جستجو حرفه ای پروپوزال آماده ، پرسشنامه و تمامی مطالب سایت



پیشینه ومبانی نظری افسردگی پس از زایمان

  • پس از پرداخت لينک دانلود هم نمايش داده مي شود هم به ايميل شما ارسال مي گردد.
  • ايميل را بدون www وارد کنيد و در صورت نداشتن ايميل اين قسمت را خالي بگذاريد.
  • در صورت هر گونه مشگل در پروسه خريد ميتوانيد با پشتيباني تماس بگيريد.
  • براي پرداخت آنلاين بايد رمز دوم خود را از عابربانك دريافت كنيد.
  • راهنماي پرداخت آنلاين
افزودن به سبد خرید

پیشینه ومبانی نظری افسردگی پس از زایمان

به نام خدا

پایان نامه روانشناسی درباره افسردگی پس از زایمان

  • انواع اختلالات روانپزشکی و عاطفی پس‌ از‌ زایمان

سارتر و بـارجیوس[۱]  (۱۹۹۹)عـوارض روانـپزشکی و هیجانی پس از زایمان را به سه دسته زیر‌ تقسیم‌ بندی کرده‌اند:

غم پس از زایمان: کمترین شدت افسردگی را دارد، شروع‌ آن در هـفته نـخست پس از زایمان است. اکثر‌ اوقات‌ در‌ روز سوم یا چهارم پس از زایمان‌ دیده‌ می‌شود. یک اختلال خلقی ناپایدار است کـه ۲۴ تـا ۷۲ ساعت پس از تولد‌ نوزاد‌ رخ می‌دهد و با علایم‌ خلق‌ غمگین، غم‌ ناپایدار،‌ عدم‌ توانایی هـیجانی، مـلامت و سـرزنش، اختلال‌ خواب‌ و اختلال خلقی ناپایدار مشخص می‌شود(پیت[۲]  ۱۹۷۳، یالوم[۳] و همکاران، ۱۹۶۸). غم پس از زایمان خود محدود‌ شـونده ۷ اسـت و معمولا‌ ۱۰ روز پس از زایمان‌ کاهش‌ معنی‌دار در آن دیده می‌شود. دامنه تخمین شیوع آن بین ۳۳ درصد(هاندلی[۴] و همکاران‌، ۱۹۸۰) تا ۷۰ درصد(هریس[۵]، ۱۹۸۰) اسـت‌ و ایـن مـوضوع تا‌ اندازه‌ای‌ به ملاک تشخیصی بستگی‌ دارد.

روان‌پریشی پس از زایمان: یک اختلال ناتوان کننده و نادر است که مـعمولا بـه‌ بستری‌ کردن نیاز دارد. در هر ۱۰۰۰ زایمان‌ یک‌ یا دو‌ نفر‌ مادر‌ به آن مبتلا مـی‌شوند(هرزوک‌ و دیتری[۶]،  ۱۹۷۶؛ کندل[۷] و همکاران، ۱۹۸۷). در زایمان نخست در حدود ۵۰%‌ و در زایمان دوم در حدود ۴۰%‌ مادران‌ ممکن‌ است‌ به‌ این اختلال مـبتلا‌ شـوند. این‌ نـشانگان با نشانه‌هایی از قبیل ناتوانی زیاد، گیجی و منگی، هذیانها  و نشانه‌های توهم پایدار‌، تـحریک‌پذیری و بـی‌ثباتی هیجانی و نگرانیهای وسواس‌گونه‌ در‌ مورد‌ نوزاد،‌ افکار‌ خاص‌ و میل به آزردن کودک یا خود همراه است(براکینگتون[۸] و همکاران، ۱۹۸۱؛ هـرزوک و دیـتری، ۱۹۷۶). این علایم معمولا از روز سوم زایمان شروع می‌شوند. علایم دیگر عبارتند از سوءظن،‌ بی ربـطی کـلام، بی‌علاقگی به طفل، بی میلی نسبت بـه مـراقبت از آن و مـمکن است بیمار زایمان یا ازدواج را انکار کند و ادعـای بـاکره بودن نماید.

