جستجو حرفه ای پروپوزال آماده ، پرسشنامه و تمامی مطالب سایت



گیاه عدس و تاریخ کاشت و تراکم بوته و صفات عملکردی و اجزای عملکرد گیاه

  • پس از پرداخت لينک دانلود هم نمايش داده مي شود هم به ايميل شما ارسال مي گردد.
  • ايميل را بدون www وارد کنيد و در صورت نداشتن ايميل اين قسمت را خالي بگذاريد.
  • در صورت هر گونه مشگل در پروسه خريد ميتوانيد با پشتيباني تماس بگيريد.
  • براي پرداخت آنلاين بايد رمز دوم خود را از عابربانك دريافت كنيد.
  • راهنماي پرداخت آنلاين
افزودن به سبد خرید

متغیرها: گیاه عدس و تاریخ کاشت و تراکم بوته و صفات عملکردی و اجزای عملکرد گیاه

توضیحات: ۴۶ صفحه فارسی (word) با منابع کامل

تحقیق آماده با رفرنس دهی کامل فارسی و انگلیسی و پانویس ها مناسب برای پروپوزال و پایان نامه کشاورزی

خلاصه ای از کار:

– اهمیت حبوبات در تغذیه انسان

حبوبات یکی ازمهمترین منابع گیاهی غنی ازپروتئین و دومین منبع مهم غذائی انسان به شمار می رود  و در کنار غلات، نقش بسیار موثری درتغذیه انسان دارد. در کشورهائی که از نظر کمی و کیفی در فقر غذائی هستند، حبوبات اهمیت ویژه ای داشته و جزء اصلی رژیم غذائی مردم فقیر جهان محسوب
می گردد.

انرژی حبوبات معادل غلات است. از  نظر اسیدهای آمینه (بخصوص لیسین)غنی هستند. لگوم ها با توجه به داشتن ریشه های عمیق، علاوه برتحمل شرایط خشکی که جهت کشت در مناطق خشک توصیه می شود، باداشتن ویژگی تثبیت ازت، موجب بهبود حاصلخیزی خاک اعم ازخواص فیزیکی، شیمیائی و زیستی شده و نقش مهمی در پایداری نظام کشاورزی ایفا می کند. به همین خاطرحبوبات در تناوب زراعی جایگاه خاصی داشته ودامنه سازگاری وسیعی دارند. در عرضهای جغرافیائی و دامنه های حرارتی مختلف اعم از مناطق گرمسیری و سردسیری قابل کشت می باشند. این محصولات هم به طور منفرد و هم به صورت کشت مخلوط با سایر محصولات قابل کشت هستند. گیاهانی کم توقع بوده و برای کشت در نظام های زراعی کم نهاده مطلوب هستند (صادقي‌پور، ۱۳۸۰).

………………….

– ارزش غذایی عدس

عدس بعلت داشتن پروتئین زیاد (۲۳ تا ۳۲ درصد) و سهل‌ الهضم بودن و ارزش غذایی خوب، در بین سایر حبوبات از اهمیت خاصی برخوردار می‌باشد و بخش عمده‌ای از رژیم غذایی مردم تنگدست را تشکیل داده و به همراه نخود و باقلا بعنوان گوشت مردم فقیر شناخته شده و اغلب جایگزین گوشت می‌شود. بطور متوسط حبوبات مانند عدس، مقدار پروتئینی بیشتر از دو برابر غلات تولید می‌کنند (باقري و همکاران ۱۳۷۶).

 

………………..

.

