيزيكي مي باشند.
 

كاپلان و نورتون

 

۲۰۰۴

دارايي هاي نامحسوس شامل سرمايه انساني مانند مهارت ها، استعداد و دانش، سرمايه اطلاعاتي مانند پايگاه هاي داده، سيستم هاي اطلاعاتي و زير ساختهاي فناوري، سرمايه سازماني مانند فرهنگ، سبك رهبري و توانايي تسهيم دانش است.
 

آي اي.اس.بي.

 

۲۰۰۴

دارايي هاي نامحسوس دارايي هاي ثابت غير مالي هستند كه از جنس ماده نيستند اما ماهيت آن ها توسط حقوق قانوني و حفاظتي شناسايي و كنترل مي شود.

۲-۲-۳- مقايسه تعاريف سرمايه فكري

با توجه به تعاريف بالا از سرمايه فكري، مي توان اجزاي اصلي سرمايه فكري را “دانش و مهارت هاي كاركنان”،((فرهنگ سازماني))، ((ارتباط با ذي نفعان))، ((شهرت و تصوير سازماني))، ((زير ساخت فناوري(مانند پايگاه هاي داده، سيستم ها و اطلاعات)) و حقوق مالكيت معنوي( مانند حق امتياز، مارك تجاري))دانست. در جدول (۲-۲) اجزاي هريك از تعاريف نشان داده شده است.

 

جدول(۲-۲): مقايسه تعاريف سرمايه فكري و اجزاي آن(علوی،۱۳۸۶، ص ۱۳۱)

نويسندگان دانش و مهارت كاركنان فرهنگ سازماني ارتباط با ذي نفعان شهرت و تصوير سازماني فناوري حقوق مالكيت معنوي
ايتامي * * * *
هال * * * *
كلين و پروساك * * *
ادوينسون و سوليوان * *
بروكينگ * * * *
اسويباي * * *
روس و روس * * *
استوارت * *
ادوينسون و مالان * * *
بويسوت * *
بنتيس و همكاران * * * * *
سازمان همكاري و توسعه اقتصادي * * * *
ماروشيوما * * * *
كاپلان و نورتون * * **
آي اي.اس.بي. * * * *

۲-۲-۴- اجزاء سرمايه فكري

همانطور که در تعریف یاد شده مشخص است، سرمایه فکری دارای اجزائی است و لذا برای شناخت این مفهوم لازم است به اجزاء تشکیل دهنده آن توجه شود.

سرمایه فکری به سه گروه اصلي تقسيم مي شود:

الف- سرمايه انساني : افرادي كه منبع ابداع و نوع آوري است.

ب- سرمايه ساختاري: ابزاري براي تقسيم كردن و انتقال دانش به كار مي رود.

ج- سرمايه رابطه اي كه عبارت از روابطي است كه در تجارت ايجاد ارزش مي كند(زاهدی و لطفی زاده، ۱۳۸۸).

سرمايه فكري به وسيله تعامل ميان هر يك از عناصر سرمايه انساني، ساختار و رابطه خلق مي شود)بونتیس[۳]،۲۰۰۰، ص۲۵۱-۲۲۶). سرمايه انساني به تنهايي قادر به ايجاد تفاوت نيست مگر آنكه با دو عنصر ديگر همراه شود. هر يك از اين عوامل در شکل شماره(۲-۱)تشريح و توصيف شده است.

(۲-۱): اجزاء سرمايه فكري سازمان(دستگیر،۱۳۸۸، ص ۳۲)

۲-۲-۴-۱- سرمايه انساني

سرمایه انسانی مهمترین دارایی یک سازمان و منبع خلاقیت و نوآوری است. در یک سازمان دارایی های دانشی ضمنی کارکنان یکی از حیاتی ترین اجزایی است که بر عملکرد سازمان تاثیر بسزایی دارد. با این وجود تنها، وجود دانش ضمنی برای عملکرد خوب در یک سازمان کافی نیست. هدف، تبدیل دانش ضمنی کارکنان به دانش آشکار در تمامی سطوح سازمان است. بدین ترتیب ایجاد ارزش در سازمان امکان پذیر خواهد بود. سرمایه انسانی حاصل جمع دانش حرفه ای کارکنان، توانایی های رهبری، ریسک پذیری، توانایی های حل مسئله است (بزبورا[۴]، ۲۰۰۴)…………………

 

……………………….

……………………..

2017-08-14
كد : 59402
وضعيت :‌موجود
مرکز پژوهش های دانشگاهی ایران (آسان داک) مرکز پژوهش های دانشگاهی ایران (www.Asandoc.com) تنها مرکز دانشگاهی در ایران است که خدمات جامع برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی ارائه می دهد . این مرکز با بکار گرفتن اساتید خبره و نام آشنا در ایران در همه رشته های دانشگاهی سعی در ارائه خدمات علمی برتر در حوزه های پروپوزال آماده، مقاله بیس پایان نامه، پرسشنامه و ترجمه آماده و همچنین تحقیقات آماده برای متغیرهای فصل دوم پایان نامه کرده است . بدین جهت سایت آسان داک توانسته است یکی از پر بازدیدترین سایت های کشور برای دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری شود و امروزه بیشتر دانشگاه های کشور به این مرکز جامع دانشگاهی دسترسی دارند . کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری می توانند نمونه پروپوزال آماده خود برای درس روش تحقیق در رشته مدیریت ، حسابداری ، روانشناسی ، علوم تربیتی و سایر رشته ها را به راحتی از سایت خریداری و دانلود کنند . همه نمونه پروپوزال های ارشد و دکتری که به صورت تکمیل شده و فرم پر شده در سایت قرار گرفته مورد تأیید می باشد . حتی برای پروپوزال آماده و نمونه پروپوزال مطالبی رایگان برای دانلود در سایت قرار گرفته که دانشجو می تواند آنها را مطالعه کند .
© تمامی حقوق برای سایت آسان داک ( پروپوزال آماده - تحقیقات آماده - مقاله بیس پایان نامه - مقاله با ترجمه ) محفوظ است .
Site Map - Facebook - Rss