افسردگی پس از‌ زایمان: افسردگی پس از زایمان یک اختلال شایع و ناتوان کننده روانی اجتماعی است (کوروین، کوهن، جارت و ساتسفورد[۹]،۲۰۱۰) که ممکن است حداکثر طی چهار هفته اول پس از زایمان آغاز گردد. اگر چه بعضی مطالعات شروع آن را تا ۱۲ ماه پس اط زایمان گزارش کرده اند (مراکی و خیر آبادی، ۲۰۱۲). شیوع افسردگی پس اط زایمان از ۱۳ الی ۲۰ درصد (سمیر، ولز-نیسروم و نیسین[۱۰]، ۲۰۱۳) و در شرایط خاص تا ۴۱ درصد گزارش شده است که این تفاوت به نحوه نمونه گیری، زمان بررسی، معیارهای متفاوت تشخیصی (افسردگی ماژور با مینور)، ابراز خود گزارش دهی و روش مطالعه مرتبط است. بطوری که در یک مطالعه متاآنالیز اخیر که بر روی ۴۱ مقاله در ایران انجام شدف شیوع کلی افسردگی پس اط زایمان ۳/۲۵ درصد گزارش شد (ویسانی، دلپیشه، سایمیری و رضاییان، ۲۰۱۳). جدول شماره ۱ شیوع افسردگی پس از زایمان در برخی از مطالعات انجام شده در جامعه ما را نشان می دهد (خیرآبادی و همکاران، ۲۰۱۲؛ باقری زاده و همکاران، ۱۳۸۸؛ منتظری و همکاران، ۲۰۱۳؛ خوشه ای مهر و همکاران، ۱۳۹۱؛ نیک پور و همکاران، ۲۰۱۳).

جدول ۲-۱٫ مطالعات اخیر در مورد شیوع افسردگی پس از زایمان

نویسنده سال نوع مطالعه ابزار زمان پیگیری شیوع
منتطری  و همکاران ۲۰۱۳ مرورسیستماتیک BDI ۸-۶ هفته پس از زایمان ۳/۲۶ درصد
نیکپور و همکاران ۲۰۱۲ توصیفی- تحلیلی EPDS ۸-۲ هفته پس از زایمان ۱۳-۱۰ درصد
خوشه مهری و همکاران ۱۳۹۱ توصیفی- تحلیلی BDI ۶ هفته اول زایمان ۳۰ درصد
خیر آبادی و همکاران ۲۰۱۲ کوهورت EPD ۸-۶ هفته پس از زایمان ۳/۲۶ درصد
باقر زاده و همکاران ۱۳۸۸ توصیفی- تحلیلی BDI ۱۰ روز پس از زایمان ۵/۱۵ درصد

 

افسردگی پس از زایمان اثرات مخربی بر مادر، کودک و خانواده می گذارد (استین[۱۱] و همکاران، ۲۰۱۰). علائم و نشانه های آن ممکن است به صورت تغییرات خلق، اختلال در خواب و اشتها، اختلالات روانی حرکتی، خستگی، کاهش تمرکز، احساس گناه و عدم لذت از کار و فعالیت باشد (پیتو[۱۲] و همکاران، ۲۰۱۳؛ دنیز و روس، ۲۰۰۵؛ مراکی و همکاران، ۲۰۱۳) که در نتیجه آن مادر قادر به ایفای نقش مادری و همسری نبوده و در موارد شدید و عدم درمان، منجر به خودکشی و فرزندکشی می گردد (سیت، سلتمان و ویسنر[۱۳]، ۲۰۱۱). افسردگی پس از زایمان را باید از علائم گذرای گرفتگی خلق افتراق داد که با گریه، تحریک پذیری، بدخوابی و واکنش های عاطفی مادر مشخص می شود  (جدول شماره ۲) (هیرست و موینتر[۱۴]، ۲۰۰۵). به علاوه، این نوع افسردگی را باید از سایکوز پس از زایمان و علایم مشابه با افسردگی پس از زایمان که شروع آن تا ۶ ماه بعد از  زایمان می باشد نیز افتراق داد (اوهارا و مک کوبی[۱۵]، ۲۰۱۳). اگر در تعدادی از مطالعات از درمان های دارویی و غیر دارویی در پیشگیری و درمان افسردگی پس از زایمان حمایت شده است، ابهامات و تناقضات زیادی در میزان اثربخشی هر یک از مداخلات وجود دارد. بررسی ها نشان می دهد تحقیقات معدودی پیرامون مداخلات درمانی چند جانبه، درمان های جایگزین، جنبه های پیشگیری در سطوح مختلف، دارو درمانی و میزان ایمنی آن برای مادر و شیرخوار نیز انجام شده است (میلر و لاروس[۱۶]، ۲۰۱۳). همچنین ابزار شناسایی مادران مبتلا به افسردگی پس از زایمان ناکافی (زوبران، اسچوماچر، روکسو و فورستی[۱۷]، ۲۰۱۱) و افتراق آن از انواع دیگر اختلالات افسردگی نیز چندان مشخص نبوده و در اغلب موارد، حتی بررسی های بالینی توسط متحصصین مربوطه نیز انجام  نشده است (عظیمی لولاتی و همکاران، ۱۳۸۴). به نظر می رسد متغیرهای متععدی که در ابتلای مادر به افسردگی پس از زایمان نقش مهمی دارند به طور کامل شناسایی نشده اند (روبرستون، گریسی، والینگتون، استی وارت[۱۸]، ۲۰۰۴).