– اهمیت اقتصادی، سطح زیر کشت و تولید عدس

لگومها پس از غلات مهمترین گیاهان زراعی بشمار می‌روند و به تیره Fabaceae تعلق دارند. زراعت لگومهای دانه‌ای سریعترین راه افزایش تولید پروتئین در کشورهای در حال توسعه آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین است. سطح زیر کشت جهانی حبوبات ۵۴/۶۴ میلیون هکتار و تولید کل آنها ۶/۴۳ میلیون تن می‌باشد و متوسط عملکرد جهانی آنها ۸۵۶ کیلوگرم در هکتار است که اکنون هدف، افزایش این عملکرد به ۱۵۰۰- ۱۰۰۰ کیلوگرم در هکتار می‌باشد. سطح زیر کشت عدس در دنیا  بیش از ۲ میلیون هکتار و کل تولید آن ۳/۲ میلیون تن است (هانيسگي،۱۳۸۰). پروتئین حبوبات از نظر اسیدآمینۀ لیزین غنی است ولی از نظر ترکیبات گوگرددار مثل اسیدآمینه میتونین فقیر است، به همین دلیل ترکیب غلات- حبوبات غذای کاملی است. مصرف سرانه حبوبات از ۶۴ به ۴۰ گرم در روز کاهش یافته است (هوتين، ۱۳۷۶).

…………….

– گیاه‌شناسی عدس

عدس (Lens culinaris) از جنس Lens و متعلق به خانواده لگومینوزه (بقولات) است نام لاتین این گونه اولین بار توسط مدیکوس در سال ۱۷۸۷ منتشر شد (هوتين، ۱۳۷۶).

عدس‌ها متعلق به طایفه Viciceae هستند که خود دارای ۵ جنس Lens، Vicia، Pisum، Lathyrus و Vavilovia می‌باشد. این‌ها همگی از یک خزانه ژنی بوده و قادرند براحتی با هم تلاقی شوند (هانسيگي و همکاران،۱۳۸۰).

……………….

– سابقه کشت عدس

عدس از قدیمی‌ترین منابع غذایی گیاهی بشر است و سابقه کشت و کار آن به قدمت تاریخ کشاورزی است و همزمان با گندم بوده است. عدس هم در قرآن (سوره بقره آیه ۶۱) و هم در انجیل نام برده شده است. وجود بقایای دانه‌های عدس در مقابر مصری به ۲۳۰۰ سال قبل از میلاد مسیح می‌رسد (مجنون حسيني، ۱۳۷۲). این گیاه بومی جنوب غربی ترکیه و ترکستان است (هانسيگي و همکاران، ۱۳۸۰)

…………….

– اهمیت کشت و کار عدس

عدس بعلل زیر قادر است در کشاورزی نوین نقش عمده‌ای را ایفا نماید:

۱- ورود در برنامه‌های تناوب زراعی، بدلیل تثبیت ازت باعث حاصلخیزی خاک می‌شود و برای محصولات پس از خود سودمند است. در تناوب با غلات در مزرعه عدس می‌توان با استعمال علف‌کش بر علیه گرامینه، علفهای هرز را به نحوی کنترل نمود و همچنین بیماری‌های ریشه‌ای را در غلات کاهش داد (هوتين، ۱۳۷۶).

۲- سازگاری نسبتاً خوب با اقلیم‌های خشک و نیمه خشک، بطوریکه در مناطق گرم و خشک در پائیز و در نواحی سردسیری، اواخر زمستان تا اوایل بهار کشت می‌شود.

۳- طول دوره رشد نسبتاً کوتاه، ۷۰ تا ۱۰۰ روز و امکان کشت آن بعنوان محصول دوم بعد از غلات.

۴- ارزش غذایی خوب کاه آن در تغذیه دام که بمراتب ارزش غذایی بهتری از کاه غلات دارد و علوفه خوبی برای پرواربندی می‌باشد (احمد، ۱۹۹۷).

……………..

– موارد استفاده

……………….

– آب و هوای مناسب کاشت عدس

در شرایط آب وهوایی ایران امکان کشت گیاه عدس به هر دو صورت دیم و آبی وجود دارد و با توجه به تنوع ارقام این گیاه در قاره آسیا و نیز در ایران، امکانات انتخاب در آن برای بهبود عملکرد و سایر صفات زراعی وجود دارد (رافضي، ۱۳۷۵).

………….

– فتوپریود و درجه حرارت

این گیاه جزو گیاهان روز بلند است که بطول روشنایی ۱۴ ساعت یا بیشتر احتیاج دارد، واریته‌های بی‌تفاوت (روزخنثی) نیز در بین آنها دیده می‌شود. عدس‌هایی که در شرایط روز کوتاهی کشت می‌شوند، رشد رویشی بیشتری خواهند داشت. نوسانات در طول روشنایی، درجه حرارت روز و شب می‌تواند روی فنولوژی و ساختمان گیاه، گلدهی، تشکیل غلاف و میزان محصول اثر بگذارد. عدس گیاه مخصوص مناطق معتدله سرد تا نواحی خشک و گرم است، در ارتفاعات و مناطق گرم تا ۲۰۰۰ متری از سطح دریا کشت می‌شود (محمودي، ۱۳۸۳).

…………..

– جوانه‌زنی

………….

– نیاز آبی

…………….

– نیازخاکی و کودی

……………..

– عملیات زراعی

…………….

– بررسی تنوع ژنتیکی عملکرد عدس

……………

– تثبیت بیولوژیکی ازت

یک زراعت عدس که ۲ تن دانه تولید کند حدود ۱۰۰ کیلوگرم ازت، ۲۸ کیلوگرم فسفر و ۷۸ کیلوگرم پتاس در هکتار جذب می‌کند. تحت شرایط تلقیح بذر با ریزوبیوم بصورت طبیعی ۸۵ درصد کل نیاز ازت از طریق تثبیت ازت تأمین می‌گردد (مجنون حسيني، ۱۳۷۲؛ هانسیگی و همکاران ، ۱۳۸۰؛ هوتين، ۱۳۷۶).

…………….

تراکم  و نقش آن در زراعت

دستيابي به يك عملكرد خوب مستلزم تولید یک محصول خوب می باشد. تراكم مناسب ضمن استفاده كامل از مواد غذائي و رطوبت، به خوبي با علفهاي هرز رقابت مي كند. حد مطلوب تراكم كاشت بسته به شرايط محيطي و تيپ گياه فرق مي كند. يكي از روشهاي مؤثر در مورد بالا بردن كارائي استفاده از بارندگيها در فصل زراعي، انتخاب تراکم مناسب است. بطور كلي تراکم كاشت تاثير اساسي بر رشد گياه دارد، زيرا نوع شرايط محيطي را كه در مراحل مختلف رشد، گياه با آن مواجه خواهد شد تعيين خواهد كرد . (محمودي، ۱۳۸۳).

…………….

– تاریخ کاشت و نقش آن در زراعت

رعایت تاریخ کشت برای جلوگیری از تخریب خاک و بستر کشت مناسب توسط عملیات به موقع ماشین آلات از رشد و تکثیر به موقع تعدادی از آفت ها جلوگیری می کند و یکی از عوامل موثر در سالم سازی محیط کشت به شمار می رود . زیرا با تغییر دادن زمان کاشت می توان بعضی از آفت ها را کنترل کرد .

عدس علاوه بر تثبیت نیتروژن هوا و مناسب ساختن آن برای گیاه میزبان و محصولات بعدی، در تناوب با غلات باعث شکستن سیکل آفات و بیماری های غلات که در اثر سیستم های تک کشتی بوجود می آیند، می شود و از این طریق باعث پایداری در سیستم های زراعی غلات می گردد (سارکر و همکاران، ۲۰۰۲).

………………….

– تاثیر تاریخ کاشت بر عملكرد و صفات گیاهان زراعی

تغيير تاريخ كاشت باعث تغيير طول روز، دماي حداكثر و حداقل رطوبت نسبي و ساير شرايط محيطي در طول فصل رشد گياه شده و بر طول دوره رشد، مراحل فنولوژيك و در نهايت بر عملكرد كمي و كيفي گياه تاثير مي گذارد. اصولا براي هر محصولي زمان كاشت مطلوبي وجود دارد كه به تاخير افتادن آن موجب كاهش عملكرد مي گردد (سرمدنيا، ۱۳۶۹).