جدول ۲-۲٫ افتراق بین افسردگی پس از زایمان و پرفتگی خلق (مظاهری و نخاعی، ۲۰۰۷)

خصوصیات افسردگی عمده پس از زایمان گرفتگی خلق
طول مدت بیشتر از دو هفته کمتر از ده روز
شروع اغلب در محدوده اولین ماه پس از زایمان، یا ممکن است تا یک سال پس از زایمان باشد. در حدود ۲-۳ روز پس از زایمان
شیوع ۵-۷ درصد ۸۰ درصد
شدت اختلال عملکرد در حد متوسط تا شدید اختلال علکرد در حد خفیف
افکار خودکشی ممکن است وجود داشته باشد وجود ندارد

 

جدول ۲-۳٫ فاکتورهای مهم در بررسی بالینی افسردگی پس از زایمان (گیبسون[۱۹] و همکاران، ۲۰۰۹؛ فیلد، ۲۰۰۸)

سابقه ای از ابتلا به اضطراب و افسردگی دردوران بارداری*

سابقه ی حوادث استرس از در طی دوران بارداری و مراحل اولیه *

سابقه خانوادگی ابتلاء به افسردگی از جمله افسردگی پس از زایمان

نگرش زن نسبت به بارداری و متعاقب آن تغییر نقش او

سابقه ای از وجود علائم سندرم پیش از قاعدگی

حوادث استرس زای قبلی و اخیر*

عدم حمایت اجتماعی*

*مهمترین فاکتورهایی که در بررسی بالینی می بایست مورد توجه باشد.

  • عوامل خطر………………………
  • ……………………….
  • …………………………
  • …………………………..

2017-08-17
كد : 59680
وضعيت :‌موجود
مرکز پژوهش های دانشگاهی ایران (آسان داک) مرکز پژوهش های دانشگاهی ایران (www.Asandoc.com) تنها مرکز دانشگاهی در ایران است که خدمات جامع برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی ارائه می دهد . این مرکز با بکار گرفتن اساتید خبره و نام آشنا در ایران در همه رشته های دانشگاهی سعی در ارائه خدمات علمی برتر در حوزه های پروپوزال آماده، مقاله بیس پایان نامه، پرسشنامه و ترجمه آماده و همچنین تحقیقات آماده برای متغیرهای فصل دوم پایان نامه کرده است . بدین جهت سایت آسان داک توانسته است یکی از پر بازدیدترین سایت های کشور برای دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری شود و امروزه بیشتر دانشگاه های کشور به این مرکز جامع دانشگاهی دسترسی دارند . کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری می توانند نمونه پروپوزال آماده خود برای درس روش تحقیق در رشته مدیریت ، حسابداری ، روانشناسی ، علوم تربیتی و سایر رشته ها را به راحتی از سایت خریداری و دانلود کنند . همه نمونه پروپوزال های ارشد و دکتری که به صورت تکمیل شده و فرم پر شده در سایت قرار گرفته مورد تأیید می باشد . حتی برای پروپوزال آماده و نمونه پروپوزال مطالبی رایگان برای دانلود در سایت قرار گرفته که دانشجو می تواند آنها را مطالعه کند .
© تمامی حقوق برای سایت آسان داک ( پروپوزال آماده - تحقیقات آماده - مقاله بیس پایان نامه - مقاله با ترجمه ) محفوظ است .
Site Map - Facebook - Rss