انتخاب تاریخ کاشت مناسب به علت ضرورت استفاده حداکثر از عوامل محیطی طی فصل رشد، حائز اهمیت است. تاریخ کاشت مطلوب از محلی به محل دیگر  و در یک محل نیز از ژنوتیپی به ژنوتیپ دیگر متفاوت است. کاشت عدس در زمان مناسب باعث استقرار بهتر گیاه پیش از فرا رسیدن دماهای محدودکننده رشد، می‌شود (ساركر و همکاران، ۲۰۰۲ ).

…………..

تاثیر تاریخ کاشت بر عملكرد و اجزای عملکرد

گلوی (۱۳۷۲) با بررسی اثر تاریخ کاشت و تراکم بوته بر عملکرد و اجزای عملکرد عدس در منطقه مشهد، مشاهده کرد که تأخیر در کاشت عدس بهاره، بدلیل افزایش سریع درجه حرارت در آخر فصل رشد، باعث کاهش طول دوره زایشی، عملکرد دانه، تعداد غلاف در بوته و تعداد دانه در غلاف گردید.

مروی در سال ۱۳۷۴ در منطقه نیشابور، با بررسی اثر تاریخ کاشت بر روی عدس نتیجه گرفت که در کاشت زود هنگام، عملکرد دانه در هکتار، تعداد غلاف و دانه در بوته و وزن صد دانه بیشتر از تاریخهای کاشت دیگر بود.

یزدی صمدی و پیغمبری در سال ۱۳۸۳ در بررسی سه ساله اثر تاریخ کاشت و تراکم بوته بر صفات مهم زراعی عدس در منطقه کرج، دریافتند که حداکثر محصول و وزن صد دانه از تاریخ کاشت اول یعنی اواسط آذر و حداقل محصول از تاریخ کاشت آخر، یعنی اواسط بهمن ماه حاصل گردید.

لیلیانا و ددلگا (۱۹۸۶) با بررسی اثر تاریخ کاشت بر روی عدس در آرژانتین، چنین نتیجه گرفتند که عملکرد دانه در بوته تحت تأثیر تاریخ کاشت قرار می‌گیرد، ولی وزن صد دانه تحت تأثیر آن قرار ندارد.

با جايگزيني كشت پائيزه-زمستانه به جاي كشت بهاره و استفاده بيشتر از نزولات جوي، وضعيت كيفي و كمي عملكرد به نحو مطلوبي افزايش مي يابد (مولودي، ۱۳۸۲).

…………………

تاثیر تاریخ کاشت بر صفات مورفولوژیکی

با تأخیر در کاشت، طول دوره رویشی، ارتفاع ساقه و فاصله اولین غلاف از سطح زمین تحت تأثیر روزهای بلند و درجه حرارتهای بالا کاهش می ‌یابد (نخزري مقدم، ۱۳۷۹؛ گلوی، ۱۳۷۱ )

………….

تاثیر تاریخ کاشت بر مراحل فنولوژیکی

در آزمایش بررسي برخي صفات توده هاي عدس مناطق گرم و خشک در ايستگاه تحقيقات کشاورزي زهک- زابل در سال زراعی ۸۴-۱۳۸۳ مشخص گردید که با تأخیر در کاشت، فاصله زمانی کاشت تا ۵۰ درصد گلدهی و ۹۰ درصد رسیدن کاهش یافت. نتایج آمار توصیفی صفات نشان داد که بیشترین ضریب تغییرات فنوتیپی مربوط به عملکرد دانه بود (نارویی راد، ۱۳۸۷).

……….

-تاثیر تراکم بوته بر عملكرد و صفات گیاهان زراعی

عکس‌العمل عدس به تراکم کاشت بسته به شرایط رشد و ژنوتیپ‌های آن متفاوت است (هوتين، ۱۳۷۶). در ایران مقدار بذر به روش دست‌پاش برای عدس‌های ریز ۳۰ تا ۴۵ کیلوگرم در هکتار و برای عدس‌های درشت ۳۵ تا ۵۵ کیلوگرم در هکتار توصیه شده است (هوتين، ۱۳۷۶).

………..

تاثیر تراکم بوته بر عملكرد و اجزای عملکرد

تراكم بوته يكي از عوامل زراعي بسيار موثر در تعيين عملكرد است، كه خود تحت تاثير رقم و شرايط آب و هوايي قرار مي گيرد. از آنجائي که حبوبات ظرفيت خود تنظيمي كمي دارند،  لذا براي حصول عملكرد بالا تراكم مطلوب گياه يك پيش نياز ضروري است ( كافي و همكاران، ۱۳۸۴).

………..

تاثیر تراکم بوته بر صفات مورفولوژیکی

در تحقیقی که توسط موهلبار و همکارانش در سال ۱۹۹۵ انجام شده، اعلام گردید که در عدس، ثبات عملکرد در رنج وسیعی از تراکم گیاهی حاصل می‌شود. به این صورت که گیاهان کاهش تعداد بوته در واحد سطح را از طریق افزایش تعداد شاخه‌های جانبی جبران می‌کنند. بنابراین آنها برای عدس‌های دانه درشت، حداکثر ۱۱۵ کیلوگرم در هکتار و برای عدس‌های دانه ریز، حداقل ۱۵ کیلوگرم در هکتار بذر را برای مناطق شمالی هند توصیه  نموده‌اند.

………………

تاثیر تراکم بوته بر مراحل فنولوژیکی

………………….

– عملکرد و اجزای عملکرد

…………………

– تعداد غلاف در بوته

………………..

– تعداد دانه در بوته

………………

– تعداد دانه در غلاف

……….

– وزن صد دانه

…………….

– عملکرد بیولوژیک

…………….

– شاخص برداشت

…………

منابع:

  1. آقايي، م. ج.، ش. واعظي، و م. ر. شهاب، ۱۳۸۳٫ پتانسيل موجود در عدس هاي بومي ايران. هشتمين كنگره علوم زراعت و اصلاح نباتات ايران، ۵-۳ شهريور. دانشكده علوم كشاورزي دانشگاه تهران.
  2. انوار، ب.، ۱۳۷۲٫ عدس، انتشارات وزارت كشاورزي، سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج كشاورزي.
  3. اسدي چالشتري، س. ۱۳۷۸٫ بررسي شاخصهاي تحمل به خشكي و ارزيابي لاين هاي عدس زراعي بومي استان آذربايجان غربي.

………………

………………

……………..

 

 

2019-03-04
كد : 6525
وضعيت :‌موجود
مرکز پژوهش های دانشگاهی ایران (آسان داک) مرکز پژوهش های دانشگاهی ایران (www.Asandoc.com) تنها مرکز دانشگاهی در ایران است که خدمات جامع برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی ارائه می دهد . این مرکز با بکار گرفتن اساتید خبره و نام آشنا در ایران در همه رشته های دانشگاهی سعی در ارائه خدمات علمی برتر در حوزه های پروپوزال آماده، مقاله بیس پایان نامه، پرسشنامه و ترجمه آماده و همچنین تحقیقات آماده برای متغیرهای فصل دوم پایان نامه کرده است . بدین جهت سایت آسان داک توانسته است یکی از پر بازدیدترین سایت های کشور برای دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری شود و امروزه بیشتر دانشگاه های کشور به این مرکز جامع دانشگاهی دسترسی دارند . کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری می توانند نمونه پروپوزال آماده خود برای درس روش تحقیق در رشته مدیریت ، حسابداری ، روانشناسی ، علوم تربیتی و سایر رشته ها را به راحتی از سایت خریداری و دانلود کنند . همه نمونه پروپوزال های ارشد و دکتری که به صورت تکمیل شده و فرم پر شده در سایت قرار گرفته مورد تأیید می باشد . حتی برای پروپوزال آماده و نمونه پروپوزال مطالبی رایگان برای دانلود در سایت قرار گرفته که دانشجو می تواند آنها را مطالعه کند .
© تمامی حقوق برای سایت آسان داک ( پروپوزال آماده - تحقیقات آماده - مقاله بیس پایان نامه - مقاله با ترجمه ) محفوظ است .
Site Map - Facebook - Google+ - Rss